Fyra pendeltågstyper samlade i Älvsjö den 24 oktober 2005; fr.v. X60, X420, X1 samt X10. Bilden är också omslagsbild till boken Pendeltåg i stockholmsområdet av Arne Hällqvist, utgiven på Trafiknostalgiska förlaget.
På dessa sidor visar några bilder från SL:s pendeltrafik, dels av tågen, dels av en del av miljöerna omkring. Jag har lagt upp några korta filmsekvenser från pendeltågstrafiken på min YouTube-kanal. Foto där ej annat anges: © Johan Hellström.
Pendeltågen i Stockholm utgör, tillsammans med tunnelbanan, stommen i Stockholms spårburna kollektivtrafik. Systemet invigdes den 12 maj 1968 och dagens trafik baseras i mångt och mycket fortfarande på de restids-
och kapacitetsberäkningar som gjordes på 1950-talet. Trafiken och omfattningen har givetvis ökat under åren; idag reser ca 230 000 resenärer med pendeltågen varje dag. Promemorian Pendeltågen i Stockholms län: Historisk
bakgrund och utveckling 1957-2003 (PM 2003:24) från Regionplane- och trafikkontoret
ger, utöver den ovan nämnda boken, en god beskrivning av utvecklingen fram till 2003. Sedan dess har trafiken utökats betydligt, likaså har nya spår tillkommit. Två stora förändringar var dels utökningen till Uppsala 2012 och öppnandet av pendeltågstunneln Citybanan under Stockholms centrala delar 2017.
Trafiken bedrevs av SJ på uppdrag av SL under åren 1968-1999. År 1997 beslutade SL att upphandla pendeltågstrafiken. I december 1998 presenterades vinnaren Citypendeln (Cip), ett privat konsortium med franska, brittiska och svenska intressenter. Trafiken togs över den 6 januari 2000 och inledningsvis hade man mycket stora problem, bl.a. med lokförarbrist. Efter hand rättade man till många av problemen, men i december 2004 beslöt SL:s styrelse att säga upp kontraktet med Cip. Kontraktet gick ut i juni 2006. Upphandlingen under 2005 rönte stor internationellt intresse. De sex företag som lämnade in anbuden var: Citypendeln (dock under ägarens namn Keolis Nordic AB), tyska DB Regio AG, danska DSB, Stockholmståg KB (ett
konsortium bestående av SJ AB, Tågkompaniet (idag en del av norska Vy), Euromaint och ISS), brittiska Arriva (som hade sin nordiska bas i Danmark och Sydsverige – sommaren 2007 tog man över Pågatågtrafiken i Skåne) samt Destination08 (ett samarbete mellan MTR och Arlanda Express).
Vinnaren utsågs på SL:s styrelsemöte den 29 november 2005; det blev Stockholmståg som vann båda delarna, d.v.s. trafik och fordonsunderhåll resp. stationstjänst. Tiden var dock mycket knapp fram till övertagandet, varför det gällde att övertagandeprocessen skulle ske smidigt och hållbart. Beslutet överklagades av två av anbudsgivarna (Keolis Nordic AB och DSB Sverige AB), men länsrätten fann att upphandlingen gått rätt till och kammarrätten meddelade inte något prövningstillstånd. Den 21 februari 2006 undertecknade SL avtalen med Stockholmståg. Under 2007 tog SJ AB över Tågkompaniets andel och var sedan dess ensamägare till Stockholmståg. Stockholmståg tog över pendeltågstrafiken den 18 juni 2006. Under kontraktstiden utökades trafiken väsentligt; den i särklass största förändringen var utökningen av trafiken till Uppsala 2012.
Under 2015 upphandlades pendeltågstrafiken ännu en gång. Vinnaren blev MTR Nordic, som tog över trafiken i mitten av december 2016. Övriga anbudsgivare var nederländska Abellio, Keolis Spår AB, SJ AB/Stockholmståg samt Tågkompaniet (numera Vy Tåg). Även denna upphandling överklagades, av SJ. Överklagandet ogillades dock, och i maj 2016 stod det klart att MTR Pendeltågen kunde ta över verksamheten den 11 december 2016. Övertagandet gick inte helt smärtfritt, tyvärr. Även denna gång utökades trafikutbudet, inte minst i samband med Citybanans öppnande i juli 2017.
Under några år gick trafiken hyfsat, men MTR Pendeltågen redovisade ändå betydande förluster. Företaget (och även andra järnvägsföretag) kämpade också med en ständig brist på lokförare, ett problem som accelererade under 2022. Därtill fattade Trafikförvaltningen i Region Stockholm ("SL") och MTR ett beslut om att avskaffa tågvärdarna och installera kameraövervakning på tågen, något som skapade stort missnöje bland personalen, och nog bidrog ännu mer till bristen på lokförare. Våren 2023 beslöt Trafikförvaltningen att inte förlänga avtalet med MTR efter 2026, och att en ny upphandling skulle inledas. MTR:s problem fortsatte, med kraftigt reducerad trafik på vissa linjer, stort missnöje bland personal och resande och den 1 november 2023 sades avtalet upp. Trafiken togs över av SJ Stockholmståg AB den 3 mars 2024 efter en direktupphandling.
Trafiken bedrivs med 129 X60/X60B-enheter. Mellan 2011 och 2016 användes 83 st X60- och 52 st X10-enheter. De 46 X60B-enheterna levererades under 2016-17. Majoriteten av X10:orna skrotades under år 2017, förutom en handfull som såldes. En X60-enhet motsvarar två X1/X10-enheter.
Senast uppdaterad: 2025-05-03
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2025