242

Hector Rail Svenska godståg Hem



Hector Rails näst senaste tillskott av moderna ellok blev Taurus-loken. På bilden ses 242.001 La Motta i Hallsberg den 13 oktober 2010 i samband med testkörningar inför ett svenskt fordonsgodkännande (loket fick sedermera sitt ursprungliga löpnummer 531). Loket är ett kraftpaket (7 000 kW effekt och sth 230 km/h), kan köras på två strömsystem (15 kV, 16 2/3 Hz och 25 kV, 50 Hz) och är tillverkat av Siemens och dåvarande Krauss-Maffei (idag en del av Siemens) år 2000. Hector Rail köpte totalt sju lok av denna typ av Mitsui Rail Capital Europe. Loktypen utvecklades ursprungligen för österrikiska ÖBB, men spreds sanbbt över stora delar av kontinenten. Några bilder från lokets hemregion finns på min sida med bilder från Österrike.


En tjur kommer till stan. 242.503 Balboa på premiärtur framför Veolias tåg 7150 från Malmö ankommer Stockholm C den 21 oktober 2011. Sedan dess har dessa tåg huvudsakligen dragits av 242-lok, naturligvis med vissa undantag.


242.503 Balboa på "Maxim" i Gävle den 2 mars 2012.


242.532 Lightyear i Hallsberg den 26 mars 2012.


242.531 La Motta på Uppsala C den 12 maj 2012.


Veolias persontåg till Malmö redo för avgång från Hagalund den 26 juni 2012. Denna dag drogs tåget av 242.503 Balboa.


Veolias persontåg 7150 från Malmö till Stockholm ankommer Älvsjö den 19 juli 2012. Denna dag drogs tåget av 242 532 Lightyear.


242.531 La Motta med ett godståg i Hallsberg den 26 september 2012.


Veolias tåg till Malmö passerar Gamla stan på "Getingmidjan" på skärtorsdagen den 28 mars 2013. Denna dag drogs tåget av 242.531 La Motta.


Veolias tåg 3943 till Malmö passerar, något försenat, kilometer 10 strax söder om Älvsjö den 22 april 2013. Dragare var Hector Rails 242 503 Balboa.


242.531 La Motta framför Veolias "Snälltåget" på Stockholm C den 20 mars 2014.


242.504 Mr Potato Head med Veolias "Snälltåget" på "Getingmidjan" i Stockholm den 16 april 2014.


242.532 Lightyear med Veolias "Snälltåget" i kroken ankommer Linköping C den 23 juni 2014.


242.531 La Motta med Veolias "Snälltåget" passerar Älvsjö den 30 augusti 2014.


242.516 Ferdinand och 119 006, inhyrd från Alpha Trains, väntar på nya uppgifter utanför lokstallet i Hallsberg den 9 mars 2015.


En trio fjärrtågsalternativ till SJ under S:t Eriksbron i Stockholm den 23 augusti 2015. Fr.v. MTR Express tjänstetåg 99973, i mitten Skandinaviska Jernbanors "Blå Tåget" och t.h. Transdevs "Snälltåget", draget av 242.516 Ferdinand. Bilden visar också de modernaste drivfordonen som rullade i Sverige då, SJ X55 undantagen; fr.v. Stadler "Flirt Nordic", i mitten Siemens "Vectron"-lok och t.h. Siemens "Taurus"-lok (föregångaren till "Vectron"). Det kom även en X55:a (InterCity-version av Bombardier "Regina") i motsatt riktning en liten stund senare.


Stockholm C den 3 november 2015. 242.532 Lightyear, nyss ankommen med Transdevs "Snälltåget" 3940, bredvid MTR Express X74 74006, som en stund innan ankommit som tåg 2032.


Förarplatsen i 242.504 Mr Potato Head den 5 november 2015.


242.504 Mr Potato Head med Transdevs "Snälltåget" mellan Norra Bantorget och Stockholm C den 30 november 2015.


242.503 Balboa framför Transdev "Snälltåget" 13940 i Älvsjö den 9 januari 2016.


En sovande tjur. 242.516 Ferdinand på Malmö C den 3 februari 2016.


Två f.d. österrikare i Ånge den 7 april 2016, eller nästan; Hector Rails 242-lok har förvisso inget egentligt österrikiskt förflutet, annat än att loktypen togs fram för ÖBB en gång i tiden. T.v. 242.516 Ferdinand som hade använts för testkörningar och t.h. 142.209 Spade.


242.532 Lightyear rullar in på Hallsbergs rangerbangård med SFL-tåget från Frövi den 14 april 2016.


"R-gruppen" på Hallsbergs rangerbangård den 15 april 2016. 242.531 La Motta har just kopplats till tåg 40980 till Frövi.


242.531 La Motta i Frövi några timmar senare. Efter att vi hade lämnat vagnarna till pappersbruket i Frövi, växlade vi oss bort till de lastade vagnarna, som stod uppställda i Vanneboda. Än gång i tiden var det en egen station på TGOJ, men är idag en del av Frövi driftplats. Namnet lever dock kvar, som informell benämning på den delen av driftplatsen!


