Hector Rail Svenska godståg Hem
Hector Rails senaste tillskott av moderna ellok är Vectron-loken. 26 lok används i trafiken, med tre olika versioner; 243.0 har ATC, 243.1 har ETCS/STM, radiostyrning och "DPM"/"Extra Mile"-funktion, d.v.s. en liten dieselmotor för körning på kortare oelektrifierade anslutande spår. 243.2 slutligen har ETCS/STM. På bilden ses 243.001 Curtius-Kniffler, med EVN-nummer 91 80 6 193 923-0 D-HCTOR, på Siemens anläggning i München-Allach den 20 december 2016, i samband med övertagandet av loket. Foto: © Oskar Jonsson. Loket användes tidigare för prov- och godkännandekörningar i Sverige och i Norge, och drog bl.a. Blå Tåget en period. Sedan våren 2021 är loket ett av tre som är vikta för Flixtrain-trafiken (se nedan). 243-loken har fått namn efter betydelsefulla järnvägspersoner. Notera även de många olika spårvidderna på testspåret!
Hector Rail fick uppdraget att köra Siemens provkörningar av Vectron-lok med ETCS/STM-utrustning. Provkörningarna inleddes 2015 och pågick en bra bit in på 2021. Under en stor den av testerna användes 193 970, som här ses i Hallsberg den 5 november 2015. Sedan våren 2021 är även detta lok ett av de tre som är vikta för Flixtrain-trafiken (se nedan). Samtidigt fick loket nytt internt nummer; 243.222.
193 970 i Hallsberg den 7 november 2016 inför en provkörning på en fiktiv Öresundsbro på Västkustbanan.
193 970 framför det stiliga stationshuset i Varberg senare samma dag.
243.001 Curtius-Kniffler i Rättvik den 3 januari 2017, i samband med förarutbildning. Foto: © Mikael Lilja.
Kvällen därpå drog 243.001 Curtius-Kniffler sitt första tåg i kommersiell trafik; gt 40716 till Gävle. Här ses tåget strax före avgång i Borlänge den 4 januari 2017. Foto: © Mikael Lilja.
Triss i Vectron. Den 9 januari 2017 besökte jag kollegorna i Borlänge, och passade också på att ta mig en titt på vårt nytillskott 243.001 Curtius-Kniffler. Ett par av Borlänge-förarna skulle examineras som Hector Rail-förare, och naturligtvis (sic!) skulle de ha det lok som stod innerst på spåret, varför det blev en del växling med totalt fyra Vectron-lok. Bakom 243.001 stod inhyrda 193 922 från Northrail, liksom ETCS-testloket 193 970.
Ytterligare en bild av 243.001 Curtius-Kniffler i samband med omväxlingen.
För Trätågstrafiken hyrde Hector Rail två "Vectroner" från Northrail; 193 921 och 922. Loken var av samma utförande som Hector Rails 243.001 och 002 (f.d. 193 923 resp. 924), med svensk/norsk ATC. Här ses de båda loken intill varandra i Borlänge samma dag. Loken hyrdes ett kort tag av Rush Rail, och innan dess hyrdes de av Skandinaviska Jernbanor och drog Blå Tåget.
Även Siemens ETCS-testlok 193 970 används för erfarenhetsdrift i bl.a. Trätågstrafiken. Här ses det i Borlänge spänt framför tåg 40712 till Skutskär den 9 januari 2017.
Hector Rails andra nytillskott, 243.002 Wöhler, i Hallsberg den 6 februari 2017.
243.002 Wöhler i Hallsberg den 9 februari 2017.
243.002 Wöhler och 243.001 Curtius-Kniffler i Frövi den 15 februari 2017. Foto: © Roberth Gustafsson.
193 970 i Borlänge den 5 maj 2017.
193 921 med Trätåg till Skutskär passerar genom Gävle C den 8 juni 2017.
Två bilder av 243.002 Wöhler i Borlänge den 8 augusti 2017.
243.001 Curtius-Kniffler med ett södergående Trätåg passerar Garsås den 24 augusti 2017.
Den 9 september 2017 visades 243.001 Curtius-Kniffler upp på Järnvägsmuseidagen som sker årligen på Järnvägsmuseet i Gävle. Den gången var det dock lite extra speciellt, eftersom museet därefter stängdes för ombyggnad. Loket rönte berättigad uppmärksamhet och det blev ett lyckat arrangemang!
