Svenska järnvägsmiljöer

Blandade svenska tågbilder Blandade tågbilder Hem


Järnvägsmiljöerna har, precis som samhället i övrigt, förändrats under järnvägens drygt 160-åriga historia. Mycket finns kvar från "förr", annat har förfallit och t.o.m. försvunnit. Följ med på en exposé genom Sverige, från söder till norr!


Porten mot Kontinenten. Färjeklaffen i Trellborg den 16 mars 1999.


En annan färjeklaff i Trellborg närmare 22 år senare, den 10 mars 2021.


Trelleborg F på kvällen den 30 juni 1998. Undertecknad poserar vid den tyska IR-vagn som vi rest med från Berlin samma dag.


En annan port mot Kontinenten. Aftonhimmel över Ystads hamn den 21 december 1999.


Ystads stiliga stationshus den 25 september 2022.


Traversen inne på huvudverkstaden i Malmö den 24 augusti 1998.


Malmö västra var "gränsstation" mellan SJ och privata Malmö-Limhamns Järnväg (MLJ). Här ses Malmö V den 2 augusti 2000. I bakgrunden anas Malmö C.


Det är något visst med banhallar! Malmö C på morgonen den 29 mars 2003.


Malmö C på eftermiddagen den brittsommarvarma 10 oktober 2018.


Soluppgång över Malmö godsbangård den 24 juni 2019.


Solnedgång över Malmö godsbangård den 20 maj 2020.


Lund-Bjärreds Järnväg (LBJ) öppnades för trafik 1901. 1918 slogs banan ihop med Lund-Harlösa järnväg och Lund-Revinge järnväg under namnet Bjärred-Lund-Harlösa Jätnväg (BLHJ). Bolaget kämpade i stort sett hela tiden med dålig lönsamhet och sträckan Bjärred-Lund V lades ned redan 1939. Så här såg f.d. stationshuset i Bjärred ut i juli 2007.


Vallmo i Eslöv den 27 juni 2019.


Sedan Västkustbanan fick en ny dragning körs inga persontåg till gamla stationen längre. Här ses det stiliga stationshuset, ritat av Claes Adelsköld, i april 1999.


Solnedgång i Gantofta den 13 juli 2013.


Semesterhem för lokförare. Lerbergsgården, Höganäs, den 14 november 2015.


En svunnen stationsmiljö. Båstad södra den 18 maj 2006.


Stationshuset i Skäralid på f.d. Klippan-Eslöv Järnväg i norra Skåne den 11 juli 2013. Banan lades ned 1961 och idag är stationshuset vandrarhem.


Karlshamns västra den 1 augusti 2003. Blekinge Kustbana (BKB) var ursprungligen smalspårig (1 067 mm). Som en förberedelse för breddningen av BKB fick banan en ny sträckning genom Karlshamn och gamla stationen förpassades till sidolinjernas inte fullt så glansfulla tillvaro.


Målerås f.d. station den 31 juli 2003. Stationen låg på f.d. Nybro-Sävsjöströms Järnväg och öppnades 1976 och lades ned 1985. Under åren 1899-1931 anslöt smalspåriga (600 mm) Kosta-Lessebo Järnväg.


Kalmar C den 17 oktober 2015.


Borgholms f.d. station från gatusidan den 19 maj 2007. Notera T-semaforen i bakgrunden. Öland fick sin första järnväg 1906 och den sista sträckan lades ned 1961. Hela nätet var smalspårigt (891 mm). Något som var ganska unikt för Sverige var den smalspåriga tågfärjan över Kalmar sund under åren 1948-1962.


Visby f.d. station från spårsidan den 27 juni 2015. Gotland fick sin första järnväg 1878 och den sista sträckan lades ned 1960, men viss växling förekom i Visby hamn till 1962. Spåren revs upp ett år senare. Hela nätet var smalspårigt (891 mm). Ett tågsätt ställdes upp i Roma. 1971 bildades Föreningen Gotlandståget som idag bedriver museitågstrafik på GHJ.


Väskinde f.d. station på GJ:s linje till Lärbro den 22 juni 2015.


Banvallen norrut från Väskinde samma kväll.


Göteborg C by night.


