141

Hector Rail Svenska godståg Hem



De tre 141-loken köptes 2007 av österrikiska ÖBB (där de tidigare hade typbeteckningen Rh 1012), efter att ett av dem hade provkörts i Sverige. 141.003 Starling (ex ÖBB 1012 003) visades upp för intresserad allmänhet på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle den 8 september 2007.


141.002 Kiddo invid konkurrenten GC Rc4 1321 i Holmsveden den 28 augusti 2008. Vattentornet till vänster skadades vid en svår olycka 1917, då ett tåg med ryska krigsinvalider spårade ur och körde in i vattentornet. Än idag kan man se nyansskillnaden i teglet.


Den 3 november 2008 var jag och mina elever på väg till Göteborg, när vi mötte ett av Hector Rails godståg, daget av 141.003 Starling, mellan Gårdsjö och Älgarås.


141.002 Kiddo passerar hållstället Norra Bantorget vid Stockholm C den 17 mars 2009.


141.002 Kiddo i Hallsberg den 20 september 2009.


141.003 Starling i den bleka vintersolen i Hagalund den 29 januari 2010.


141.001 Ripley i ett snöigt Gävle den 4 mars 2010, ännu inte övertagen och försedd med nummerlappar med ursprungliga österrikiska numret 1012 001.


141.003 Starling i Hagalund den 12 mars 2010.


141.003 Starling passerar Stockholm C den 26 mars 2010.


Hector Rail 141.003 Starling passerar Norra Bantorget på väg till Hagalund den 1 april 2010.


141.003 Starling i Hagalund senare samma dag. Loket skadades i januari 2011 och har varit "reservdelsförråd" sedan dess.


Möte med ett av Hector Rails godståg, draget av 141.001 Ripley, vid kilometer 365 mellan Floby och Källeryd den 16 april 2010.


141.001 Ripley i Hagalund den 7 augusti 2010.


141.001 Ripley på Norra Bantorget den 29 augusti 2010.


141-loken var under en längre tid uthyrda till Veolia Transport (idag Transdev), som använde dem i sina persontåg. Den 29 augusti 2010 drog 141.001 Ripley veckoslutståget från Stockholm till Malmö.


141.002 Kiddo i Älvsjö med Veolias persontåg från Malmö på kvällen den 22 oktober 2010.


Möte med Veolias persontåg till Malmö, draget av 141.003 Starling, i Simonstorp den 26 november 2010.


141.001 Ripley i Hallsberg den 11 mars 2011.


141.001 Ripley ankommer Älvsjö med Veolias persontåg från Malmö den 12 november 2011.


141.002 Kiddo växlar "till stall" på Hallsbergs rangerbangård den 5 mars 2015.


Förarplatsen i hytt 1 på 141.001 Ripley.


Växling med 141.001 Ripley i Hallsberg den 16 november 2015.


141.001 Ripley (längst t.h.) och 141.002 Kiddo tillsammans med 241.010 Yoda och 242.503 Balboa i Hallsberg den 9 februari 2016.


Kil på kvällen den 11 april 2016. 141.001 Ripley har nyss ankommit med ett tåg från Grums, som senare ska fortsätta till Hallsberg. Bakom henne står Fortum-tåget till Värtan (40100), draget av 143.064 Bifrost och 143.046 Prins August (skymd).


141.001 Ripley med SFL-tåget 40981 från Frövi, passerar södra infarten till Örebro den 28 december 2016.


141.001 Ripley med SFL-tåget 40980 till Frövi i Hallsberg den 30 mars 2017.


I april 2017 började 141-loken användas i SkJb-trafiken. Här ankommer 141.001 Ripley spår 17 på Stockholm C med "Blå Tåget" 7076 den 2 april 2017.


141.001 Ripley med södergående "Blå Tåget" 7077 i Älvsjö senare samma dag.


141.001 Ripley med södergående "Blå Tåget" 7077 passerar Älvsjö godsbangård den 18 juni 2017.


141.001 Ripley lämnar Stockholm C i ösregn en vecka senare, den 25 juni 2017, med södergående "Blå Tåget" 7077.


141.002 Kiddo och 141.001 Ripley avställda i Hallsberg den 15 februari 2019.


141.001 Ripley och 141.002 Kiddo i Hallsberg den 24 april 2020, i väntan på vidare öden.


Den 12 maj 2020 hade Ripley och Kiddo fått sällskap på spår 5 i Hallsberg av tredje "systern" 141.003 Starling. Som kanske synes har hon tjänat som reservdelsförråd de senaste åren.


Den 29 september 2022 hade "trion" flyttats till ett annat spår i Hallsberg, p.g.a. spårarbeten.

Hector Rail Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2023-11-26
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023