Gammalt och nytt, sida vid sida. T.v. SJ D 101, tillverkat av ASEA 1925, t.h. 243.001 Curtius-Kniffler, tillverkad av Siemens 2011.
Samma dag stod "systermaskinen" 243.002 Wöhler på "Maxim" i Gävle och väntade på nya Trätåg-uppdrag.
243.002 Wöhler i multpel med 142.001 Martins med nya "InnoWaggons" litt. Sggrrs för SCA Skog-trafiken i Ånge den 22 september 2017. Foto: © Daniel Persson.
243.002 Wöhler i multpel med 142.204 Kane med lastade Sggrrs-vagnar i Erikslund den 27 september 2017. Foto: © Mikael Lilja.
Den 15 november kördes en av Hector Rails två helt nya "Vectroner", 243.103 Stephenson upp från Malmö via Göteborg till Hallsberg. Här ses loket i Åstorp och Ängelholm.
243.103 Stephenson och 243.104 Werner i Hallsberg den 17 november 2017.
243.001 Curtius-Kniffler i Luleå den 10 december 2017 med första "Insatståget" för LKAB. Foto: © Lisa Lundqvist.
"Insatståget" framme i Kiruna senare samma dag. T.h. 841.002 Bullit, som användes i växlingen i Kiruna. Foto: © Per Mattsson.
Vectron-loken intruducerades till sist i Fortum-trafiken från mitten av december 2017. I väntan på att alla godkännanden skulle bli klara i Norge, användes till en början inhyrda 193 921 och 193 922 i trafiken. Här ses 193 921 i tåg 40101 på Karlstad C den 17 december 2017. Foto: © Per Hedlund.
193 921 i Värtan den 9 januari 2018.
Inhyrda "systerloket" 193 922 klart för avgång från Kiruna malmbangård (Kmb) på eftermiddagen den 22 januari 2018.
193 922 i Gällivare samma kväll.
193 922 på Luleå C den 22 januari 2018.
243.001 Curtius-Kniffler och 243.104 Werner i Hallsberg den 31 januari 2018.
243.105 Westinghouse i Borlänge den 21 februari 2018.
243.104 Werner i Borlänge samma dag.
I mitten av mars levererades inte mindre än sju "Vectroner" samtidigt! Övertagandekontrollen av tre av dessa (243.106-108) skedde på Siemens Prüf- und Validationscenter i Wegberg-Wildenrath, en bit nordost om Aachen. Här ses 243.107 Chapelon t.v. och 243.106 Ericsson t.h. inne i en av hallarna den 14 mars 2018.
Förarplatsen i en av hytterna på 243.108 Mallet.
Senare på eftermiddagen drogs "107:an" och "108:an" ut ur hallen i det vackra vårvädret för att genomgå en provkörning.
De tre loken i Wegberg-Wildenrath bogserades några dagar senare till Sverige tillsammans med ytterligare fem Vectron-lok; 243.001 (som varit nere för transformatorbyte) och de nya 243.109-112. Här ses ekipaget från München, draget av RailAdventure 111 215, passera genom Ludwigsburg den 16 mars 2018. Foto: © Bernd Mehner.
Loken drogs till Hallsberg. Därifrån utgick de avslutande testerna i 200 km/h innan det slutliga övertagandet. Jag körde ett par av dessa "svängar" till Skövde och åter. Det var också första gången jag körde Vectron efter utbildningen. Här ses alla sju nya loken med 243.111 Baldwin främst på Hallsbergs rangerbangård den 19 mars 2018.
243.111 Baldwin i Slätte den 19 mars 2018.
Förbigång i Väring.
243.111 Baldwin i Skövde den 19 mars 2018.
243.108 Mallet på Hallsbergs rangerbangård den 19 mars 2018.
243.110 Brunel i Laxå den 21 mars 2018.
243.110 Brunel på väg genom Töreboda samma dag. Foto: © Michael Sauer.
243.1-loken är försedda med Siemens ETCS-utrustning och Ansaldos STM, d.v.s. den modul som översätter ATC-beskeden till ETCS-utrustningen. Så här ser DMI ut när vi kör i 200 km/h, med AFB inkopplad (farthållare, anges med en lila prick i hastighetsmätaren).
