Godsvagnar i Sverige

Svenska godståg Hem


Vad vore godstågen utan sina vagnar? Här nedan följer ett antal bilder av godsvagnar som förekommer och har förekommit i Sverige och som inte presenteras på de övriga sidorna. Många av dessa vagnar är s.k. privatvagnar. De flesta svenska privatvagnsbolagen är medlemmar av Svenska Privatvagnsföreningen (SPF). Denna förenings historia har jag beskrivit i en artikel i SJK:s tidskrift Tåg.

Andra statliga järnvägsföretag


DB Rils 31 80 354 0 309-2 i Trelleborg den 16 mars 1999.


DB Rs 31 80 390 5 866-0 i Karlstad den 21 juni 2012.


DSB Habbins941 31 86 277 1 749-5 på Gävle godsbangård den 1 juli 2000.


Finska godsvagnar i internationell trafik måste byta hjulaxlar eller boggier vid gränsen, eftersom den finska spårvidden är bredare (1524 mm) än normalspår (1435 mm). Den 2 augusti 2000 stod VR Hbbins942 21 10 247 0 108-1 på Malmö godsbangård.


FS Hbbillns 21 83 245 7 832-5 i Älvsjö den 4 september 2009.


SBB Hiimmrrs 25 85 282 6 013-0 i Borlänge den 28 augusti 2010. Vagntypen är ett resultat av ett samarbete mellan SBB Cargo och Transwaggon (TWA).


Rail Cargo Wagon Habbiins A-RCW 31 81 274 2 408-9 på Malmö godsbangård den 3 februari 2016.

AAE


AAE har en av Europas största godsvagnsflottor, omfattande drygt 25 000 vagnar. Kunderna är dels järnvägsföretag, dels andra vagnägare. AAE står för Ahaus-Alstätte Eisenbahn, som är en liten privatbana i norra Tyskland. AAE skaffade tidigt ett eget UIC-nummer för sin järnväg; 68. Därmed kunde man utnyttja de fördelar i RIV-avtalet som fanns för banegna vagnar, samtidigt som man å andra sidan agerade som ett privatvagnsbolag och utnyttjade P-vagnsregistreringen där det passade. Den 26 november 1998 stod AAE Rilns 33 68 354 6 001-3 i Ulvsunda utanför Nordwaggons (NW) kontor inför en provkörning. Sedan början av 2015 är AAE en del av VTG (se vidare nedan).


AAE Rns 33 68 350 4 105-2 i Oxelösund den 3 juni 2000.


AAE Habbins941 33 68 277 2 973-0 i Malmö den 31 juli 2000. Vagnen hade tidigare hyrts av Nordwaggon och belgiska B-Cargo.


AAE Hbbins942 23 68 246 9 328-7 på Gävle godsbangård den 16 april 2001. Vagnen var uthyrd till AssiDomän genom Nordwaggon.


AAE Shimmns 33 68 477 7 068-0 i Oxelösund den 7 maj 2005.


AAE Cargo Sggmrs9069 33 68 495 3 152-8 i Karlstad den 21 juni 2012. Vagnen var fortfarande märkt "Uthyrd till BK-Tåg", trots att det var flera år sedan BK Tåg gick i konkurs!


AAE Hbbinss14 D-AAEC 27 80 247 0 033-0 i Skövde den 29 maj 2013.


AAE Hbbinss15 S-GC 21 74 245 1 014-7, uthyrd till Green Cargo, i Sundsvall den 11 juli 2014.


D-AAEC Sgnss108 31 80 455 2 854-0 med Innofreight-containrar för biobränsle för Fortum i Värtan den 8 maj 2017.


Timmervagnen D-AAEC Sgns107 31 80 455 6 860-7 i Värtan samma dag.

Transwaggon


Transwaggon (TWA) har en av Europas större godsvagnsflottor, omfattande drygt 12 000 vagnar. År 2006 köpte TWA det konkurrerande bolaget Nordwaggon (NW) och tog över NW:s drygt 3 000 vagnar. Dessa redovisas separat. På bilden skiner nylevererade Hirrs4 23 80 292 1 853-0 i vårsolen i Landskrona en aprildag 1999.


TWA Shimmns 33 74 466 8 056-9 i Oxelösund den 3 juni 2000.


Den 31 juni 2000 stod Habbins 33 68 277 1 139-9, som TWA hyrde in från AAE, på Gävle godsbangård.


En TWA-Hirrs rullar nedför vallen på Malmö godsbangård den 2 augusti 2000.


Habbins14 33 80 277 0 145-0 utanför Swemaints verkstad i Norrköping den 25 januari 2001.


En annan Habbins14, 33 80 277 0 009-9 i Mjölby knappt en månad senare, den 21 februari 2001.


Ytterligare en Habbins14, 33 80 277 0 431-5 i Mjölby den 21 februari 2001.


Habins15 är en vidareutveckling av AAE:s standardvagn Habins941 (jfr. ovan). Den 12 juni 2002 stod TWA Habins15 33 80 277 1 600-4 i Borlänge.


