Hector Rail Svenska godståg Hem
Våren 2014 köpte Hector Rail 13 stycken Rc3-lok av SJ AB.
Fem av dessa såldes sedan vidare till Tågab. Hos Hector Rail fick Rc3-loken typbeteckningen 143.
Dessa lok fick inte namn från filmens värld, utan namn som tidigare burits av SJ-ånglok i järnvägens ungdom.
Den 14 maj 2014 stod 143.054 Halfdan Snälle och 143.064 Bifrost i Hallsberg.
Som synes förseddes de inledningsvis bara med dekaler, och ambitionen var att successivt lacka om dem i Hector Rails färger. Att genomföra det var dock en utmaning; loken behövdes i trafiken och tiden i verkstad inför omlackeringen var dryg, varför bara två lok blev ommålade.
143.139 Berserk i Hagalund den 10 juni 2014. Loket var under många år SJ:s "växelhoj" i Hagalund.
Den 25 augusti 2014 fick 143.139 Berserk rycka in som dragare av Veolias "Snälltåget" och ses här efter ankomst på Stockholm C.
143.064 Bifrost i Skövde den 6 mars 2015.
143.059 Fenrisulfven med tvenne "kollegor" i "multrippel" strax väster om Laxå den 6 mars 2015.
143.054 Halfdan Snälle i Herrljunga den 9 mars 2015.
Ett godståg draget av 143.064 Bifrost passerar Skövde den 10 april 2015.
Först ut att renoveras och målas om blev 143.060 Jernsida. Här ses loket i Skövde den 5 juni 2015. Personligen anser jag att loket passar bra i Hector Rails färgsättning.
143.139 Berserk med SCT-tåget i Herrljunga den 20 juli 2015.
Sedan kom 143.059 Fenrisulfven ut från revision. Här ses loket i Herrljunga den 21 augusti 2015.
143.059 Fenrisulfven en bit söder om Alingsås den 29 september 2015.
143.060 Jernsida och 143.059 Fenrisulfven i Skövde på kvällen den 7 oktober 2015.
143.139 Berserk och 242.504 Mr Potato Head i Hallsberg den 5 november 2015.
Hector Rails första tåg med biobränsle för Fortum från Norge, "på sidan" i Järna den 19 januari 2016. Tåget drogs av 143.048 Saga och 143.064 Bifrost. Som kuriosa kan nämnas att Hector Rails allra första tåg den 13 december 2004 drogs av just SJ Rc3 1048, tillsammans med 1046; båda loken ägs idag av Hector Rail.
143.048 och 143.061 i den bleka januarisolen vid det stiliga stationshuset i Värtan den 29 januari 2016. Stationshuset påminner om ett litet slott i Loiredalen. SJ:s chefsarkiket Adolf Edelsvärd inspirerades av den franska nyrenässansen; flera andra samtida stationshus byggdes i samma stil, t.ex. Linköping och Karlstad. Värtans stationshus stod klart 1882, samtidigt som Värtabanan invigdes. Liknande stationshus fanns tidigare i Albano och vid Norrtull, men de är rivna sedan länge.
143.060 Jernsida gömmer sig lite bakom träd och kontaktledningsstolpar i Hallsberg den 12 februari 2016.
143.064 Bifrost och 143.059 Fenrisulfven samt "G6:an" 650 079 i Värtan på eftermiddagen den 17 februari 2016.
143.059 Fenrisulfven och 143.064 Bifrost i Värtan samma eftermiddag.
143.048 Saga och 143.061 Valkyrian i Värtan den 4 mars 2016.
143.048 Saga och 143.061 Valkyrian i spetsen för tåg 40123 på Stockholm C den 4 mars 2016.
Vädret var betydligt bättre en vecka senare, den 11 mars 2016, då 143.060 Jernsida gick ledande i tåg 40123 genom Stockholm.
Den 17 mars 2016 gick för första gången de båda Hector Rail-målade 143:orna 143.060 Jernsida och 143.059 Fenrisulfven tillsammans i Fortum-tåget. Här ses de på morgonen i Värtan efter ankomst i tåg 40108.
Godståg 40110 till Forsbacka, draget av 143.059 Fenrisulfven och 143.064 Bifrost i Uppsala den 21 april 2016.