243.110 Brunel i Skövde den 20 mars 2018.
Två bilder av 243.107 Chapelon i det fina vårvintervädret på Hallsbergs rangerbangård den 21 mars 2018.
Första kommersiella insats för 243.111 Baldwin blev SFL-tåget till och från Frövi. Här ses loket med tåg 40981 ankomma Hallsberg den 21 mars 2018.
243.001 Curtius-Kniffler i Kil den 12 april 2018.
De inhyrda "Vectronerna" 193 921 och 922 uppställda i Kongsvinger den 12 april 2018 i väntan på nya uppdrag.
243.112 Gölsdorf med "Blå Tåget" 17071 i Älvsjö den 16 april 2018.
243.001 Curtius-Kniffler i Järna den 24 april 2018.
På väg in i Tomteboda från spår V1 ("Viktor 1") senare samma dag.
Tre bilder av 243.001 Curtius-Kniffler i Tomteboda den 24 april 2018. Tåget fick stå uppställt fram till kvällen, på grund av banarbeten på Värtabanan. I samband med klargöringen och bromsprovet passade jag på att ta dessa bilder.
243.001 Curtius-Kniffler i Värtan den 24 april 2018.
243.001 Curtius-Kniffler på "Östra bangården" i Värtan samma kväll.
243.107 Chapelon med tåg 40648 i Borlänge 27 april 2018.
243.107 Chapelon med tåg 40648 i Ryggen samma dag.
243.107 Chapelon i Sandviken den 27 april 2018.
243.109 Vanderbilt passerar genom Gävle C med "tomtimret" för Trätåg från Skutskär till Ljusdal den 8 juni 2018.
243.115 Trevithick på Stockholm C den 27 juni 2018 i samband vid visningen av det nya Mälartåget ER1, som tillverkas av schweiziska Stadler. Hector Rail är underleverantör åt tyska RailAdventure på dansk och svensk sträcka.
243.115 Trevithick på Västerås västra samma eftermiddag...
...och i Tillberga.
243.115 Trevithick med RailAdventures koppelvagnar i Tillberga den 27 juni 2018 redo för avfärd mot Hallsberg.
243.112 Gölsdorf och 142.110 Blane Bispgården på kvällen den 4 juli 2018.
243.112 Gölsdorf och 142.110 Blane i Karlsberg senare samma kväll.
Samma ekipage i Bensjöbacken ännu lite senare samma kväll.
Två biilder av nylevererade 243.119 Pihl på spår 4 i "Norra Säcken" med "Blå Tåget" 7088 på Stockholm C den 6 augusti 2018. Under sommaren 2018 var "Getingmidjan" mellan Stockholm C och Stockholm S avstängd, varför tåget omleddes över Mälarbanan.
193 922 i Norrsundet den 14 augusti 2018.
Två bilder av 193 922 i Hamrångefjärden senare samma dag.
243.119 Pihl med tåg 7070 mot Uppsala Göteborg ankommer Hallsberg den 24 september 2018.
243.119 Pihl med Skandinaviska Jernbanor "Blå Tåget" på Arlanda C den 24 september 2018. Foto: © Steffen Haase.
Framme i Uppsala en stund senare.
243.119 Pihl med tåg 7071 redo för återfärd från Uppsala mot Göteborg senare samma dag.
243.119 Pihl med tåg 7071 på Stockholm C den 24 september 2018.
243.119 Pihl med tåg 7071 i Hallsberg senare samma dag.
SkJb tåg 7070 draget av 243.119 Pihl passerar Årstaberg på bron Älvsjöbågen den 8 oktober 2018.
Samma tåg passerar här Solna lite senare samma dag.
193 922 på spår 201 på Hallsbergs rangerbangård med koppelvagnar och två nya "Mälartåg"-enheter i kroken den 11 oktober 2018.
193 922 i Kolbäck samma dag...
... och på Västerås C.
193 922 i Tillberga den 11 oktober 2018.
193 922 i Ålsäng på f.d. TGOJ senare samma kväll.
243.105 Westinghouse i Hallsberg den 24 oktober 2018.
243.120 och 243.118 Kruckenberg på Hallsbergs rangerbangård den 25 oktober 2018.
