Frankrike

Spårtrafik Hem


Frankrike är en nation med stolta järnvägstraditioner. Genom historien har man också tagit flera hastighetsrekord. Det senaste, på 574,8 km/h (!), togs på den nya höghastighetssträckan mellan Paris och Strasbourg den 3 april 2007.


Ett av de snyggaste höghastighetstågen enligt min uppfattning är SNCF:s TGV Réseau i denna silver/blå målning. Här ses tågsätt 549 på den då nyöppnade stationen vid flygplatsen Paris Charles de Gaulle den 15 mars 1995.


Tre TGV Réseau-tågsätt på Paris Gare Montparnasse den 19 juli 1997.


TGV Réseau-tågsätt 381 på Paris Gare Montparnasse den 19 juli 1997.


Ett lokaltåg bestående av ett Z5300-tågsätt lämnar Gare Montparnasse i Paris den 19 juli 1997. Här är banan elektrifierad med 1 500 V likström...


De första TGV-tågen sattes in på höghastighetslinjen (Ligne à Grand Vitesse, LGV) Paris - Lyon 1981. Två tågsätt i originalutförande väntar på nya uppgifter på Gare de Lyon i Paris i september 1990.


BB 15000-loken i denna stiliga målning imponerade tidigt på mig! 65 lok tillverkades mellan 1971 och 1978 av Alsthom och MTE för expresståg på 25 kV/50 Hz-nätet. Notera även det stiliga SNCF-monogrammet i fronten. På bilden ses BB 15029 på Paris Gare du Nord den 21 juli 1997.


Gare du Nord i Paris är tämligen internationell. Härifrån kan man resa med Eurostar till London, och med Thalys till Bryssel, Amsterdam och Köln. Från grannstationen Gare de l'Est kan man numera resa med tyska ICE-tåg till Frankfurt am Main, eller ta ett TGV POS-tåg till Stuttgart. På bilden ses Eurostar-drivenheten 3012 jämte det belgiska flersystemsloket 1504 på Gare du Nord den 21 juli 1997.


Ytterligare en bild av Eurostar-drivenheten 3012 på Gare du Nord, tagen genom glasväggen som delar av stationen i en internationell och en nationell del, den 21 juli 1997.


Ännu en bild från Gare du Nord den 21 juli 1997. T.v. står ett tvåvåningståg och t.h. loket BB 16015.


TGV Rèseau-tågsätt 4530 sticker ut ur den maffiga banhallen på Gare du Nord den 21 juli 1997.


Paris Gare du Nord stiliga banhall den 17 april 2019.


Ett av de ursprungliga TGV-tågsätten på Gare du Nord den 17 april 2019.


SNCF BB 223333 på Gare du Nord samma dag.


SNCF BB 422234 på Gare du Nord den 17 april 2019.


SNCF BB 522237 på Gare du Nord samma dag.


SNCF nya motorvagnståg Regio 2N Z55500 nummer 026XL på Gare du Nord den 17 april 2019.


Eurostar moderniserade sin flotta för ett antal år sedan med nya Siemens Velaro D-tågsätt, snarlika DB ICE. Här ses tågsätt 4031 på Gare du Nord den 17 april 2019.


Ännu rullar ett antal av de ursprungliga Eurostar-tågsätten. I samband med att vi gick ombord på vårt tåg till London, ankom ett av de äldre tågsätten Gare du Nord.


TGV Duplex-tågsätten 4710 och 4714 på Gare de l'Est den 17 april 2019.


Ännu en bild av TGV Duplex-tågsätt 4710 på Gare de l'Est samma dag, efter ankomst från Freiburg (jfr. nedan).


SNCF nya motorvagnståg Régiolis B85071 på Gare de l'Est den 17 april 2019.


Ett TGV Duplex-tågsätt från Lyon, med drivenhet 4707 sist, har ankommit Zürich HB den 12 maj 2014.


TGV Lyria till Paris lämnar Zürich HB en stund senare.


SNCF dieselmotorvagnar Z73909 och 907 i Offenburg den 17 april 2019.


Gränsöverskridande trafik. SNCF TGV-tåg 9590 bestående av TGV Duplex-tågsätt 4710 rullar in i Offenburg den 17 april 2019.


Kollektivtrafiken i Paris bedrivs av RATP. Här ses ett par bussar vid Opéra en sommardag 1980. Foto: © Mats Hellström.


Métron i Paris är kanske mest känd för de spektakulära tågsätten med gummihjul. En stor del av nätet har dock "vänlig" räls. Här möts två tåg på stationen Barbés-Rochechouart den 19 juli 1997.


Métron i Paris har på flera ställen väldigt fina nedgångar i jugendstil, som denna vid Pigalle.


Métron vid Gare du Nord den 17 april 2019.


Två Métro-tåg möts på Pont de Bir-Hakiem den 17 april 2019.


Métro-skylt vid Pont Neuf.


Strasbourg begåvades med ett nytt modernt spårvägssystem 1994. De nya vagnarna fick en smakfull modern design och tillverkades av dåvarande Adtranz, idag Bombardier. På bilden ses två spårvagnar mötas på stationen Homme de Fer, i närheten av Place Kléber, den 11 mars 1995.


Vid Place Kléber den 11 mars 1995.


Två spårvagnar vid ändhållplatsen i Baggersee den 13 mars 1995.


En spårvagn ankommer hållplatsen Kronenbourg den 14 mars 1995.

Spårtrafik Hem


Senast uppdaterad: 2023-04-21
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023