Samma tåg i Skutskär norra senare samma dag.
143.059 Fenrisulfven i Forsbacka den 21 april 2016.
143.064 Bifrost och 143.046 Prins August i Forsbacka den 28 april 2016.
Samma tåg i Uppsala senare samma kväll.
143.059 Fenrisulfen i Pölsebo den 28 juli 2016 med Tågfrakts tåg 49610 i kroken.
143.048 Saga och 143.064 Bifrost i Via den 1 september 2016
143.048 Saga och 143.064 Bifrost i Töva senare samma dag.
143.048 Saga och 143.064 Bifrost, spända framför tåg 40119, klart för avgång från Ånge strax före midnatt mellan den 1 och 2 september 2016. Det är hittills det längsta och tyngsta tåg jag har kört; 616 meter långt och totalt 2344 ton tungt, inkl. loken.
143.048 Saga och 143.064 Bifrost i Örbyhus på morgonen den 2 september 2016.
143.048 Saga och 143.064 Bifrost i Värtan senare samma morgon.
143.139 Berserk och 143.054 Halfdan Snälle i Märsta den 27 september 2016.
143.139 Berserk och 143.054 Halfdan Snälle i Morgongåva samma dag. Bakom dem gick inhyrda T43 243.
143.139 Berserk och 143.054 Halfdan Snälle i Avesta-Krylbo samma dag.
143.054 Halfdan Snälle och 143.039 Berserk klara för avgång från Mora den 27 september 2016.
143.054 Halfdan Snälle och 143.039 Berserk på väg "hem" från Mora med biobränsletåget till Värtan i Borlänge samma kväll.
Fortum-tåget 40322 från Arvika, draget av 143.061 Valkyrian och 143.059 Fenrisulfven slingar sig genon växlarna i Älvsjö den 16 oktober 2016...
...och passerade plattformen kort därefter.
143.048 Saga i Hallsberg den 10 november 2016.
143.048 Saga i Södertälje senare samma dag, i samband med en förbigång.
143.048 Saga i Tomteboda den 11 november 2016.
143.064 Bifrost och 143.059 Fenrisulfven i Rosersberg den 22 november 2016.
143.064 Bifrost och 143.059 Fenrisulfven i Borlänge samma dag.
143.064 Bifrost och 143.059 Fenrisulfven i Mora senare samma dag.
Tåg 40305 klart för avgång från Mora den 22 november 2016. Nu gick loken "rättvända", d.v.s. med Hector Rail-målade 143.059 Fenrisulfven främst.
143.064 Bifrost och 143.059 Fenrisulfven i Värtan den 24 november 2016.
143.059 Fenrisulfven och 143.064 Bifrost i Forsbacka senare samma eftermiddag. Lastningen av flis har börjat.
För Trätågstrafiken har Hector Rail hyrt in tre Rc3-lok av Beacon Rail, som tidigare gick i Rush Rails trafik.
Här ses Rc3 1049 och 143.046 Prins August flankera 242.502 Zurg i Hallsberg den 24 januari 2017.
143.059 Fenrisulfven och 143.060 Jernsida spända framför Fortum-tåget 48984 i Kil den 6 februari 2017.
143.060 Jernsida i Hallsberg senare samma kväll.
143.046 Prins August i Hallsberg den 6 februari 2017 T.v. i bakgrunden står det nylevererade Vectron-loket 243.002 Wöhler.
143.048 Saga, 143.046 Prins August och 841.002 Bullit i Kil den 23 mars 2017.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Tomteboda den 26 april 2017.
143.060 Jernsida i Borlänge den 24 maj 2017.
143.054 Halfdan Snälle och inhyrda BRLL Rc3 1067 i Värtan den 6 juni 2017.
BRLL Rc3 1067 och 143.054 Halfdan Snälle på Gävle godsbangård den 6 juni 2017.
143.054 Halfdan Snälle och BRLL Rc3 1067 på Fliskär den 6 juni 2017.
BRLL Rc3 1067 och 143.054 Halfdan Snälle på Fliskär den 8 juni 2017.
Den 21 juli 2017 drogs "Blå Tåget" 17073 av 143.048 Saga, och här ses tåget passera Älvsjö. Det var första gången som en av 143:orna drog ett av SkJb:s tåg, och bortsett från den urblekta SJ-målningen passar ju Rc3-loket enligt min uppfattning väldigt bra till SkJb:s vagnar!