243.118 Kruckenberg på Hallsbergs rangerbangård den 25 oktober 2018. Här ses loket i samband med utbildning i dieseldriftläge och med radiostyrningen aktiv, vilket syns dels genom att strömavtagarna är nere, dels att den orange "körriktningsvisaren" under backspegelkameran är tänd.
193 922 på vändskivan i Hallsberg den 26 oktober 2018.
243.119 Pihl och en okänd kollega väntar på nya uppdrag i Luleå den 20 december 2018. Foto: © Magnus Linde.
193 922 med tåg 40133 i kroken i Värtan den 4 januari 2019. Hyrestiden började lida mot sitt slut och loket skulle kort därefter tillsammans med systermaskinen 193 921 hyras ut till ett järnvägsföretag i Tyskland.
Vectron-träff i Kolke den 4 januari 2019.
Samma tåg i Vingåker lite senare samma dag.
193 922 i Kristinehamn den 4 januari 2019. Senare samma månad löpte hyrestiden ut och loket transporterades till Tyskland för att sättas i trafik där för en annan kund.
En vecka senare, den 11 januari 2019, var det 243.002 Wöhler som drog tåg 40133, här avporträtterat på "Getingmidjan" i Stockholm.
243.115 Trevithick passerar Älvsjö den 17 januari 2019 med tåg 40131 på väg mot Arvika.
243.118 Kruckenberg och 243.117 De Glehn i Borlänge den 1 februari 2019.
243.117 De Glehn och 243.106 Ericsson i Borlänge samma dag.
243.106 Ericsson i Borlänge samma dag.
243.221 passerar Älvsjö den 29 mars 2019 med tåg 40031 på väg mot Norge. Loket har ett förflutet som 193 971 och användes bl.a. i testkörningar i Finland.
243.115 Trevithick och 243.111 Baldwin ankommer Hallsberg från Stockaryd den 10 april 2019.
243.115 Trevithick aktiverad med dieselmodulen och radiostyrningen igång i Hallsberg senare samma dag.
243.221 med tåg 40031 i Värtan den 12 april 2019.
243.221 blir förbigånget av Snälltåget, draget av Vectron-loket 193 254, i Kolke senare samma dag.
243.221 i Kil den 12 april 2019.
243.109 Vanderbilt i Borlänge den 29 april 2019, väntandes på sina timmervagnar från Tägten till Skutskär.
243.001 Curtius-Kniffler i Hallsberg den 10 maj 2019. T.h. SJ X40 Z5 3701.
243.111 Baldwin i Värtan den 15 maj 2019.
243.109 Vanderbilt ankommer Karlstad C den 20 juni 2019 med en spärrfärd från Skoghall. Efter rundgång fortsatte tåget till Norge, för att hämta mer timmer åt Stora Enso.
243.118 Kruckenberg på "Pistolen" på Malmö godsbangård klockan är 03:33 den 24 juni 2019.
243.118 Kruckenberg på "Pistolen" på Malmö godsbangård senare samma morgon.
243.118 Kruckenberg redo för avgång från Malmö godsbangård med en ER1-transport senare samma morgon.
Förbigång i Stehag...
...och i Osby.
Tåget i sin helhet i Osby.
243.118 Kruckenberg i Stockaryd samma dag.
243.118 Kruckenberg på Hallsbergs rangerbangård senare samma dag...
...och i Köping.
243.120 och 241.004 R2D2 på Stockholm N den 25 augusti 2019. Vectronen skulle döpas vid en ceremoni på Stockholm C, varför namnen var övertäckta.
Den 25 augusti 2019 kördes chartertåget "DN-tåget" för första gången. I samband med det döptes Vectron-loket 243.120 på Stockholm C av DN:s chefredaktör med vederbörligt champagnesprutande! Loket fick namnet Rudolf Wall, efter DN:s grundare.
243.120 Rudolf Wall på spår 12 med det 453 meter långa tåget, som precis fick plats! 2 lok och 16 vagnar inalles. Notera de silvermålade buffertarna; inspirerat av hur loken i Storbritannien görs i ordning för The Royal Train!
