Färjor och kryssningsfartyg

Fartyg Hem


Sedan länge har jag intresserat mig för färjetrafiken, inte minst den mellan Sverige, Åland och Finland. Följ med på en tur till sjöss!

Viking Line


Viking Lines Viking Song på väg in i Oxdjupet i Stockholms skärgård en sommarkväll 1984. Det tidiga 1980-talets fartygsdesign kännetecknades knappast av formsköna linjer; funktion fick gå för form... Bildkvaliteten lämnar en del övrigt att önska, men den får skyllas på fotografens ringa ålder och enkla medel (pocketkamera)!


Jag hade förmånen att få följa med på Mariellas jungfrutur från Wärtsiläs varv i Pernå utanför Åbo till Helsingfors den 17 maj 1985. Här lämnar SF-Lines VD Gunnar Eklund över fartyget till befälhavaren Börje Johansson. Andre man fr.h. är varvschefen Robert Stenius.


Sliterederiets Olympia kom till Stockholm från sin jungfrutur den 28 april 1986. Samma kväll lade hon ut på sin första färd på sin ordinarie rutt Stockholm - Helsingfors. I bakgrunden ses systerfaryget Mariella.


Viking Sally på väg in i Mariehamn den 25 juli 1988.


Apollo III, ex. Svea Jarl i Mariehamn den 26 juli 1988. Detta var sista sommaren hon seglade för Sliterederiet och Viking Line, året därpå ersattes hon av Athena.


Apollo III utanför Mariehamn den 26 juli 1988, i samband med Tall Ships' Races.


Apollo III såldes till Thailand och blev Andaman Princess. I slutet av februari 1989 förbereddes hon för sina framtida uppgifter vid Skeppsbron i Stockholm.


Turella och Viking Sally i Mariehamn den 1 augusti 1988.


Nylevererade Isabella i Tegelvikshamnen i juli 1989. Den röda dekorranden på däck 5 tillkom först senare.


Slitebåtar i Stockholm den 26 september 1989. Athena håller på att lägga ut, medan Olympia ska avgå senare på kvällen till Helsingfors.


Athena stävar ut mot Mariehamn den 26 september 1989.


Fullt av Vikingbåtar i Stockholm den 5 december 1989. Cinderella får flytta på sig när Athena anländer. Vid kajen ligger Olympia och Isabella.


Cinderella på väg in mot Stockholm den 24 maj 1990.


Mariella passerar Klippudden på Lidingö på väg in mot Stockholm en julimorgon 1990.


Slitesystrarna Athena och Kalypso i Stockholm den 21 april 1991.


Olympia på väg in mot Stockholm på morgonen den 22 juli 1991.


Diana II i Ålands skärgård en julidag 1991.


Amorella utanför Lidingö den 9 juni 1993. Notera SF-märket på stäven.


Ålandsfärjan i Kapellskär den 26 juni 1993.


Sista sommaren med Slitefartyg i Viking Lines trafik. Kalypso på Ålands hav den 26 juni 1993.


Ålandsfärjan har lämnat Mariehamn och stävar ut mot Kapellskär den 23 juli 1994.


Jupiter hyrdes in sommaren 1994 som förstärkning. Här ses hon i Mariehamn samma dag.


Ålandsfärjan i Mariehamn den 2 mars 1996.


Gabriella i Tegelvikshamnen den 20 augusti 1997. Notera den helröda skorstenen.


Rosella och Gabriella i Tegelvikshamnen den 21 mars 1999.


Rosella på väg in till Kapellskär den 7 augusti 1999.


Amorella vänder runt i Mariehamns Västerhamn den 8 augusti 1999.


Rosella lämnar Mariehamn den 24 juli 2000, samtidigt som Tall Ships' Races pågick för fullt.


Amorella och Isabella lämnar Mariehamn den 4 juni 2001.


Gabriella på väg in i Oxdjupet senare samma dag. Som synes har hon här fått röd/vit-målad skorsten.


Cinderella i Helsingfors den 2 oktober 2002.


Viking Cinderella på väg in i Oxdjupet den 28 juni 2010. Som synes är hon numera (sedan 2003) vit.


Mariella i farleden mellan Lidingö och Nacka på väg in till Stockholm på morgonen den 8 juli 2010.


Ålands sjöfartsmuseum har en stor samling fartygsmodeller. Här ses några av Viking Lines fartyg; ångfartygen Viking och Ålandsfärjan, den första "storfärjan" Kapella och på hyllan under Diana II.


Rosella möter Silja Europa på Ålands hav den 12 augusti 2010.

Silja Line


Silja Lines Wellamo på väg in till Mariehamn den 25 juli 1988.