143.064 Bifrost och 143.046 Prins August inne på Benders område i Bålsta den 18 augusti 2017.
143.064 Bifrost och 143.046 Prins August i Sundbyberg senare samma dag.
143.046 Prins August och 143.064 Bifrost i Värtan tidigt på morgonen den 24 augusti 2017.
143.046 Prins August och 143.064 Bifrost i Morgongåva samma dag.
143.046 Prins August och 143.064 Bifrost i Borlänge senare samma morgon.
143.139 Berserk i Borlänge den 24 augusti 2017.
143.064 Bifrost och 143.046 Prins August med tåg 40049 i Mora på kvällen den 24 augusti 2017.
143.064 Bifrost och 143.046 Prins August i Insjön samma kvöll.
BRLL Rc3 1056 och 143.054 Halfdan Snälle i Kil med Fortum-tåget 48984 i kroken den 11 september 2017.
143.059 Fenrisulfven med "Blå Tåget" på Stockholm C den 25 september 2017.
143.064 Bifrost och 143.060 Jernsida med "Frövisläpan" i Hallsberg den 29 september 2017.
143.064 Bifrost och BRLL Rc3 1058 med Fortum-tåget 48984 i kroken den 20 november 2017.
143.064 Bifrost och BRLL Rc3 1058 i Tomteboda den 21 november 2017.
143.059 Fenrisulfven passerar genom Älvsjö med "Gröna Tåget" 17081 den 2 januari 2018.
En liten stund senare passerade norrgående "Blå Tåget" 17070 genom Älvsjö, draget av 143.048 Saga.
143.059 Fenrisulfven tillsammans med andra "Hector-kollegor" (bl.a. 143.139 Berserk borta t.v. på spår 5) i Hallsberg den 31 januari 2018. Senare samma vår drabbades 143.059 av en transformatorskada och ställdes av.
Hector Rail 143.054 Halfdan Snälle med norrgående "Blå Tåget" i Slätte den 19 mars 2018.
Hector Rail 143.054 Halfdan Snälle med södergående "Blå Tåget" på Stockholm C senare samma dag.
143.061 Valkyrian med 143.054 Halfdan Snälle i transport p.g.a. lokskada bakom, i Katrineholm den 12 april 2018. Tyvärr får loken inte vara ifred för "kreativa förmågor".
143.061 Valkyrian ihopkopplad med 143.039 Berserk i Hallsberg senare samma dag.
143.060 Jernsida intill SJ Rc6 1391 på Stockholm C den 17 maj 2018.
143.060 Jernsida på Norra Bantorget en stund senare.
143.060 Jernsida i spetsen för SkJb tåg 17099 på spår 16 Stockholm C den 17 maj 2018. Sedan pendeltågen "flyttat ner" i Citybanan, används de f.d. pendeltågsplattformarna för övrig trafik.
143.060 Jernsida framme i Hallsberg senare samma eftermiddag med "Blå Tåget" 17099.
Två bilder av Hector Rail 143.060 Jernsida med "Blå Tåget" vid kilometer 10 i Älvsjö den 18 juni 2018.
143.054 Halfdan Snälle på Stockholm C den 16 augusti 2018. Under sommaren 2018 var "Getingmidjan" mellan Stockholm C och Stockholm S avstängd, varför tåget omleddes över Mälarbanan.
Avställda 143:or i Hallsberg i väntan på vidare öden den 24 oktober 2018. Fr.v. 143.048 Saga, 143.059 Fenrisulfven och 143.060 Jernsida.
Den 26 oktober 2018 var det 143.046 Prins August som drog tåg SkJb:s tåg 7070. Här ses tåget ankomma Hallsberg.
143.061 Valkyrian med SkJb tåg 7071 på Uppsala C den 9 november 2018.
143.061 Valkyrian med SkJb tåg 7071 i Hallsberg på kvällen den 3 december 2018.
143.061 Valkyrian med SkJb tåg 7070 passerar Älvsjö den 6 december 2018. Tre dagar senare inleddes den nya tågplanen "T19", och SkJb:s tåg slutade gå söder om Mälaren, för att istället gå längs Mälarbanan över Västerås till Stockholm.
