931

Hector Rail Svenska godståg Hem



För växling på timmerterminalerna i Fortum-trafiken (sedermera Stockholm Exergi) hyrde Hector Rail in ett diesellok av typen G6 från Vossloh Locomotives. Här ses D-VL 90 80 0650 079-3 i Värtan den 12 januari 2016.


Ena förarplatsen i G6-loket.


Växling i Värtan med "G6:an" den 29 januari 2016.


"G6:an" 650 079 tillsammans med 143.064 Bifrost och 143.059 Fenrisulfven i Värtan på eftermiddagen den 17 februari 2016.


"G6:an" i Forsbacka den 21 april 2016.


"G6:an" med 921.002 Elwood på släp i Tomteboda den 16 maj 2016.


650 079 i Hagalund den 1 juni 2016 inför att den skulle återlämnas till Vossloh.


Drygt ett halvår senare, den 24 januari 2017, stod ett annat Vossloh-lok i Hallsberg, DE 18 D-VL 92 80 4185 015-9. Loket var där för utbildning, inför testkörningar på Forsmo-Hotingbanan.


Fem G6:or återkom till Hector Rail våren 2021, med 931 som intern typbeteckning. Här ses de fem loken ombord på tågfärjan F/S Mecklenburg-Vorpommern den 10 mars 2021.


Vätes tvåvägsfordon växlar av G6-loken och ett antal Samskip-vagnar från tågfärjan samma kväll.


931.087, 080, 082, 083 och 085 i Trelleborg samma kväll. Flera av dem har varit i trafik i Sverige tidigare, uthyrda till olika järnvägsföretag. Spåren efter dessa kan anas fortfarande där dekalerna suttit.


931.085, 083, 082, 080 och 087 redo för avgång från Trelleborg den 11 mars 2021.


931.085, 083, 082, 080 och 087 i Västra Ingelstad samma dag.


Tyvärr fick vi dragkraftsproblem på det ledande loket, ett fel som inte ens Vosslohs driftstöd i Tyskland begrep sig på. Vi beslöt att byta lok, vilket vi gjorde i Eslöv. Vi hade ju inte direkt ont om lok... Nördigt nog slumpade det sig att loken hamnade i nummerordning; 931.087 (t.h. i bild), 085, 083, 082 och 080 sist.


931.087, med EVN 98 80 0650 087-6 och VKM D-HCTOR, i Eslöv den 11 mars 2021.


931.087, 085, 083, 082 och 080 i Hässleholm den 11 mars 2021.


931.087, 085, 083, 082 och 080 i Hallsberg den 12 mars 2021.


931.087, 085, 083, 082 och 080 i Jädersbruk samma dag.


"G6-kvintetten" i Tomteboda senare samma dag.


Framme i Värtan senare samma eftermiddag, knappt fem år sedan en "G6:a" satte sina hjul här senast.


931.080, 082 och 083 i Värtan den 15 mars 2021.


931.083 i Värtan samma dag.


931.087 och 921.008 Emanuel Desperados i Värtan den 17 mars 2021.


931.085, 083, 082, 080 och 087 framför f.d. stationshuset i Värtan i samband med en instruktörsutbildning den 18 mars 2021.


931.087, 080, 082, 083 och 085 växlas fram i Värtan inför avfärden norrut den 18 mars 2021.


931.087, 080, 082, 083 och 085 i Tomteboda den 18 mars 2021.


931.087, 080, 082, 083 och 085 i tåg 61552 passerar Ulriksdal en stund senare.


931.087 och 083 i Luleå den 30 juni 2021.


931.087 med koppelvagn och malmvagnar på malmbangården i Luleå samma dag.


Under vår-sommar-höst kör LKAB kol och kalk i malmvagnar från Luleå. Hector Rail skötte tidigare denna växling, och här ses 931.087 med tomvagnarna vid kollastningen samma dag.