Järnvägsgeografi i Göteborg.


Göteborg hade tidigare tre stationer, som alla låg intill varandra. Detta är f.d. Göteborg B:s, d.v.s. Bergslagernas Järnvägars station, ritad av Axel Kumlin och invigd 1881. Sedermera övergavs denna station och tågen leddes in till Göteborg C.


Den tredje stationen var smalspåriga (891 mm) Västergötland-Göteborgs Järnvägars (VGJ) station, som låg direkt intill Göteborg C. Idag har SJ sina personallokaler där.


Rallarrosor i Göteborg.


BJ-växelklot i Lärje.


Hjul i Fjällbo.


Västra stambanan vid Jonsered den 28 juli 2016.




Två f.d. järnvägsbroar över Säveån och kraftverksdammanläggningen i Jonsered längs med Västra stambanans gamla sträckning, som övergavs i samband med dubbelspårsbygget 1915.


Alingsås den 12 maj 2020.


Borås C den 28 maj 2019.


Lupiner i Herrljunga den 5 juni 2015.


Friel f.d. station i Västergötland den 10 juli 2015. Här gick en gång smalspåriga (891 mm) Lidköping-Kållands Järnväg (LJ). Banan öppnades 1908, men lades ned redan 1938.


Forshem station på Kinnekullebanan den 11 juli 2015.


Tussilago i Falköping den 24 mars 2021.


334 kilometer från Falun. Ånimskog den 13 januari 2021.


Österbymo f.d. station den 13 juli 2007. Här har man samlat lite järnvägiana som minne av den smalspåriga banan (891 mm) till Eksjö, som lades ned 1968.


En något bedagad ljusskylt i Mjölby södra infart i januari 2001.


Lastområde L8 i Mjölby den 13 mars 2001.


Skänninge midsommardagen 2000.


Detalj av f.d. Östra Centralbanans lokstall i Linköping den 9 februari 2001.


Norrköpings östra f.d. station den 25 juni 2000.


Norrköpings stiliga centralstationshus ritades av SJ:s chefsarkitekt Adolf W. Edelsvärd och stod klart 1866.


Järnvägsparken i Norrköping, också ett verk av Edelsvärd.


Sandvikens f.d. station i Kolmården den 13 juni 2007. Härifrån utgick smalspåriga (600 mm) Stafsjö Järnväg, även kallad Nunnebanan. Banan lades ned i augusti 1939, men lok och vagnar finns bevarade och i trafik på museijärnvägen ÖSlJ i Mariefred. I mångt och mycket var det boken om Stafsjö Järnväg som väckte mitt intresse för smalspår. Jag fick boken av mina farföräldrar en jul i slutet av 1970-talet och läste den från pärm till pärm. Senare fick min gammelmormor se den och konstaterade att hon kunde vara en av de unga damerna på omslagsbilden. Det imponerade stort på den lille pojken!


Nunnebanans banvall är till en del bilväg idag. Här gick banan under Statsbanan Järna-Åby (idag kallad Nyköpingsbanan) i Stavsjö den 13 juni 2007.


Ett annat minnesmärke är det ena (norra) fundamentet till Nunnebanans vägport över gamla Riksettan, sedermera E4:an. Sedan motorvägen byggdes är trafiken på denna väg tämligen modest. Bilden tog jag den 3 augusti 2003.


Samma fundament, fast österifrån, den 13 juli 2018.


Nunnebanan slutade i Virå. Här ses f.d. stationshuset därstädes den 13 juni 2007. Invid gamla stationen, liksom på flera platser längs den f.d. järnvägen, har hembygsföreningarna gjort iordning en liten utställning om banans historia. Ett hedervärt initiativ!


Nyköping C den 17 augusti 2007.


Mellersta Södermanlands Järnväg (MlSlJ) gick mellan Skebokvarn på Västra Stambanan, via Malmköping, till Stålboga på Norra Södermanlands Järnväg, även kallad Eskilstunabanan. Denna skylt hittade jag vid Eneboga f.d. station den 18 april 2003.


Det f.d. stationshuset i Dunker, på f.d. MlSlJ den 27 juni 2004.


Naturen börjar återta sina gamla domäner. Stålboga nedlagda järnvägsstation i april 2003.