143.046 Prins August och 143.060 Jernsida med tåg 40031 på väg mot Kongsvinger passerar genom Stockholm C den 22 februari 2019.
143.064 Bifrost med SkJb tåg 7096 (annonserat som 7075) nedanför S:t Eriksbron i Stockholm den 2 mars 2019, på väg mot Göteborg via Västerås.
143.059 Fenrisulfven avställd i Hallsberg p.g.a. transformatorskada den 10 april 2019.
143.048 Saga med säsongens näst sista SkJb-tåg från Stockholm till Göteborg passerar Barkarby den 15 juni 2019. Fyrspårsutbyggnaden mellan Barkarby och Spånga pågick som bäst.
Möte i Hästveda den 24 juni 2019 med kollegan på södergående SFL-tåg, draget av 143.060 Jernsida i mult med ytterligare en 143:a.
143.064 Bifrost i Trelleborg den 23 augusti 2019.
143.064 Bifrost i Nässjö samma kväll.
143.064 Bifrost och 241.004 R2D2 på Älvsjö godsbangård den 24 augusti 2019.
143.064 Bifrost i Hallsberg den 9 december 2019.
143.064 Bifrost och 441.001 Cyborg på Hallsbergs rangerbangård samma morgon.
143.064 Bifrost på Västerås C senare samma dag.
143.064 Bifrost i Gredbydepån i Eskilstuna senare samma dag.
143.064 Bifrost på Eskilstuna C på eftermiddagen den 9 december 2019.
Hector Rails första tåg avgick den 12 december 2004. Dragande lok var då inhyrda SJ Rc3 1046 och 1048. Ett av dem, 143.046 Prins August, drog tillsammans med 143.061 Valkyrian godståg 40031 nästan exakt 15 år senare, den 13 december 2019 och ses här passera Årstaberg.
143.061 Valkyrian på Hallsbergs rangerbangård den 30 januari 2020...
...och på "PBG", d.v.s. Hallsbergs personbangård, en stund senare.
143.060 Jernsida på "Sand 2:an" i Hallsberg tillsammans med 143.059 Fenrisulfven den 13 mars 2020. 143.059 såldes till Tågab under vårvintern 2020 och transporterades från Hallsberg den 22 april.
SFL-tåget 40972, draget av "143-multen" 143.061 Valkyrian och 143.139 Berserk rullar in i Eslöv på kvällen den 23 april 2020
241.008 Galore och 143.061 Valkyrian i Eslöv samma kväll.
143.139 Berserk och 143.061 Valkyrian i Hallsberg den 24 april 2020.
143.060 Jernsida i Hallsberg den 20 maj 2020.
143.046 Prins August i Motala den 20 maj 2020. Här fick jag göra en "halvhalt", p.g.a. envist blinkande signallampa "Urladdning 48V". Nu var dock allt i sin ordning och loket skötte sig efter att jag öppnat huvudbrytaren och sedan slutit den igen. Loken är ju inte precis nylevererade och har väl en del ålderskrämpor, men Rc-loken är ändå väldigt tillförlitliga.
143.046 Prins August i Lund senare samma dag.
143.046 Prins August på "Pistolen" på Malmö godsbangård senare samma dag.
143.046 Prins August med tåg 46538 på Malmö godsbangård strax före midnatt den 20 maj 2020.
143.046 Prins August med tåg 46540 i Nässjö den 21 maj 2020.
143.046 Prins August i Flen senare samma dag.
143.046 Prins August med tåg 61959 klar för avgång från Gredbydepån i Eskilstuna den 21 maj 2020.
143.046 Prins August i Mellösa i väntan på tågmöte senare samma eftermiddag.
Norrgående SFL-tåg 40900, med 143.139 Berserk som ledande lok, i Mjölby den 16 juli 2020.
143.046 Prins August och 143.048 Saga med södergående SFL-tåg 40973 i Nässjö på morgonen den 28 augusti 2020.
143.046 Prins August och 143.048 Saga ett regnigt Hässleholm senare samma morgon.
143.046 Prins August och 143.048 Saga vid infarten till Teckomatorp senare samma dag, där jag fick vänta en liten stund, och passade på att föreviga mitt tåg än en gång.