Wellamo och Slivia Regina möts på Lilla Värtan en julimorgon 1989.


Silja Lines ena dåvarande ägare Effoa köpte Sallyrederiet 1987. Sally var då en av de tre rederierna som dittills hade samarbetat i Viking Line. Viking Sally chartrades av Sliterederiet fram till att nybygget Kalypso levererades 1990. Efter det fördes hon över till Siljas trafik och fick namnet Silja Star. Sedermera överfördes hon till Vasabåtarna (hette då Wasa King) och såldes 1993 till Estline och fick namnet Estonia. Hon förliste utanför Finska Utö den 28 september 1994 i den värsta färjekatastrofen i Östersjön i efterkrigstid. Här stävar hon ut som Silja Star från Mariehamn den 24 maj 1990.


Wellamo möter Silja Serenade i Lilla Värtan på morgonen den 22 juli 1991. T.h. anas tågfärjan Sea Wind. Som synes har Effoas skorstensmärke ersatts av Silja-sälen. Vid den här tiden omvandlades Silja Line från ett marknadsföringsbolag till ett regelrätt rederi. Som en följd därav försvann moderbolagens skorstensmärken.


Silja Karneval, ex. Svea i Halvkakssundet den 6 augusti 1993. Notera att Johnson Lines bogmärke är kvar!


Silja Scandinavia, ex. Frans Suell och sedermera Gabriella (jfr. ovan), i Stockholms skärgård på kvällen den 8 maj 1995.


Silja Scandinavia i Stockholms skärgård den 31 maj 1995.


Silja Festival, ex. Wellamo, i Halvkakssundet den 7 augusti 1997. Notera FÅA-stjärnan på bogen!


Silja Festival på väg ut från Lilla Värtan i solnedgången den 7 maj 2001.


Silja Festival på väg ut in i Mariehamn den 8 augusti 1999, samtidigt som Silja Europa är på väg ut. Vid kaj ligger också Viking Lines Isabella.


Silja Festival går numera i moderbolaget Tallinks trafik mellan Stockholm och Riga. Här ses hon på väg mot Riga den 8 juli 2010 i farleden mellan Lidingö och Nacka.


Silja Europa i Mariehamn den 8 augusti 1999. Hon beställdes av Sliterederiet som Europa, men rederiet begärdes i konkurs strax innan fartyget skulle levereras. Silja Line bareboatchartrade henne från varvet i Tyskland och åtta lager vit färg senare sattes hon in i Siljas trafik. En märklig historia i den nordiska sjöfartshistorien.


Silja Europa i Mariehamn två år senare, den 4 juni 2001. Notera att skorstenen nu är blåmålad.


Silja Opera, ex. Sally Albatross i Helsingfors den 2 oktober 2002.


Silja Opera och Silja Serenade i Helsingfors den 2 oktober 2002.


Silja Serenade utanför Gåshaga på Lidingö den 2 juli 2009.


Systerfartyget Silja Symphony på väg mot Helsingfors på kvällen den 27 augusti 1992.


Silja Symphony i farleden mellan Lidingö och Nacka på väg mot Helsingfors den 8 juli 2010.


Galaxy levererades till Tallink 2006 och sattes in på Åbotraden sensommaren 2008, som ersättning för Silja Festival. Bilden är tagen i Åbo hamn på morgonen den 12 augusti 2010.


Silja Lines f.d. terminal i Långnäs på Åland den 3 juli 1988.


Tio år senare återstod endast rester av den f.d. terminalen. Idag ligger här en ny byggnad.

Ånedin-Linjen


Baltic Star i Mariehamn den 26 juli 1988. Fartyget byggdes på Finnboda Varf och leverarades 1953 till Stockholms Rederi AB Svea som Birger Jarl. Hon sattes in på Helsingforstraden tillsammans med de övriga två "Olympiabåtarna" FÅA:s s/s Aallotar och Bores s/s Bore III. Hon återfick sitt gamla namn i samband med 50-årsjubileet 2003. Sedan många år seglar hon i Ånedin-Linjens kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn. De nya internationella sjösäkerhetsreglerna SOLAS 2010 trädde i kraft hösten 2010, vars krav bl.a. på utökad brandsäkerhet gjorde att man befarade förhindrad fortsatt trafik, men än så länge seglar hon vidare! Man kan tycka att fartyg som gått i trafik så länge inte med nödvändighet behöver betraktas som helt sjöovärdiga från en dag till en annan bara för att nya regler träder i kraft...


Birger Jarl vid sin klassiska tilläggsplats vid Skeppsbron den 28 juni 2010.