Byringe f.d. station den 18 april 2003.


Valsberga, mellan Åkers styckebruk och Grundbro, den 18 april 2003.


En rest från förr. Hotell Stinsen, Hallsberg.


Hallsbergs station från gatusidan den 11 oktober 2018.


Porten till "CV" i Örebro.


Latorpsbruks nedlagda station på Svartåbanan den 2 maj 1989. Notera vevställverket!


En vagn från Utö gruva den 17 juli 1999.


Skymning över Älvsjö den 12 december 2016.


Västra stambanans ursprungliga sträckning genom Västberga är idag förpassad till en tämligen bortglömd tillvaro, långt ifrån ståtliga snälltåg... Så här såg det ur i riktning mot Stockholm den 24 april 2011.


Västra stambanans ursprungliga sträckning genom Västberga i riktning mot Älvsjö sedd från Nyboda ganska precis nio år senare, den 18 april 2020. T.v. det kvarvarande spåret till Liljeholmen genom 1910 års tunnel, och t.h. skärningen till det ursprungliga tunnelröret från 1860 genom Nybodaberget. Detta spår som stängdes i samband med bygget av Essingeleden; som synes har banvallen tagits i anspråk för bropelarna.


Spår av spår. Slakthusområdet den 13 juni 2022.


Stilla höstkväll vid Årstabroarna den 22 oktober 2022.


F.d. godsstationen i Liljeholmen i juni 2001.


Där industrispåren en gång gick. Södra Hammarbyhamnen den 1 september 2009.


Ljuset i tunneln. Stockholms södra den 12 oktober 2022.


Sammanbindningsbanans gamla sträckning vid Stockholms södra i oktober 2004.


Invid Sammanbindningsbanans gamla sträckning vid Stockholms södra står det s.k. Södra Bangårdshuset, även kallat "Tegelhuset". Det uppfördes 1859 som banmästarboställe. Det har ett stort kulturhistoriskt värde och är den enda kvarvarande järnvägsbyggnaden från Södra stationsområdet.


En skylt som fick skatta åt förgängelsen...


Den s.k. GD-korridoren i centralstationshuset i Stockholm den 29 januari 2010. T.h. längst bort ligger ingången till generaldirektörens (sedermera VD:s) rum och ingången i mitten t.h. leder till plenisalen. Utanför bilden t.h. ligger ingången till "Överläggning". På vänster sida ligger bl.a. hörsalen och tidigare biblioteket, liksom "Rättsavdelning 1" och "Rättsavdelning 2". Alla rum är idag antingen kontor eller konferensrum. SJ AB flyttade ut från centralstationshuset under våren 2013 och efter renonovering är det numer kontorshotell här. Man får hoppas att fastighetsägaren Jernhusen och dagens hyresgäster förstår att förvalta det historiska arvet väl.


Stationsur på Stockholm C, ingången från Klarabergsviadukten.


Halvhistoriska neonskyltar på Stockholm C, ingången till Övre hallen från Klarabergsviadukten.


Järnvägskarta över Sverige 1968.


Trans Euro Nacht. Stockholm C, hösten 1984.


Tbfh-skåp på Stockholm C den 23 februari 2011.


Övergiven fjärr. Trafikverkets driftledningscentral i Stockholm den 22 maj 2012.


Statens Järnvägars kontrollkontor, Tomteboda.


En gammal klassisk järnvägsmiljö som får ge vika för den växande staden är godsmagasinen och stationshuset vid Norra station. Så här såg f.d. stationshuset ut från gatan den 24 september 2007.


Värtans station en kväll i mars 2000. Personalhuset är numera rivet.


Det stiliga stationshuset i Värtan den 15 maj 2019. Det påminner om ett litet slott i Loiredalen. SJ:s chefsarkiket Adolf Edelsvärd inspirerades av den franska nyrenässansen; flera andra samtida stationshus byggdes i samma stil, t.ex. Linköping och Karlstad. Värtans stationshus stod klart 1882, samtidigt som Värtabanan invigdes. Liknande stationshus fanns tidigare i Albano och vid Norrtull, men de är rivna sedan länge.


Fina höstfärger vid Värtans station den 9 oktober 2022.