Schweizregistrerade Habbiins16 CH-TWA 35 85 274 0 241-0 i Spånga den 25 februari 2008. Vagntypen är anskaffad tillsammans med SBB Cargo och har TWA-loggan på ena sidan och SBB Cargo-loggan på den andra (jfr. nedan).


Habbiins16 CH-TWA 35 85 274 0 071-1, i Ljusdal den 13 maj 2009.


Habbiins16 CH-TWA 35 85 274 0 333-5 på Hallsbergs rangerbangård den 17 maj 2009.


TWA Hirrs 43 80 292 2 393-2 i Gantofta utanför Helsingborg den 12 juni 2009.


TWA Habbiins12 83 80 274 5 190-8 i Borlänge den 8 maj 2010.


TWA Hirrs5 23 80 294 1 480-8 i Älvsjö den 28 juli 2010.


TWA Habiins12 83 80 274 5 775-6 i Skövde den 29 maj 2013.


TWA Hiirrs 23 80 294 1 210-9 i Frövi den 22 juli 2015, en f.d. GE Hirrs5 (jfr. nedan).

Cargowaggon / GE Capitals Rail Services


Cargowaggon Likks 23 80 415 7 006-6 i Borlänge den 21 maj 1999.


Cargowaggon köptes upp av GE Capital. Den 1 juli 2000 stod GE Hirrs7 43 80 292 1 844-5 på Gävle godsbangård.


Cargowaggon köptes upp av GE Capital. GE Hirrs5 23 80 292 2 151-8 på Malmö godsbangård den 2 augusti 2000.

Motortransport


Ett par av Motortransports Hccrrs994:or i Sundbyberg den 11 januari 2005.


Motortransport Habbcceks 44 74 247 052-2 i Älvsjö den 4 april 2009.

Innofreight


Innofreight Sggrrss 31 81 485 4 196-0 i Ånge den 1 september 2016.

VTG


VTG är en av de stora "godsvagnsgrossisterna" som specialserat sig på cisternvagnar. Den 28 juni 2002 stod gasvagnarna 33 80 781 4 337-1 och 335-5 i Södertälje hamn. På privatägda cisternvagnar behövde man tidigare inte skriva ut litteran med bokstäver.


Österrike-registrerade VTG 33 81 753 7 009-8 i Alvesta den 6 november 2002.


Zans A-VTGD 33 81 783 6 501-5, även den registrerad i Österrike, i Karlstad den 5 augusti 2009.


Zacens D-VTGD 33 80 793 3 056-3 i Älvsjö den 4 september 2009.


Zacs D-VTGD 33 80 786 5 211-6 i Borlänge den 8 maj 2010.


Zacns D-VTGD 33 80 784 0 139-9 i Karlstad den 22 februari 2011.


Zacns D-VTG 37 80 784 1 655-9 i Borlänge den 21 december 2016.

Ermewa / EVS


Ät mer pasta!. Ermewa Uacs 33 87 932 4 103-9 uthyrd till Nord Mills i Södertälje hamn den 28 juni 2002.


Ermewa Zacns 33 80 792 9 266-4 i Gävle den 16 juni 2007. Vagnen används för flygbränsletransporter och är idag folierad med Green Cargos märkning.


Ät mer bröd!. EVS Uacs 33 87 932 4 077-5 för Nordmills mjöltransporter i Mjölby (sic!) den 29 april 2009.


Ermewa 34 87 792 9 031-4 för transport av UN 58/2014 Väteperoxid i Gantofta den 14 juni 2009.


Ermewa Sgnss 37 TEN-RIV 80 D-ERMD 455 6 162-6 i Östersund den 19 juni 2012, lastad med container från Nordic Bulkers.


Ermewa 33 74 783 0 071-8 S-ERMW för transport av UN 58/2014 Väteperoxid på Malmö gb den 3 februari 2016, tillsammans med Nacco-vagnen Zacns 33 54 783 8 309-4 CZ-NACCO för transpport av UN 33/1089 Acetaldehyd.

Övriga cisternvagnar


KVG 33 80 786 8 543-9 på Chr. Olssons verkstadsområde i Göteborg den 27 oktober 1998.


Scandicon Zacs 33 74 786 6 006-7 i Alvesta den 6 november 2002.


Tre avställda tvåaxliga cisternvagnar i Karlshamn den 1 augusti 2003. Närmast SJ Ze 23 74 708 1 101-7 uthyrd till Karlshamns oljefabriker.


Kemira Zacs 33 74 781 2 045-0 i Malmö den 4 december 2006.


AB Tankvagnar Zaces S-ABT 33 74 787 5 024-9 i Sundbyberg den 14 oktober 2009. Vagnen har ett förflutet hos Nordwaggon.


Zaes S-ABT 33 74 788 0 018-4 i Sundbyberg, samma dag. Även denna vagn har ett förflutet hos Nordwaggon.


Cementa Ucs S-CAB 43 74 910 5 544-4 i Liljeholmen den 20 juli 2009.


En av AGA:s gasvagnar i Borlänge den 25 juni 2012.

Svenska godståg Hem


Senast uppdaterad: 2017-05-12
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2017