Birger Jarl i farleden mellan Nacka och Lidingö den 1 augusti 2010.


Utsikt från Birger Jarl i Stockholms skärgård den 6 juni 2010.

Birka Line och Eckerölinjen


Ett annat fartyg som kryssade mellan Stockholm och Mariehamn var Birka Cruises Birka Princess som levererades våren 1986. Här ses hon lägga ut från terminalen i Stockholm en gråmulen aprildag 1986. Bakom henne t.v. anas Viking Lines m/s Apollo III.


Birka Princess, här vid terminalen i Stockholm den 21 april 1991.


Birka Queen vid terminalen i Stockholm i september 1992. Hon gick bara en säsong på kryssningar mellan Stockholm och St. Petersburg.


Birka Queen möter Birka Princess utanför Beckholmen en septemberdag 1992.


Inför säsongen 1999 byggdes hon om och fick en, i mitt tycke, en ful påbyggnad ovanför kommandobryggan. Här är hon på väg att lägga till vid Stadsgården den 21 mars 1999. Hon ersattes sedermera av...


...Birka Paradise, som här ses passera Elfvik på Lidingö den 28 juni 2010. Birka Line är ett dotterbolag till...


...Eckerölinjen, som trafikerar linjen Grisslehamn-Eckerö sedan 1960. Här ses gamla Roslagen vid kaj i Grisslehamn sommaren 1980.


Eckerölinjen köpte ett par s.k. "Papenburgsystrar" som en gång levererats till Viking Lines trafik. De fick namnen Alandia och Roslagen. Här ses Roslagen stäva ut mot Sverige en julidag 1993.


Eckerö sedd från bilkön i Eckerö den 18 juli 2009.


Eckerö vid kaj i Grisslehamn den 19 juli 2009.

AW-Line


Sommaren 1988 körde AW-Line katamaranen Sea Cat mellan Norrtälje och Mariehamn. Här ligger Sea Cat inne i Norrtälje den 27 juni 1988.


Terminalen i Norrtälje från sjösidan den 27 juni 1988.


Sea Cat stävar ut i Norrtäljeviken på väg mot Mariehamn den 14 juli 1988.


Sea Cat på Ålands hav utanför Mariehamn den 26 juli 1988.


Sea Cat i Mariehamn på kvällen den 13 september 1988.

SeaWind Line


SeaWind Line grundades 1988 av SJ, VR och Silja Line för att främja överföringen av järnvägsgods mellan Finland och Sverige resp. Kontinenten. Idag är trafiken integrerad i Tallink Silja Lines verksamhet. Här ligger tågfärjan Sea Wind i Åbo den 4 juni 2001.


Sea Wind i Åbo drygt tre år senare, den 12 september 2004. Som synes har hon fått ny målning.


Den större tågfärjan Sky Wind, ex. SJ-färjan Öresund sattes in i trafiken hösten 2002. Här ses hon i farleden i Stockholms skärgård den 27 juli 2003. Hon såldes till Polen 2007 och går numera i trafik som Wolin för Unity Line mellan Trelleborg och Swinoujscie.

Finnlines


Finnlines kör bl.a. RO/RO-fartyg mellan Kapellskär och Nådendal. Tidgare kallades linjen för "FinnLink" och körde ett tag en tågfärjeförbindelse mellan Hargshamn och Nystad. Den 7 augusti 1999 låg Finnarrow i Kapellskär.


Finneagle lämnar här Åbolands skärgård bakom sig den 4 juni 2001 och ska strax fara ut på Skiftet.


Finnsailor i Åbolands skärgård den 2 juli 2009.


Finnfellow och Via Mare i Kapellskär den 16 juli 2009.


Finnclipper vid Ledskär i Ålands skärgård den 12 augusti 2010.

Ålandstrafiken


Gudingen backar in i Galtby på Korpo i Åbolands skärgård den 3 augusti 1986.


Skiftet lägger till i Kumlinge den 28 juli 1987.


Grisslan och Vårdö i Långnäs den 3 juli 1988.


Tre Måsar i Långnäs på kvällen den 25 juli 1988.




Två bilder av Tre Måsar i juli 1989.


Gudingen i Långnäs i juli 1989.


Kökar anländer till Överö en julidag 1991.


Fullt hus i Långnäs senare samma dag. Fr.v. Vårdö, Skiftet, Kökar och Gudingen.


Ytterligare en bild från Långnäs vid samma tillfälle; Skiftet och Vårdö ligger inne.


Grisslan i Långnäs i juli 1998.


Knipan anländer till Svinö från Föglö i juli 1998.


Ejdern vid Överö den 3 juli 2007.