Därefter hämtades vi ett antal kalkvagnar på spåret intill.


931.087 på "Rangeringen" intill Luleå C senare samma dag.


931.087 vid bentonitlastningen i Luleå den 1 juli 2021.


931.087 på Luleå C senare samma dag.




Efter några månader "hectorrailfierades" 931-loken genom att hyttsidorna folierades i grått, och förseddes med Hector Rail-logga, nummer och namn. Den 2 juli 2021, visades det första loket (931.082) upp för personalen. Efter en namntävling bland personalen fick loken namn efter stora vilda djur; Björnen (931.080), Vargen (931.082), Lodjuret (931.083), Järven (931.085) samt Kungsörnen (931.087). Foto: © Lisa Lundqvist.




Två billder av 931.083 Lodjuret i Luleå den 30 maj 2022.


931.082 Vargen i tåg 61490 lämnar Luleå den 31 maj 2022.


931.085 Järven klargörs utanför lokstallet i Luleå den 1 juni 2022.


931.085 Järven utanför "LokMX" en stund senare.


931.082 Vargen på Luleå C den 29 juni 2022.


931.083 Lodjuret inkopplad i tåg 40500 i Luleå på morgonen den 30 juni 2022.


931.083 Lodjuret med tåg 40502 till Vitåfors (Malmberget) i Gällivare senare samma morgon.


931.083 Lodjuret åter i Gällivare med tåg 40503 senare samma dag.


Klargöring av 931.083 Lodjuret i Gällivare på morgonen den 1 juli 2022.


931.082 Vargen och 931.080 Björnen i Holmsund den 6 augusti 2022.




Två bilder av 931.082 Vargen i Hallsberg den 15 december 2022.


931.082 Vargen och 143.060 Jernsida i Hallsberg samma eftermiddag.


931.082 Vargen och 243.108 Mallet i Hallsberg på kvällen den 15 december 2022.


931.082 Vargen och 243.114 Heusinger von Waldegg i Värö den 30 december 2022.


931.082 Vargen på "Stallfemman" i Hallsberg den 11 januari 2023.


931.082 Vargen i Värtan den 10 februari 2023.




Två bilder av 931.082 Vargen i Hallsberg den 16 februari 2023.




Två bilder av 931.087 Kungsörnen i Hallsberg den 15 mars 2023..


931.082 Vargen i transport i godståg 47517 i Älvsjö den 20 mars 2023.


931.082 Vargen i godståg 40101 på Hallsbergs rangerbangård den 23 mars 2023, i samband med att "143-multen" byttes ut.


931.087 Kungsörnen i Hallsberg samma dag.


931.085 Järven redo att backa ut 243.114 Heusinger von Waldegg med tåg 46700 i Värö den 4 april 2023.


931.085 Järven på spår 1 i Värö en stund senare.


931.082 Vargen i Värtan den 21 april 2023.


931.082 Vargen i Värö den 11 augusti 2023.


931.087 Kungsörnen i Hallsberg den 13 september 2023.


931.087 Kungsörnen i Värtan den 22 september 2023.


931.087 Kungsörnen i transport i tåg 40104 i Älvsjö den 27 september 2023.


Sidovy av 931.087 Kungsörnen i Värtan den 13 oktober 2023.


931.087 Kungsörnen i Värtan den 22 januari 2024.


931.082 Vargen och 921.007 Ben Redic Fy Fazan i Värtan den 27 februari 2024.


931.082 Vargen och Inhyrda NRFAB T43 242 i Värtan den 8 mars 2024.


931.082 Vargen, inhyrda NRFAB T43 242 och 921.007 Ben Redic Fy Fazan i Värtan den 8 mars 2024.


931.087 Kungsörnen på Älvsjö godsbangård den 27 mars 2024, förberedd för landsvägstransport till Tyskland. På grund av hjulskador kunde loket inte transporteras dit med järnväg.

Hector Rail Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2024-03-27
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024