143.046 Prins August och 143.048 Saga på "Pistolen" på Malmö godsbangård efter avslutad växling den 28 augusti 2020.
Två bilder av Stockholm Exergi-säsongens första tåg i Älvsjö den 18 september 2020. Tomtåget 43319 till Boxholm drogs denna dag av 143.048 Saga och 143.046 Prins August, med inhyrda T43 229 i transport.
143.139 Berserk och 143.046 Prins August med tåg 45823 i Värtan den 24 september 2020.
143.064 Bifrost var under en stor del av år 2020 uthyrt till Tågab. Här ses loket uppställt på Norra Bantorget vid Stockholm C den 3 november 2020.
143.048 Saga och 143.046 Prins August i multipel i Hagalund den 10 november 2020.
143.048 Saga och 143.046 Prins August i Tomteboda senare samma eftermiddag.
143.048 Saga och 143.046 Prins August framme i Värtan en stund senare.
143.060 Jernsida och 143.061 Valkyrian i Karlstad den 18 december 2020, med tåg 40115 på väg mot Norge.
143.060 Jernsida och 143.139 Berserk i Värtan den 30 december 2020. 143.139 såldes under våren 2021 till Nordic Re-Finance.
Tjänstetåg 61938 bestående av "multen" 143.048 Saga och 143.054 Halfdan Snälle redo för avgång från Hallsbergs lokdepå den 13 februari 2021.
143.048 Saga och 143.054 Halfdan Snälle i Värtan senare samma kväll.
143.064 Bifrost och 143.061 Valkyrian med T43 243 i transport, passerar genom Älvsjö med tåg 95343 mot Boxholm den 28 september 2021.
143.054 Halfdan Snälle och 143.048 Saga i Hallsberg den 3 december 2021, flankerad av "Vectronerna" 243.104 Werner t.v. och 193 965 t.h.
Två bilder från Älvsjö den 14 mars 2022, när tåg 45751, draget av 143.060 Jernsida och 143.046 Prins August, passerade i det fina vårvädret.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Värtan den 22 mars 2022.
Tåg 45751, draget av 143.054 Halfdan Snälle och 143.048 Saga, passerar Älvsjö den 28 mars 2022.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Värtan på morgonen den 9 april 2022, redo för avgång mot Arvika med tåg 45739.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Kungsör samma morgon.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Svartå samma förmiddag. Som synes hade Kung Bore gjort en rejäl insats, och det var inte mycket som antydde att det var första veckan i april!
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Björneborg den 9 april 2022.
143.046 Prins August och 143.060 Jernsida i Geijersdal på Bergslagsbanan senare samma dag.
143.046 Prins August och 143.060 Jernsida i Sandmon på Bergslagsbanan den 9 april 2022.
143.046 Prins August och 143.060 Jernsida i Kil lite senare samma dag.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Arvika på kvällen den 9 april 2022.
Omväxlat och klart! Tåg 40062, draget av 143.046 Prins August och 143.060 Jernsida, redo för avgång från Kristinehamn mot Värtan natt mot den 10 april 2022. P.g.a. banarbeten mellan Karlstad och Kristinehamn, leddes tågen om över Nykroppa med tillhörande rundgång här i Kristinehamn.
143.046 Prins August och 143.060 Jernsida framme i Värtan med tåg 40062 på morgonen den 10 april 2022.
143.061 Valkyrian och 143.054 Halfdan Snälle passerar Spånga med tåg 24691 den 12 april 2022.
143.061 Valkyrian och 143.054 Halfdan Snälle på Värtanbanan med tåg 61931 i höjd med Bellvueparken senare samma dag.
Tågab tåg 27051, draget av inhyrda 143.064 Bifrost, lämnar Stockholm C den 9 juli 2022. I december samma år såldes loket till Tågab.
Ett tydligt tecken på den annalkande hösten, är att flisvagnar och lok fylkar sig i Värtan, inför säsongsstarten. Den 30 augusti 2022 stod 143.060 Jernsida klargort inför en växling till Hagalund. Kvar i Värtan lämnades 143.061 Valkyrian och 841.001 Delaney.