Kvarglömda godsvagnar i Solna.


Lokstallet i Hagalund.


Inne i travershallen i lokstallet i Hagalund.


Framför gamla vagnhallen i Hagalund stod fram till 2014 ett par ursprungliga växlingsdvärgsignaler från 1921.


Ett hållställe på trekvart. Gula Huset vid Hagalund den 18 mars 2021.


J som i pendeltåg... Kallhäll i oktober 2001.


Rallarrosor i Roserberg.


Spår av en fortifikation. Siaröfortet den 1 juli 2018.


Tillberga norr om Västerås var förr en stor järnvägsknut. Idag stannar inga tåg här längre. Den 8 januari 2000 låg stationen också öde. Plattformstaket av s.k. Törebodatyp (tillverkad av Töreboda Limträ) fick en stor spridning över det svenska järnvägsnätet. Tillbergas plattformstak är tyvärr rivet, men typen finns kvar på en del stationer, bl.a. Stockholm Ö.


T som i telefon. Isätra den 4 mars 2008.


Ervalla den 8 januari 2000.


Enkel kontaktledningstråd och trästolpar. Spåret till Rockhammars bruk i Sällinge den 20 september 1998.


Spannarboda, mellan Frövi och Fagersta, den 20 september 1998.


Surahammars f.d. stationshus den 31 december 2021.


Fagersta C (tidigare Västanfors) den 24 februari 2013. Notera skylten "VL-tåg" t.h.!


När bilden togs 2013 var det ett bra tag sedan Connex trafikerade Fagersta...


Norberg i maj 2005.


Kortfors på f.d. NBJ den 3 maj 1989.


Bortglömt kryssmärke vid Kortfors den 3 maj 1989.


Bofors den 8 januari 2000.


Loka f.d. station på f.d. BJ den 26 februari 2011.


Grythyttans f.d. station den 9 april 2010. Karaktäristiskt för stationerna längs f.d. BJ var ställverkshusen, ibland, som här, ihopbyggt med stationshuset.


Karlstads stiliga centralstationshus ritades av SJ:s chefsarkitekt Adolf W. Edelsvärd och stod klart 1869.


Gränsstation. Charlottenberg den 12 februari 2009.


F.d. lokstall i Mackmyra i juli 2008.


Funkis i Dalarna 1. Grängesberg den 4 oktober 2007.


Väntsalen i Grängesberg.


Funkis i Dalarna 2. Ludvika den 22 mars 2005.


Järnvägsarkeologi i Säfsen. Infartsignalen till Fredriksberg från Gravendalshållet på f.d. Hällefors-Fredriksbergs Järnvägar (även kallad "Säfsbanan") den 25 februari 2013. Stationshuset anas i bakgrunden. Banan var smalspårig (802 mm) och lades slutligen ned 1970. Rullande materiel finns bevarad bl.a. på AGJ (bl.a. dieselloken HBA 1 och 2), ULJ (ångloket HFJ 11) och ÖSlJ (motorvagn).


I västra utkanten av Fredriksberg står denna vattenhäst kvar.


Vid Hosjöheden korsar banvallen vägen mellan Säfsen och Gravendal.


Gravendals f.d. stationshus den 8 april 2010. Här delade sig banan en gång i tiden mot Hällefors resp. Hörken.


Lesjöfors på Inlandsbanan den 9 april 2010. Här har det inte gått tåg på många år.


Repbäckens stationshus på Dalabanan den 28 augusti 2009. Stationshuset revs bara ett par månader därefter.


Vansbro station den 5 april 2015. Det ståtliga stationshuset uppfördes 1890 i samband med att Mora-Vänerns Järnväg (sedermera en del av Inlandsbanan) stod klar. Det påminner om storslagna framtidsvisioner i järnvägens guldålder. Västerdalsbanan för idag en delvis tynande tillvaro. Persontrafiken till Malung lades ned i december 2011. Banan utrustades med det nya europeiska signalsystemet ERTMS (nivå 3) 2012 och idag trafikerar en del godståg banan, bl.a. Hector Rails timmertåg och Green Cargos tåg till/från sågen i Rågsveden.


Även de igenvuxna och oanvända sidospåren i Vansbro glömdes inte bort när framtidens signalsystem skulle installeras!