243.120 Rudolf Wall med "DN-tåget" i Linköping samma dag.
243.120 Rudolf Wall med "DN-tåget" i Nässjö den 25 augusti 2019.
243.120 Rudolf Wall med "DN-tåget" i Eslöv samma dag.
243.120 Rudolf Wall i väntan på tågmöte i Skytts Vemmerlöv senare samma dag.
243.120 Rudolf Wall framme i Trelleborg med "DN-tåget" den 25 augusti 2019.
243.109 Vanderbilt i Värtan i samband med en utbildningsdag den 28 augusti 2019.
243.109 Vanderbilt, 021.001 Wall-E och 921.003 Blues (delvis skymd) i Värtan samma dag.
Tre bilder av 243.120 Rudolf Wall med "DN-tåget" i kroken när det passerade genom Älvsjö den 1 september 2019.
243.114 Heusinger von Waldegg i multipel med 142.106 Stark i Ånge den 4 september 2019.
243.113 Pullman i multipel med 142.105 Rosebud i Ånge samma dag.
243.118 Kruckenberg i väntan på nya uppgifter i Ånge samma dag.
243.105 Westinghouse på Katrineholm C klockan 02:07 natten mot den 1 oktober 2019, i samband med ETCS-testkörningar mellan Katrineholm och Åby.
243.105 Westinghouse på överlämningsbangården på vagnverkstadens "baksida" vid Hallsbergs rangerbangård den 1 oktober 2019.
243.105 Westinghouse på spår 6 i Katrineholm på kvällen den 1 oktober 2019.
243.106 Ericsson med tåg 40500 på Luleå C den 1 november 2019.
Två bilder av 243.106 Ericsson i Gällivare senare samma morgon.
243.106 Ericsson i Gällivare senare samma kväll.
243.106 Ericsson ankommer Gällivare med tåg 40500 på morgonen därpå, den 2 november 2019.
Växlingen i Gällivare är klar, och 243.106 Ericsson står redo att avgå med tåg 40502 till Kiruna samma morgon. T.h. inhyrda BLS Rail T43 214, som användes för tåget till Malmberget och växlingen där.
243.106 Ericsson med tåg 40502 i Kiruna den 2 november 2019.
243.106 Ericsson vid vagnverkstaden i Kiruna den 2 november 2019 i "DPM- och radioläge", d.v.s. med den lilla dieselmotorn och radiostyrningen aktiv. På bangårdar som denna är konceptet ypperligt.
243.106 Ericsson och LKAB IORE 105 Narvik på Sjöbangården i Kiruna senare samma dag.
243.113 Pullman rullar in på spår 6 i Älvsjö den gråmulna morgonen den 22 november 2019 med tåg 40031 på väg mot Norge.
243.111 Baldwin och 142.211 Dobbs i Timrå den 20 februari 2020 i samband med lossningen av timmertåget inne på SCA:s massafabrik Östrand.
243.111 Baldwin i Timrå rundgång, redo för avgång mot Sundsvall.
243.111 Baldwin i Birsta samma dag.
243.111 Baldwin och 142.211 Dobbs på "Vreten", alltså den västraste delen av Sundsvall C senare samma dag.
243.221 i Hallsberg den 13 mars 2020, i väntan på nya ERTMS-testkörningar.
243.120 Rudolf Wall utanför lokstallet i Hallsberg den 13 mars 2020.
243.221 på "Pistolen" på Malmö godsbangård inför fortsatta ERTMS-tester den 7 april 2020.
243.112 Gölsdorf med SCA Logistics-tåget i Skövde den 13 maj 2020.
243.119 Pihl i Hallsberg den 20 maj 2020.
243.120 Rudolf Wall utanför lokstallet i Hallsberg den 20 maj 2020. Inte mycket avslöjar att loket är driftsatt med dieselkraftmodulen igång!
243.109 Vanderbilt och 243.120 Rudolf Wall i Holmsund den 26 augusti 2020, som senare samma dag skulle dra SCA Logistics-tåget upp till Piteå. Båda loken har fått växlarfotsteg monterade.
243.113 Pullman och 142.108 Butler med södergående SCA Skog-tåg till Stockaryd den 8 september 2020.
243.108 Mallet på Helsingborgs godsbangård den 18 september 2020. Foto: © Magnus Linde.
243.104 Werner i Hässleholm på luciadagen den 13 december 2020. Notera att Vectron-loket nu (till sist!) fått namnet påklistrat! Foto: © Mikael Lilja.