143.060 Jernsida i Hagalund samma morgon.
143.060 Jernsida i Tomteboda senare samma dag.
143.061 Valkyrian och 143.048 Saga med gt 70476 i Flemingsberg den 24 november 2022.
143.061 Valkyrian och 143.048 Saga med gt 70476 i Brista samma förmiddag.
143.048 Saga och 143.061 Valkyrian med gt 75899 på Stockholm C den 24 november 2022.
143.048 Saga och 143.046 Prins August med gt 32239 i Värtan den 12 december 2022.
143.048 Saga och 143.046 Prins August med gt 32239 i Tystberga samma dag.
143.048 Saga och 143.046 Prins August med gt 32239 i Åby senare samma dag.
Samma tåg i infartskurvan till Norrköping C senare samam dag.
143.048 Saga och 143.046 Prins August i Mjölby senare samma eftermiddag.
143.046 Prins August i Mjölby den 13 december 2022.
143.046 Prins August och 143.048 Saga med gt 38834 framme i Värtan på luciamorgonen den 13 december 2022.
143.048 Saga och 143.046 Prins August i Värtan samma morgon.
143.048 Saga och 143.046 Prins August passerar Norrtull på Värtabanan med gt 40002 den 14 december 2022.
143.046 Prins August och 143.054 Halfdan Snälle passerar Älvsjö med gt 40101 den 29 december 2022. Notera de små ventilationsgallren på långsidan mellan förarhytten och maskinrumsdörren; loken har fått nya kompressorer och luftintagen hör till dessa.
143.054 Halfdan Snälle och 143.060 Jernsida med gt 40103 vid Stuvsta den 3 januari 2023.
143.060 Jernsida och 143.054 Halfdan Snälle på "Hall 2:an" i Hallsbergs lokdepå den 11 januari 2023.
143.046 Prins August och 143.061 Valkyrian med tåg 41204 till Värtan, passerar Älvsjö den 14 januari 2023. I transport gick också 841.001 Delaney.
143.046 Prins August med en "Flix-vagn" utanför hjulsvarven i Hagalund den 17 januari 2023.
143.046 Prins August och 143.054 Halfdan Snälle med tåg 40103 till Degerfors den 17 januari 2023.
143.054 Halfdan Snälle och 143.046 Prins August ankommer Värtan med tåg 41104 den soliga förmiddagen den 18 januari 2023.
143.048 Saga och 143.054 Halfdan Snälle i Värtan, nyss ankomna från Arvika, den 10 februari 2023.
921.008 Emanuel Desperados tillsammans med 931.082 Vargen, 143.054 Halfdan Snälle och 143.048 Saga i Värtan samma eftermiddag.
143.048 Saga i "mult" med 143.060 Jernsida passerar Älvsjö med tåg 40100 i strålande solsken den 10 mars 2023.
143.048 Saga i "mult" med 143.060 Jernsida samt 931.082 Vargen i transport, passerar Älvsjö med tåg 47517 på väg mot Boxholm den 20 mars 2023.
Ett utslag av Traditionslack? I alla fall var det påtagligt hög "SJ-blå" närvaro när GC Rc4 1183 syntes intill 143.054 Halfdan Snälle och 143.061 Valkyrian med tåg 40101 på Hallsbergs rangerbangård den 23 mars 2023!
Ytterligare en bild av 143.054 Halfdan Snälle och 143.061 Valkyrian med tåg 40101 på Hallsbergs rangerbangård samma dag.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Gryttje, en bit norr om Gnarp, den 5 april 2023.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Tjärnvik senare samma dag, redo för avgång mot Värtan med tåg 30543.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August på Söderhamns västra senare samma kväll.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Örbyhus senare samma kväll.
143.060 Jernsida och 143.046 Prins August i Tomteboda natt mot skärtorsdagen den 6 april 2023
Framme i Värtan i rätt tid en stund senare.
143.061 Valkyrian och 143.060 Jernsida med tåg 40101 mot Arvika i höjd med Hallsbergs kyrka den 27 april 2023.
143.060 Jernsida, 143.061 Valkyrian och 441.001 Cyborg i Hallsberg den 2 juni 2023.
Ett tydligt teckne på att hösten börjar närma sig, är när verksamheten i Värtan börjar komma igång igen efter sommaruppehållet. Här ses 143.060 Jernsida och 143.061 Valkyrian i Värtan den 26 augusti 2023.
