Nordwaggon - 2-axliga H-vagnar

Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf Deutsch


När ASG 1990 sålde sin andel av Nordwaggon till SJ ändrades företagets affärsinriktning. En stor del av SJ:s utrikestrafik kanaliserades genom Nordwaggon, och som komplement till de 150 Laais-vagnarna överförde SJ 900 tvåaxliga H-vagnar till Nordwaggon, littera Hbbins842 (nummer 23 74 246 9 000–099), Hbbins881 (23 74 246 9 350–424), Hbbillns881 (23 74 245 7 244–268), Hbins763 (23 74 216 2 000–654) samt Hbillns762 (23 74 247 2 000–044). I överlåtelseavtalet bestämdes att Nordwaggon skulle sköta styrningen och övervakningen av dessa vagnar i internationell trafik, medan SJ skötte styrningen och övervakningen när vagnarna användes i inrikes trafik i Sverige. Sedermera ökade Nordwaggons behov av dessa vagnar i trafiken på Kontinenten samtidigt som SJ:s behov av dessa vagnar i inrikes trafik minskade. Resultatet av denna utveckling ledde till att Nordwaggon sedermera tog över all styrning av dessa vagnar, även i svensk inrikestrafik. Jämfört med de fyraxliga vagnarna var dessa vagnar påtagligt smutsbrunt anonyma. De var försedda med en liten oansenlig fyrkantig logotyp med förkortningen ”NW” och logotypen i fulltext under. Vagn 23 74 216 2 526 målades på prov om hos BG Lackering i Västervik.


Hbbins842 23 74 246 9 425-3 [P] i Ulvsunda den 20 april 1998. Den köptes tillsammans med 5 ytterligare Hbbins842 och 15 Habbins861 av CombiTrans (CT). Alla Hbb-vagnar koppldes sedermera ihop till Hirrs004 eller Himrrs022.


Hbins763 23 74 216 2 221-5 på Malmö godsbangård den 15 maj 1998.


En Hbins763 i Sassnitz-Mukran den 30 juni 1998.




Två bilder av Hbbins842 23 74 246 9 430-3 [P] (närmast) och 025-1 [P] i Värtan i Stockholm den 16 augusti 1998.


NW:s 2-ax-vagnar, och majoriteten av cisternvagnarna, underhölls på Chr. Olssons verkstad i Göteborg. Här ses verkstadsbangården den 27 oktober 1998.


Hbillns762 23 74 247 2 018-1 [P] vid Chr. Olssons verkstad den 27 oktober 1998.


En Hbins763 och en Laais9:a i kön till Swemaints verkstad i Hallsberg den 4 december 1998.


Hbins763 23 74 216 2 629-0 [P] vid lokstallet i Hallsberg den 4 december 1998. Chr. Olsson öppnade en filialverkstad här, till stor del inriktad på NW:s 2-ax-vagnar. Chr. Olsson såldes sedermera till Swemaint och numera huserar Hector Rail här.


Hbillns762 23 74 247 2 008-2 [P] i Fredriksskans i Gävle den 20 mars 1999.


Hbins763 23 74 216 2 526-8 [P] målades om på prov hos BG Lackering i Västervik. Den 13 maj 1999 stod den inklämd mellan ett par av sina smutsbruna systervagnar på Hallsbergs rangerbangård.


En ex-CT-Hbbins842 och en Hbins763 i Schlieren utanför Zürich den 16 augusti 1999.


De tvåaxliga H-vagnarna kännetecknas knappast av att ha besökt en tvättinrättning särskilt ofta, men här är ett undantag! Hbins763 23 74 216 2 010-3 [P] skiner i den bleka vintersolen utanför lokstallet i Ånge den 9 mars 2000, efter att ha tvättats hos Midwaggon.


Hbins763 23 74 216 2 010-3 [P] i Ulvsunda i mars 2000.


Hbins763 23 74 216 2 552-4 [P] i Ulvsunda i mars 2000.


Hbins763 23 74 216 2 010-3 [P] ankommer Nordmills kvarn i Uppsala den 27 juni 2000. Vagnen var försedd med ett lastsäkringssystem från Load-Lok och skulle provlastas denna dag. Notera den blå hålkälen på hjulaxeln närmast i bild; Nordwaggon hade en period en egen hjulpool och hålkälen målades blå för att skilja NW:s hjul från övriga vagn- eller poolägares.


Hbins763 23 74 216 2 321-4 [P] i Ulvsunda den 17 augusti 2000.


Nordwaggon hyrde även Hbbins942 av AAE, som vidareuthyrdes till skogsbolaget AssiDomän. Här ses AAE Hbbins942 23 68 246 9 328-7 på Gävle godsbangård den 16 april 2001.




Två bilder av Hbbillns881 23 74 245 7 303-6 [P] i Borlänge den 12 juni 2002.


GC Hbbins881 23 74 246 9 023-8 i Luleå den 28 september 2017. Efter att först ha kopplats ihop med en annan 2-ax-vagn till Hirrs av NW, valde GC att dela upp en del av dem igen och återskapa dem som 2-ax-vagnar. Denna är en av dem, och dess NW-förflutna ses på den övertäcka NW-märkningen.

Nordwaggon Svenska godståg Hem Auf Deutsch


Senast uppdaterad: 2021-12-26
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2021