Inlandsbanan AB (IBAB)

Svenska persontåg Hem



Inlandsbanan AB (IBAB) bildades år 1993 sedan regeringen överlåtit nyttjanderätten till banan på de 15 kommunerna längs densamma. Flera olika bolag bedriver en hel del godstrafik på banan. Även IBAB gör det men genom dotterbolaget Inlandståg, som inte minst bedriver omfattande turisttrafik. Här ses Y1 1267, f.ö. den först tillverkade Y1:an, i Lit den 10 september 1993, i samband med en 50-årsfest.


Lit station den 18 september 1993.


Ett antal lok och vagnar gjordes i ordning för dotterbolaget Grand Nordic, som verkade en tid. Här ses TMX 1016 på Järnvägsmuseum den 8 september 2007.


Under andra hälften av januari 2010 fick Veolia ta hjälp av IBAB:s Y1:or när Reginorna inte räckte till på "Mittnabotåget". Här ses IBAB Y1 1314 + 1342 på Sundsvall C den 20 januari 2010.


En Y1:a på avvägar. IBAB Y1 1359 i Hagalund den 4 september 2012.


IBAB körde i samarbete med Tågab det s.k. Snötåget. Vagnarna målades i IBAB:s färger, men ägdes av Tågab. Den 4 februari 2013 stod BC2 50 74 59 73 672-8 och 692-6 i Kristinehamn i väntan på kommande veckosluts anstormningar.


IBAB Y1 1269 (med EVN S-IBAB 95 74 100 1269-5) på Östersund C den 6 maj 2013.


En av IBAB:s nya Y41-motorvagnar i Kristinehamn den 21 mars 2022.


IBAB Y1 1314 lämnar Gällivare på morgonen den 30 juni 2022.


IBAB Y1 1356 ankommer Gällivare på kvällen den 30 juni 2022.




Två bilder av Arvidsjaurs station och kringbyggnader på kvällen den 8 augusti 2022.


ITAB Y1 1314 ankommer Arvidsjaur i tåg 89420 på väg mot Gällivare den 8 augusti 2022.


Efter tankning, vattentryckning och rast för personal och resande, var tåget avgångsklart mot Gällivare. I Arvidsjaur byter tåget också färdriktning.


Arvidsjaurs utfartsignal mot Jörn den 8 augusti 2022. IBAB har investerat i delvis nya signalsäkerhetsanläggningar, för att kunna fjärrbevaka driftplatserna.


Arvidsjaurs västra utfart den 9 augusti 2022. Här delar sig banan; rakt fram leder den mot Östersund, och t.h. fortsätter den till Gällivare.


Y1 1314 gör ett kort uppehåll i Blattnicksele den 9 augusti 2022. Tågvärden är på väg att vrida bort påstigningssignalen ("plåtstinsen").


Tågmöte i Sorsele den 9 augusti 2022. T.v. Y1 1314 på väg mot Östersund och t.h. Y1 1356 på väg mot Gällivare. I stationshuset finns ett fint museum om Inlandsbanan.


Uppehåll i Storuman senare samma dag.


I Vilhelmina gjorde tåget ett måltidsuppehåll, och resenärer och personal fick hämta sin förbeställda mat i matvagnen t.h. i bild.


Själv åt jag en mycket god viltskavsgryta.


Infarten till Hoting från Storuman. T.v. ansluter tvärbanan från Forsmo.


ITAB Y1 1314 i Hoting den 9 augusti 2022.


Söder om Hoting löper banan vackert längs med flera sjöar.


Kort uppehåll i Ulriksfors. Härifrån gick förr en bibana till Strömsund.


Vattentornet i Gulåtjärn på kvällen den 9 augusti 2022.


Infartssignalen till Lit anas bortom bron över Härkan.


ITAB Y1 1314 gör uppehåll på Östersund V på kvällen den 9 augusti 2022.


Kort därefter ankom ITAB Y1 1314 Östersund C, slutstation för tåget.


Dagen därpå, den 10 augusti 2022, fortsatte jag söderut på Inlandsbanan. "Åkdon" denna dag var Y1 1326.


Uppehåll för påstigande i Brunflo.


Uppehåll för avstigande vid den lilla hållplatsen Kvarnsjö.


I Röjan var det ingen större aktivitet, men vintertid är det betydligt mycket mer verksamhet här; hit kommer vintersporttågen från södra Sverige och resenärerna bussas vidare till olika skidorter i fjällen.


Mellan Ytterhogdal och Sveg står denna ljudsignaltavla, där man ännu kan ana den gamla svart/gula målningen på stolpen. Det urtagna mittpartiet finns kvar, men en ny tavla har fästs på den gamla (gäller i motsatt riktning).


Tågklareraren hade kört fram den fina plattformstrucken.


I Sveg gjordes ett lite längre uppehåll.


Tågklareraren hade kört fram den fina plattformstrucken.


Strax söder om Sveg korsar järnvägen Ljusnan på en kombinerad väg- och järnvägsbro; Mankellbron. Inlandsbanan har ytterligare en sådan bro, över Piteälven vid Moskosel.


Vattentornet vid Kropptjärn mellan Sveg och Fågelsjö.


Fikauppehåll i Fågelsjö den 10 augusti 2022.


Vattentornet i Tandsjöborg.


Skaftbergs banvaktsstuga mellan Älvho och Orsa den 10 augusti 2022.


Emådalens vattentorn mellan Älvho och Orsa samma dag.


På Mora C steg flera av, och bytte till andra tåg för vidare färd söderut.


Tåg 89425 har nått sin slutdestination, Mora strand. Efter en knapp timme vände tåget tillbaka mot Östersund.


Y1 1314 ankommer Sveg den 28 juni 2023.


Y1 1314 på Mora C senare samma dag.

Svenska persontåg Hem


Senast uppdaterad: 2023-07-06
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023