Tjänstetåg 14549, som bestod av "143-multen" 143.061 Valkyrian och 143.060 Jernsida, passerar Älvsjö den 27 augusti 2023.
143.046 Prins August och 143.060 Jernsida med säsongens första fliståg 40104 i Älvsjö på väg till Värtan den 27 september 2023.
143.054 Halfdan Snälle i Värtan den 28 september 2023.
143.060 Jernsida i Värtan den 3 oktober 2023.
143.046 Prins August och 143.054 Halfdan Snälle med tåg 40115 i Värtan den 12 november 2023.
143.046 Prins August och 143.054 Halfdan Snälle med tåg 40115 i Älvsjö senare samma eftermiddag.
143.046 Prins August och 143.054 Halfdan Snälle med tåg 40115 i Kil på kvällen den 12 november 2023.
143.061 Valkyrian på spår 1 Hallsberg den 30 november 2023.
143.061 Valkyrian på "Pistolen" på Malmö gb natt mot den 1 december 2023.
143.061 Valkyrian med ett illustert loktåg i Malmö den 1 december 2023, bestående i övrigt av de nya Vectron-loken 243.127 och 128, inhyrda från Alpha Trains, samt "G6:orna" 931.083 Lodjuret och 931.085 Järven.
143.061 Valkyrian under uppehållet i Nässjö samma eftermiddag.
143.061 Valkyrian vid Siemens verkstad "ute på Rala" i Hallsberg på kvällen den 1 december 2023.
Ett annat loktåg, bestående av 143.046 Prins August och 143.060 Jernsida i multipel, med 243.104 Werner i transport, i Älvsjö den 17 januari 2024.
Samma tåg framme i Värtan senare samma dag.
143.060 Jernsida i Värtan senare samma dag. Notera att Hector Rail-loggan hade återställts; länge stod det bara "Rail" på denna sida.
143.054 Halfdan Snälle och 143.061 Valkyrian i snöyran i Värtan den 17 januari 2024.
143.061 Valkyrian och 143.054 Halfdan Snälle i Värtan några dagar senare, i slaskigt väder den 22 januari 2024.
Tåg 50104 från Degerfors, draget av 143.046 Prins August och 143.060 Jernsida, på Stockholm C den 27 februari 2024.
Tåg 50104 ankommer Värtan lite senare samma dimmiga morgon.
143.061 Valkyrian och 143.046 Prins August med tåg 40013 i Avesta-Krylbo den 4 april 2024.
143.054 Halfdan Snälle i Hallsberg den 28 maj 2024.
143.054 Halfdan Snälle i Värtan den 4 oktober 2024.
143.060 Jernsida och 143.061 Valkyrian med "fliståget" 33162 till Värtan, passerar Älvsjö på eftermiddagen den 19 oktober 2024.
143.046 Prins August och 931.083 Lodjuret i Malmö den 11 november 2024.
143.046 Prins August på Helsingborgs godsbangård den 11 november 2024.
143.046 Prins August och 931.083 Lodjuret bredvid pågatåget X61 082 Alice Timander i Ystad på kvällen den 11 november 2024.
143.060 Jernsida samt 921.001 Jake och 921.002 Elwood i Värtan den 13 december 2024.
143.054 Halfdan Snälle och 143.061 Valkyrian med tåg 40103 i Älvsjö den 24 februari 2025.
143.048 Saga och 143.060 Jernsida med tåg 40101 i Älvsjö den 27 februari 2025.
143.048 Prins August i Hallsberg den 12 mars 2025.
143.060 Jernsida och 143.048 Saga i Hallsberg den 12 mars 2025.
143.060 Jernsida och 143.048 Saga i Köping samma kväll.
143.060 Jernsida och 143.048 Saga i Tomteboda samma kväll.
143.048 Saga och 143.060 Jernsida på östra bangården i Värtan den 12 mars 2025.
143.046 Prins August och 143.054 Halfdan Snälle med tåg 40104 på Stockholm C den 15 april 2025.
143.054 Halfdan Snälle och 143.046 Prins August med tåg 56050 på Åby godsbangård den 25 april 2025. Foto: © Henrik Sundelin.
Hector Rail Svenska godståg Hem
Senast uppdaterad: 2025-04-27
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2025