243.104 Werner i Mörrum senare samma dag. Foto: © Mikael Lilja.
243.111 Baldwin i Kil den 18 december 2020.
243.111 Baldwin i Karlstad senare samma dag.
243.221 på väg till Skövde strax väster om Vretstorp den 18 december 2020.
243.111 Baldwin på "Hall-1:an" i Hallsbergs lokdepå den 18 december 2020...
...och på vändskivan vid lokstallet en stund senare efter en liten växlingsmanöver.
243.118 Kruckenberg med gt 46765 i Gamlestaden (i Göteborg) den 27 december 2020.
243.118 Kruckenberg på Göteborg-Kville på kvällen den 27 december 2020.
243.118 Kruckenberg med gt 46701 i Gamlestaden den 28 december 2020.
243.118 Kruckenberg med gt 46701 i Lekarekulle senare samma eftermiddag.
243.104 Werner i "DPM-läge" i Värö på kvällen den 28 december 2020.
243.114 Heusinger von Waldegg, radiostyrt i "DPM-läge", även kallat "Extra Mile" i Värö samma kväll.
243.104 Werner i Värö den 29 december 2020.
243.114 Heusinger von Waldegg, radiostyrt i "DPM-läge" (även kallat "Extra Mile") växlar ihop avgående tåg på överlämningsbangården i Värö den 29 december 2020.
243.104 Werner på Göteborg-Kville i arla morgonstund kl 02:39 den 13 januari 2021.
243.104 Werner i Ånimskog med gt 61018 i väntan på tågmöte senare samma morgon.
243.104 Werner framme i ett vintrigt Kil senare samma morgon. Det hade kommit närmare 30 cm nysnö under natten och bangården var ännu inte snöröjd och spåren var väl dolda under snön.
243.002 Wöhler i Hagalund den 14 januari 2021.
Växel 243 och ett 243-lok i Tomteboda!
243.002 Wöhler på Värtabanan i Lill-Jansskogen senare samma kväll. Det är svårt att tro att detta är mitt i Stockholm!
243.002 Wöhler i Värtan senare samma kväll, inkopplat för transport i "Norge-tåget".
243.104 Werner med "Södra-tåget" 61013 från Kil till Värö i Grums den 28 januari 2021.
243.111 Baldwin i Grums samma morgon, nyss ankommen med ett Stora Enso-tåg från Norge.
243.104 Werner i Köpmannebro senare samma morgon. Driftplatsen ligger fint intill vattnet.
243.104 Werner i Skälebol senare samma morgon. T.v ses banan mot Kornsjø i Norge.
243.104 Werner på Gubberoviadukten i Göteborg samma dag.
Framme i Värö, lite senare samma dag. Eleven har dels fått tillstånd att passera mellansignal Vrö 63 i "stopp" för att kunna dra fram fordonssättet så pass att kollegan som hade växlingen i Värö kunde koppla på sitt T43-lok i andra änden. Dels hade eleven bytt till DPM-driftläge, alltså bytt till dieseldrift med "aktersnurran".
Vintern 2021 hyrde Hector Rail in Snälltågets Vectron-lok 193 253. Här ses det på "Svedjan" i Piteå den 2 februari 2021. Foto: © Fredrik Nordlander