Funkis i Dalarna 3. Malung den 5 april 2015.


Björbo stationshus den 20 oktober 2020. Stationshuset stod klart 1902 och ritades av Erik Lallerstedt, på uppdrag av SWB, i en blandning av nationalromantik och jugend, och har utvändigt inte förändrats särskilt mycket.


F.d. järnvägsbro i Strömsbergs bruk i Norduppland den 23 juni 2021.


Söderfors 1989.


Skutskär f.d. stationshus i mars 1999.


Storvik den 22 mars 2005. Stationen ståtade en gång i tiden med landets längsta plattformstak och var en viktig knutpunkt mellan Norra Stambanan och Gävle-Dala Järnväg. Stationshuset ritades av SJ:s chefsarkitekt Adolf W. Edelsvärd och stod klart 1877.


I Ockelbo anslöt smalspåriga (891 mm) Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg (DONJ) till Norra Stambanan. Delar av stationshuset brann för ett antal år sedan, men denna del klarade sig och är upprustad. Statsbanans statonshus låg på andra sidan spåren och är rivet sedan många år.


Utanför stationshuset i Ljusdal har man ställt upp en drivhjulaxel från ett ånglok som monument.


Östersunds västra den 18 september 1993. Här svänger Inlandsbanan av från Storlienbanan.


Åre station den 16 februari 1992.


Nyland på Ådalsbanan den 4 april 2017. Större delen av Ådalsbanan rustades upp, fick delvis ny linjesträckning och förseddes med det nya europeiska signalsystemet ERTMS i samband med att Botniabanan byggdes. En liten bit blev över, och klassades ned till S-bana; den mellan Västeraspby och Nyland. När bilden togs (2017) skedde knappt någon trafik alls på denna bana, och naturen återtog så sakteligen spårområdet...


Ådalsbanan mellan Västeraspby och Långsele trafikeras av en del godståg, och tjänar också som omledningssträcka mellan Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland. Standarden är dock "sådär" och högsta hastigheten är endast 40 km/h. Sollefteå ståtar med ett ståtligt stationshus, men inga resandetåg stannar längre här; resenärerna är hänvisade till buss eller bil.


Långsele station den 4 april 2017.


Forsmo stationshus den 4 juli 2018.


Örnsköldsviks f.d. station den 4 juni 2021.


Rallarrosor i Trehörningsjö den 10 juli 2014.


Där rälsbussarna en gång tillverkades. F.d. Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå den 7 januari 2020.


Drakhuvuden i Västerbotten. Vännäs den 3 maj 2000.




Två bilder från Hällnäs den 18 september 2019. Stationshuset är ett fint exempel på modellen som bär samma namn som stationen; Hällnäsmodellen. Notera SJ-loggan på gaveln!


Lycksele den 18 september 2019.


En gång i tiden en knutpunkt. Jörn den 7 september 2016.


Nattåg i sommarnatten.


Lokunderhåll i norr. Luleå-Svartön den 12 september 2000.


Blåklocka i Luleå.


En dvärg med rallarros i Luleå.


Luleå C den 19 oktober 2017.


Luleå C från Malmuddsviadukten den 30 maj 2022.


Drakhuvuden i Norrbotten. Boden C den 15 maj 2017.


Gränsstation. Haparanda den 29 juni 2022.


Finskt bredspår Haparanda.


Gränsbro. Järnvägsbron över Torne älv mellan Haparanda och Torneå den 29 juni 2022.


Ljus sommarkväll i Lappland. Gällivare C den 30 juni 2022.


Kontaktledningsstolpar från elektrifieringens barndom. Kiruna malmbangård den 27 september 2017.


Vid sjön. Kiruna vagnverkstad den 27 september 2017.


"Myggfritt". 26 minusgrader på Kiruna C (egentligen Kiruna malmbangård) på eftermiddagen den 22 jaunuari 2018.


Rautas den 2 juli 2022.


1435 kilometer från Stockholm C.


Torneträsk den 2 juli 2022.


Abisko östra den 2 juli 2022.

Blandade svenska tågbilder Blandade tågbilder Hem


Senast uppdaterad: 2022-10-30
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2022