Sydeuropa

Blandade tågbilder Hem


Italien


FS E424 335 i Bolzano/Bozen i norra Italien (Sydtyrolen) den 20 mars 1993.


FS E652 067 växlar i Bolzano/Bozen samma dag.


FS växellok 245 6083 i Bolzano/Bozen samma dag.


Ett av FS motorvagnståg, bestående av manövervagnar Le 680 och motorvagnar typ ALe 883, i Bolzano/Bozen den 20 mars 1993. Italien är känt för design och mode, men när det gäller järnvägen har man kanske inte alltid lyckats. Ofta har funktion fått gå före design, men ibland har man i alla fall gjort försök att kombinera dessa med ett mer eller mindre lyckat resultat.


Roma-Tiburtina station den 25 maj 2012. T.v. ett av Trenitalias höghastighetståg Frecciarossa på väg norrut. T.h. det nystartade bolaget NTV:s nya höghastighetståg Italo, av tillverkaren Alstom kallat AGV.


Det lilla tåget och den gamla muren. Smalspåriga (950 mm) Ferrovia Roma-Giardinettis motorvagnståg håller vid Porta Maggiore den 26 maj 2012. Själva porten restes år 52 e. Kr.

Spanien


Ön Mallorca i ögruppen Balearerna är nog mest känd för semester, bad och sol. Ön har också två smalspåriga järnvägar. Båda järnvägarna utgår från Palma. 1993 gick FEVE:s dieselmotorvagnståg endast till Inca, men tidigare nedlagda sträckor byggs ut igen, bl.a. kan man åka tåg till Manacor, känd för sina pärlor. Nya tåg trafikerar nätet sedan ett antal år tillbaka och trafiken bedrivs numera av Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM). Här ses FEVE:s M.A.N.-motorvagn 2358 i Palma den 23 juli 1993.


FEVE M.A.N.-tillverkade 2-delade motorvagn 2314+2360 har just anlänt till Palma från Inca samma dag.


Uppställda motorvagnar och släp i Palma den 23 juli 1993.


Den andra järnvägen, Ferrocarril de Sóller (FS), förbinder Palma med den lilla staden Soller på öns nordvästra kust. Banan är elektrifierad med 1200 V likström och trafiken bedrivs med gamla fordon med träkorg, tillverkade i slutet av 1920-talet. Här ankommer FS elmotorvagn 2 Palma med tåg från Sóller den 23 juli 1993.


FS elmotorvagn 4 i Bunyola samma dag.


FS resgodsvagn F 2 i Sóller samma dag.


Lokstallsområdet i Sóller den 23 juli 1993.


FS elmotorvagn 3 klar för avgång i Sóller samma dag.


1-klasskupén i FS elmotorvagn 3 samma dag.

Blandade tågbilder Hem


Senast uppdaterad: 2012-05-28
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2012