243.118 Kruckenberg i Värö den 22 februari 2021.
243.118 Kruckenberg växlades sedan ut till vagnarna inför avgången från Värö. T.v. inhyrda BLSR T43 214.
243.107 Chapelon i "DPM-läge" i Värö den 22 februari 2021.
243.107 Chapelon med gt 46480 vid Gamlestaden den 23 februari 2021.
243.107 Chapelon i Uddevalla den 23 februari 2021.
243.107 Chapelon med gt 46481 redo för avgång från Uddevalla senare samma dag.
243.107 Chapelon med gt 46481 på Mölndals nedre senare samma dag.
243.112 Gölsdorf i "DPM-läge" i Göteborg-Marieholm den 23 mars 2021.
243.112 Gölsdorf i Falköping den 24 mars 2021.
243.112 Gölsdorf och 243.110 Brunel i Falköping samma dag.
243.112 Gölsdorf och 243.110 Brunel multipelkopplade vid en växlingsmanöver i Falköping samma dag.
243.110 Brunel i "DPM-läge" på timmerterminalen i Falköping den 24 mars 2021.
243.118 Kruckenberg i Värö den 25 mars 2021.
243.116 Buchli i Hässleholm den 6 april 2021.
243.116 Buchli på Malmö godsbangård senare samma dag.
243.116 Buchli och 243.118 Kruckenberg i Halmstad den 8 april 2021.
243.112 Gölsdorf i DPM-läge med 243.118 Kruckenberg i transport, redo att växlas från överlämningsbangården till spår 1 i Värö den 8 april 2021.
243.112 Gölsdorf med 243.118 Kruckenberg i transport, redo för avgång med gt 47950 på spår 1 i Värö senare samma eftermiddag.
243.112 Gölsdorf med gt 47950 i Mölndals nedre den 8 april 2021.
243.112 Gölsdorf med gt 47950 på "Bocken" i Gubbero i Göteborg senare samma kväll.
Den 19 april 2021 kördes det första övningståget inför Flixtrain-starten från Göteborg till Stockholm och tillbaka. Här ses tåget ankomma Stockholm C i strålande vårsol! Loken 243.001 Curtius-Kniffler och 243.002 Wöhler har folierats i Flixtrains färgsättning. Denna dag drogs tåget av 243.001.
243.001 Curtius-Kniffler på Stockholm C en kort stund senare.
243.001 Curtius-Kniffler på Norra Bantorget den 19 april 2021.
Två bilder av 243.001 Curtius-Kniffler på Stockholm C den 19 april 2021, innan avgång med tåg 28639 mot Göteborg C.
243.001 Curtius-Kniffler passerar Älvsjö med tåg 28639 mot Göteborg C den 20 april 2021.
243.001 Curtius-Kniffler på Stockholm C i typiskt aprilväder den 22 april 2021, innan avgång med tåg 28639 mot Göteborg C.
Vi gjorde ett extra uppehåll i Katrineholm i "finvädret". Flixtrains tåg kommer normalt inte att göra uppehåll i Katrineholm.
243.001 Curtius-Kniffler med tjänstetåg 28629 i "bästa aprilväder" i Hallsberg samma dag.
243.001 Curtius-Kniffler med tjänstetåg 28629 i Skövde senare samma dag. Vädret betydligt bättre, om än ganska så svalt.
243.001 Curtius-Kniffler med tjänstetåg 28792 på Göteborg C på eftermiddagen den 22 april 2021.
243.001 Curtius-Kniffler med tjänstetåg 46629 vid "telefonkiosken" på Sävenäs i arla morgonstund den 23 april 2021.
243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrain-vagnar i Hagalund den 23 april 2021.
Den 23 april 2021 var södergående övningståg ovanligt kort och koncist; endast en vagn följde med tillbaka till Göteborg. Här ses tåget, bestående av 243.001 Curtius-Kniffler och Bmmbz 61 80 59-17 750-7 på spår 10 på Stockholm C kort innan avgång.
243.001 Curtius-Kniffler och Bmmbz 61 80 59-17 750-7 mellan Pålsboda och Hallsberg den 23 april 2021.
Södergående övningståg 28639 på spår 1 i Hallsberg senare samma dag, ett spår som Flixtrain sällan kommer att trafikera p.g.a. den korta plattformslängden.
243.107 Chapelon i Torneå i Finland natten mot den 27 april 2021. Visserligen har finska VR också Vectron-lok, men denna gång var det premiär i Finland för ett svenskt dito! Foto: © Mikael Lilja.
243.002 Wöhler är det andra Flixtrain-"strajpade" Vectron-loket. Här ankommer det Hallsberg med tjänstetåg 29278 den 27 april 2021.
243.002 Wöhler med södergående övningståg 28677 lämnar Hallsberg senare samma dag.
243.002 Wöhler och GC Br 5322 vid lokstallet i Hallsberg den 28 april 2021.
243.001 Curtius-Kniffler ankommer Hallsberg från Göteborg med tjänstetåg 29278 den 29 april 2021.
243.001 Curtius-Kniffler med södergående övningståg 28677 lämnar Hallsberg senare samma dag.
243.002 Wöhler som "lokgång" 33624 passerar Älvsjö den 1 maj 2021.
243.002 Wöhler i Älvsjö på kvällen den 5 maj 2021.
Den 6 maj 2021 var det så äntligen dags för Flixtrain-premiären! Ett Corona-anpassat småskaligt evenemang på spår 10 på "Cst" i det regniga och kylslagna vädret fick det bli. Men idel glada miner!
