Rush Rail AB

Svenska godståg Hem



Rush Rail bildades hösten 2010 och inledde sin verksamhet i januari 2011. Till en början körde man containertåg, men våren 2012 vann företaget upphandlingen av Trätågs trafik vilket innebar en avsevärd expansion. Företaget fick ekonomiska problem under 2016 och begärdes i konkurs den 12 december 2016. Trätågstrafiken övertogs efter ca en vecka av Hector Rail. Den 7 juni 2012 passerade T66 405 med ett containertåg genom Stockholm C.


Rush Rails T66 401 väntar på körsignal i Älvsjö på morgonen den 21 juni 2012.


Rush Rails T66 401 med ett långt containertåg i kroken passerar Älvsjö i god fart på morgonen den 26 juni 2012.


Rush Rails godståg draget av T66 402, i Nykvarn den 7 december 2012.


För Trätågtrafiken beställde Rush Rail och finansbolaget Bure sju stycken TRAXX-lok från Bombardier. De levererades under 2012 och fick (engelska) namn efter de sju dvärgarna i Snövit. Den 21 januari 2013 passerade "185:an" 91 74 0 185 412-5 S-RR Dopey Falun med ett timmertåg.


91 74 0 185 410-9 S-RR Bashful i Ockelbo med ett tomtåg den 22 april 2013.


T66 401 och 91 74 0 185 413-3 S-RR Grumpy på "Maxim" i Gävle den 22 april 2013.


185 416-6 Sneezy på "Maxim" i Gävle den 6 maj 2013. I bakgrunden Hector Rail 441.001 Cyborg.


Rush Rails timmervagnar var "vanliga" containervagnar med timmervagnsstolpar, och här ses ett vagnsätt i Borlänge den 27 maj 2013.


En av vagnarna var RIV D-AAEC Sgns2137 80 455 7 931-5.


91 74 0 185 413-3 S-RR Grumpy i Nässjö den 10 oktober 2013.


T66 713 på "Maxim" i Gävle den 9 juli 2014.


T66 405 växlar på "Maxim" i Gävle den 28 oktober 2014.


Möte med Rush Rails södergående timmertåg, draget av 185 413 Grumpy, i Garsås den 27 september 2016.


T66 405 och 713 i Mora den 27 september 2016.


185 413 Grumpy i Nässjö den 9 november 2016.


185 410 Bashful avställd i Borlänge den 21 december 2016.


Avställda Rush Rail-lok i Borlänge den 21 december 2016. Närmast T66 406.


Senast uppdaterad: 2020-05-16
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2020