Senaste nyförvärvet Skarven tillverkades 2009 men satten inte i trafik förrän i mars 2010. Här ses hon korsa farleden mellan Föglö och Lumparland den 12 augusti 2010, på sin väg från Degerby på Föglö till Svinö i Lumparland.

Estlandstrafiken


Trafiken mellan Stockholm och Tallinn togs upp igen sommaren 1990 då Estline satte in Nord Estonia på rutten. Jag sommarjobbade då i bokningen och incheckningen i terminalen i Stockholm. Här lämnar Nord Estonia Stockholm en gråmulen augustieftermiddag 1990. Tyvärr är bilden oskarp.


Nord Estonia på väg in mot Stockholm i Halvkakssundet på morgonen den 22 juli 1991. 1993 ersattes Nord Estonia av Estonia, ursprungligen Viking Sally (jfr. ovan). Estonia förliste utanför Finska Utö den 28 september 1994 i den värsta färjekatastrofen i Östersjön i efterkrigstid.


Estline hade tänkt att sätta in ytterligare ett fartyg hösten 1994. Det var f.d. Diana II, som så småningom kom i trafik som Mare Balticum. Den 18 mars 1995 tog jag denna bild i Frihamnen i Stockholm.


1998 utökades flottan med Baltic Kristina, levererad 1973 som Bore I. Den 2 maj 1998 låg hon vid Skeppsbron och visades upp för intresserad allmänhet.


Regina Baltica, ex. (bl.a.) Viking Song, sattes sedermera in i Estlandstrafiken. Här är hon på väg in mot Stockholm den 22 juli 2000.


Ett år senare hade Regina Baltica och trafiken inlemmats i Tallinks verksamhet, vilket kanske tydligast framgick av skorstensmärket. Här är hon på väg in i Oxdjupet den 4 juni 2001.


Tallinks nybygge Victoria I i Stockholms skärgård den 11 augusti 2007.


Baltic Queen i Halvkakssundet på väg mot Tallinn den 20 juli 2011.

Andra fartyg i färjetrafiken på Östersjön


Sally Albatross, ex. Viking Saga förstördes i en brand när hon låg inne på Finnboda Varf i januari 1990.


All utrustning under bildäck, inklusive maskineri, var dock oskadad och man byggde en helt ny överbyggnad ovanpå skrovet. Den 4 augusti 1993 låg nya Sally Albatross vid Skeppsbron i Stockholm. Sedermera togs fartyget över av Silja Line och blev Silja Opera (jfr. ovan).


Fjärdvägen i Långnäs i juli 1998.


St. Peter Line bedriver kryssningstrafik bl.a. mellan Stockholm och St. Petersburg. Princess Anastasia har nu återkommit till gamla farvatten, tidigare hette hon Olympia. Här passerar hon Granholmen den 13 maj 2011.


Polferries Baltivia på väg in till Nynäshamn den 28 april 2008.


Tågfärjan Sassnitz i södra Östersjön mellan Trelleborg och Sassnitz-Mukran den 30 juni 1998.


Vi gör en liten avstickare till Öresund. Den fjärde systern till Viking Lines Amorella, Isabella och Gabriella byggd i Split är DFDS Crown of Scandinavia, som här ses i Köpenhamn den 2 augusti 2000.




Innan Öresundsbron stod klar 2000 bedrevs en omfattande snabbåtstrafik mellan Malmö och Köpenhamn, kallad Flygbåtarna eller Flyvebåderne. Av arbetsmarknadspolitiska skäl sattes priset för tågresor över bron högre än priset för båtresor, men till sist upphörde flygbåtstrafiken. Ovan ses två av flygbåtarna, Sjöbjörnen och Springaren, i Köpenhamn den 1 resp. 2 augusti 2000.


Trafiken över Öresund där det är som smalast på den s.k. HH-leden mellan Helsingborg och Helsingør är mycket intensiv. Den 20 juli 2007 var Scandlines Hamlet på väg att lägga till i Helsingborg, samtidigt som Aurora af Helsingborg (som bilden är tagen ifrån) just hade lagt ut. Fram till att Öresundsbron öppnades färjades personvagnar och motorvagståg över här; godsvagnarna gick med DanLink-färjorna mellan Helsingborg och Köpenhamn.


Scandlines tredje färja på HH-leden är Tycho Brahe som här passerar Kronborgs slott i Helsingør den 20 juli 2007.


En av HH-Ferries båtar i Helsingør den 20 juli 2007. Sedan 2009 bedrivs trafiken samordnat med Scandlines.

Fartyg Hem


Senast uppdaterad: 2011-08-06
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2011