242.532 Lightyear och 441.001 Cyborg på "Pistolen" intill tornet på Malmö godsbangård den 19 april 2016.


Möte med kollegorna på "Snälltåget", draget av 242.516 Ferdinand, strax söder om Örtofta, den 19 april 2016.


"Snälltåget" 3940, draget av 242.516 Ferdinand, klart för avgång på Malmö C den 13 maj 2016. Denna syn har försvunnit; Snälltåget tog över tågdragningen i egen regi i oktober 2016. För tågdragningen har man hyrt in ett antal Siemens Vectron-lok.


242.531 La Motta, med tjänstetåget till "Snälltåget" mot Malmö, lämnar Hagalund på morgonen den 23 maj 2016.


242.503 Balboa på Stockholm C med "Snälltåget" 3941 den 3 juni 2016.


242.516 Ferdinand i Gnesta den 13 juni 2016.


242.531 La Motta i Kolke den 20 juni 2016.


242.531 La Motta med "Snälltåget" 3943 i Norrköping samma kväll.


242.503 Balboa med södergående "Snälltåget" 3941, mellan Gripenberg och Tranås den 21 juni 2016.


Som avslutning på mitt första halvår vid Hector Rail, och innan semestern, fick jag för första gången köra "Snälltåget" på egen hand, helgen den 9-10 juli 2016. Avgången från "Cst" den 9 juli fångades påpassligt av Värtan-kollegan ET när jag "kryssade" över till nedspår på Tegelbacken med tåg 13923, draget av 242.504 Mr Potato Head. Foto: © Erik Torstensson.


242.504 Mr Potato Head i Kimstad senare samma kväll.


242.504 Mr Potato Head med tåg 13923 i Alvesta senare samma kväll.


242.504 Mr Potato Head med Snälltåget 13924 på Malmö C den 10 juli 2016.


242.504 Mr Potato Head med tåg 13924 i Nässjö senare samma dag.


242.504 Mr Potato Head med södergående SFL-tåg 40975, passerar Mjölby den 29 juni 2016.


242.503 Balboa med södergående "Snälltåget" 13943, passerar Älvsjö den 17 juli 2016.


Taurus-lok hörde inte till vanligheterna i Fortum-trafiken, men några dagar i slutet av oktober 2016 kördes några omlopp med multipel-242. Detta måste naturligvis förevigas! Här ses 242.503 Balboa och 242.516 Ferdinand passera Älvsjöskogen vid kilometer 10 med tåg 40323 mot Arvika i kroken den 22 oktober 2016.


242.502 Zurg i Dortmund-Eving den 29 november 2016. Loket förseddes på prov med ETCS-utrustning från Alstom för tester i Sverige och Danmark, och väntade här på transporten norröver. Tidigare hade loket enbart PZB90 och LZB, och gick således enbart i Tyskland. Efter att testerna avslutades sommaren 2020, återvände 242.502 till Tyskland.


I samband med tågplaneskiftet till T17 den 11 december 2016, började Hector Rail dra tågen åt Skandinaviska Jernbanor (SkJb), som förlorade sin säkerhetslicens sommaren 2016. Här en tyvärr oskarp bild av "Blå Tåget" 7073, draget av 242.532 Lightyear, när det passerade genom Älvsjö på eftermiddagen den 12 december 2016.


242.531 La Motta uppställt med "Gröna Tåget" på spår 17 i Tomteboda den 13 december 2016, i väntan på dagens trafikuppgift.


242.531 La Motta med tåg 7087 "Gröna Tåget" passerar genom Älvsjö den 26 december 2016.


Den 8 januari 2017 drog 242.531 La Motta istället tåg 7076 "Blå Tåget" och ses här i Älvsjö i solnedgången.


242.531 La Motta gör rundgång på Skandinaviska Jernbanors "Blå Tåget" i Tomteboda den 12 januari 2017.


242.531 La Motta med "Blå Tåget" strax före avgång från Stockholm C senare samma dag.


Inne i lokstallet i Hallsberg pågick den 13 januari 2017 förberedelserna på 242.502 Zurg, inför ETCS-testkörningar.


242.502 Zurg i Hallsberg den 24 januari 2017.


242.531 La Motta redo för avgång från Göteborg C med "Blå Tåget" 17070 den 20 april 2017.


242.517 Fitzgerald i Krefeld den 16 augusti 2017.


242.531 La Motta passerar mellan Riddarholmen och Gamla Stan på "Getingmidjan" med "Blå Tåget" 7077 den 10 september 2017.


242.502 Zurg i Hallsberg den 17 november 2017.


"Blå Tåget" 7070, draget av 242.531 La Motta, ankommer Hallsberg den 17 november 2017.


Samma tåg under uppehållet på Södertälje Syd övre...


... och på Stockholm C.


