Inlandsbanan / Inlandståg

Svenska godståg Hem



Inlandsbanan AB (IBAB) bildades år 1993 sedan regeringen överlåtit nyttjanderätten till banan på de 15 kommunerna längs densamma. Flera olika bolag bedriver en hel del godstrafik på banan. Även IBAB gör det men företaget bedriver också omfattande turisttrafik. När min morbror slutade på IBAB fick han TMX 1013 uppkallat efter sig. Här ses loket i Märsta, uthyrt till Inlandsgods.


Ännu ett IBAB-lok i Märsta. TMX 1016 i augusti 2001.


IBAB TMX 1013 Anders Dahl i Sundbyberg den 26 november 2004. Loket var då uthyrt till Inlandsgods.


IBAB TMX 1014 i Sundbyberg den 26 september 2005. Loket var då uthyrt till Inlandsgods.


IBAB TMX 1016 i Grand Nordic-målning lämnar Borlänge mot Repbäcken med en sliperslast den 3 maj 2009.


IBAB TMX 1013, även det i Grand Nordic-målning, i Avesta-Krylbo den 26 augusti 2011.


IBAB köpte Di 3.623 från norska Ofotbanens konkursbo. Den 24 januari 2012 stod loket utanför diesellokstallet i Hagalund, uthyrt till Swedtrac. Sedermera har loket avyttrats.


IBAB T43 222 Carina växlar på Östersund C den 6 maj 2013. Loket målades i originalmålning i samband med firandet av järnvägens 150-årsjubileum 2006.


IBAB TMX 1014 i Österund senare samma dag.


IBAB TMZ 1421 Cathis i Hagalund den 26 maj 2015.


IBAB TMZ 1421 Cathis med kalktransportvagnar i Mora den 27 september 2016.


IBAB T43 221 Hanna i Borlänge den 21 december 2016.


Storumans station den 18 september 2019.


Ställverkspanelen i Storuman samma dag.


Inlandstågs (ITAB) Rc4 1139 Elektra i Ånge den 3 juni 2021.

Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2021-06-10
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2021