242.502 Zurg i Hallsberg den 26 januari 2018.


Den 30-31 januari 2018 körde vi s.k. SAT2-test av ETCS/STM-ombordsystemet på 242.502 Zurg på en "triangelkörning". I Frövi sken solen och jag passade på att ta en bild i väntan på tågmöte. Det var roligt att köra 242 igen, och dessutom föll testerna ut till belåtenhet. Denna dag körde vi sträckan Hallsberg - Avesta-Krylbo - Uppsala - Stockholm C (där jag klev av) - Hallsberg.


Här har vi bytt körrikning i Avesta-Krylbo och ska strax fortsätta vidare mot Uppsala och Stockholm.


I Uppsala fick vi vänta en liten stund i det fina vintervädret innan vi kunde fortsätta mot Stockholm.


Dagen därpå körde vi ytterligare ett "varv" Mälaren runt. Vi körde Hallsberg - Hovsta - Alväng - Jädersbruk - Västerås - Stockholm C - Flemingsberg - Tumba - Södertälje hamn - Eskilstuna - Kolbäck - Jädersbruk - Frövi - Hallsberg. En trevlig sväng! Här står vi redo för avfärd vidare söderut på spår 14 på Stockholm C.


242.502 Zurg i Södertälje hamn senare samma dag.


242.502 Zurg i Eskilstuna i snögloppet senare samma dag.


242.503 Balboa och 242.502 Zurg i Hallsberg den 17 maj 2018. De två var då de enda av 242:orna som var kvar i Skandinavien; övriga kördes i tysk inrikestrafik.


Tåg FLX 1818 ankommer till Berlin Zoologischer Garten den 20 september 2018, draget av 242.503 Balboa, som tämligen kort dessförinnan hade "flyttat hem" igen, efter närmare sju år i Sverige.


242.503 Balboa på Berlin Hbf den 20 september 2018.


242.503 Balboa framme på Berlin-Lichtenberg samma dag.


242.503 Balboa sida vid sida med DB 112 110 på Berlin-Lichtenberg en liten stund senare.


242.503 Balboa och 242.504 Mr Potato Head på Berlin-Lichtenberg samma dag.


242.504 Mr Potato Head med återgående tåg 1819 på Berlin-Lichtenberg samma dag.


242.504 Mr Potato Head vid Messe Süd (Eichkamp) i Berlin den 21 september 2018. Hector Rail drog Flixtrains tåg i Tyskland fram till årsskiftet 2018/19.


242.502 Zurg i Hallsberg den 15 februari 2019. T.h. 143.059 Fenrisulfven.


På en linje. 143.059 Fenrisulfven, 242.502 Zurg och 243.105 Westinghouse i Hallsberg den 22 maj 2019.


Denna dag var det åter dags för mig att tillsammans med kollegan BV köra ett SAT2-test av en nyare version av programvaran till ETCS/STM-ombordsystemet på 242.502 Zurg. Här ses loket redo för avfärd i Hallsberg.


242.502 Zurg på Västerås C den 22 maj 2019.


Jag körde till Tomteboda, och där agerade jag "klotkastare" och sedan lots till...


...Stockholm N åt andreföraren BV, där riktningsbyte skedde. Jag fortsatte som lots till "Cst", där jag blev avbytt. Det var trevligt att åter köra ett "Taurus"-lok. Detta var då det enda som var kvar i Sverige; övriga gick i trafik i Tyskland.


En knapp vecka senare, den 28 maj, fick jag återigen köra en av ETCS/STM-testerna med 242.502 Zurg. Denna dag körde jag från Halmstad ner till Lund via Markaryd och Hässleholm och åter upp till Halmstad via Helsingborg. Efter rasten fortsatte vi upp till Borås via Almedal strax söder om Göteborg. På den "svängen" var jag biträdesförare. Här står vi avgångsklara på Halmstad rangerbangård, intill GC Rd2 1031 och STAB T43 231.


I Bjärnum på Markarydsbanan fick vi vänta på tågmöte.


I Kävlinge fick vi vänta på förbigång, och tänkde då passa på att köpa glass, men tyvärr var kön i kiosken för lång och vi fick återvända till loket i outrättat ärende...


Kort uppehåll på Helsingborg C. Det är ju inte varje dag jag kör här, än mindre med detta smått unika lok, varför jag naturligtvis (sic!) passade på att föreviga detta.


242.502 Zurg på Halmstad C den 28 maj 2019.


I Almedal strax söder om Göteborg bytte vi körriktning och fortsatte mot Borås.


242.502 Zurg på Borås C den 28 maj 2019. Senare samma år kördes även detta lok tillbaka till Tyskland och återställdes för "ren" tysk inrikestrafik. Därmed tog episoden "Taurus i Sverige" slut för den här gången.


En okänd 242:a gömmer sig delvis bakom den frodiga vegetationen på Krefeld Hbf den 27 april 2022.

Hector Rail Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2023-07-18
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023