Premiärtåget 23001, draget av 243.002 Wöhler strax innan avgången från Stockholm C den 6 maj 2021.
Premiärtåget från Stockholm framme i Göteborg, i tid förstås!
En sidovy av 243.002 på Göteborg C samma dag.
243.002 Wöhler på Göteborg C med "lunchavgången" 23016 upp till Stockholm den 6 maj 2021.
243.002 Wöhler gör uppehåll i Falköping med tåg 23016 samma dag.
Framme på Stockholm C senare samma eftermiddag, i tid förstås!
243.002 Wöhler med tåg 23019 i Skövde den 6 maj 2021.
243.002 Wöhler framme i Göteborg med tåg 23019 samma kväll.
243.002 Wöhler på "O-gruppen" vid Göteborg C samma kväll.
243.001 Curtius-Kniffler gör rundgång på "O-gruppen" vid Göteborg C den 7 maj 2021.
243.002 Wöhler med 23010 på Göteborg C den 7 maj 2021.
Det tredje "Flix-strajpade" loket, 243.222, (tidigare 193 970) på Hallsbergs rangerbangård samma kväll. Som synes skiljer sig utförandet från 243.001 och 002; man valde med avsikt att inte "strajpa" rambalkarna med all viktig märkning; därmed skiljer sig 243.222 åt från de övriga två "Flix-loken" med sin grafitgrå ram.
Uppehåll på Södertälje syd övre i kvällssolen samma kväll.
243.002 Wöhler i "vakuumanläggningen" i Hagalund på kvällen den 7 maj 2021.
243.222 med tåg 23005 i kroken, passerar Älvsjö den 8 maj 2021.
243.222 i Hagalund den 13 maj 2021.
Under Kristi Himmelfärdshelgen 2021 var "Getingmidjan" avstängd mellan Stockholm C och Stockholm S. Flixtrain valde att låta tågen vända i Flemingsberg. Tjänstetågen mellan Flemingsberg och Hagalund leddes genom Citybanan. Här ses 243.222 på Stockholm City den 13 maj 2021, i väntan på körsignal.
243.222 med tåg 23157 i Flemingsberg samma morgon, kort före avgång mot Göteborg.
Senare samma eftermiddag stod 243.002 Wöhler för dragkraften i tåg 23143.
243.001 Curtius-Kniffler med ankommande tåg 23012 från Göteborg i Flemingsberg på kvällen den 13 maj 2021.
243.001 Curtius-Kniffler på Stockholm City samma kväll.
Dagen därpå, den 14 maj, drog 243.001 Curtius-Kniffler tåg 23170 från Göteborg, som här ses ankomma Flemingsberg.
243.001 Curtius-Kniffler på Älvsjö godsbangård samma kväll.
243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund på kvällen den 14 maj 2021.
Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund på morgonen den 15 maj 2021.
243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23047 i Flemingsberg samma morgon.
En del av tågen vände på Älvsjö godsbangård över dagen. Här ses 243.002 Wöhler redo för avgång med eftermiddags-/kvällståget till Göteborg den 15 maj 2021.
243.002 Wöhler i Flemingsberg samma eftermiddag.
243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund på morgonen den 17 maj 2021.
243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23001 klart för avgång på spår 12 på Stockholm C samma morgon.
243.001 Curtius-Kniffler på Göteborg C senare samma dag. Helt klart sticker de privata alternativen till statsägda SJ ut i sin färgsättning!
243.222 har just ankommit Stockholm C med tåg 23004 den 18 maj 2021.
243.222 på "E-gruppen" på Norra Bantorget senare samma eftermiddag.
243.222 med tåg 23000 ankommer Hallsberg den 19 maj 2021.
243.111 Baldwin och 241.001 Kenobi i Hallsberg den 19 maj 2021.
243.002 Wöhler i Solna den 19 maj 2021.
243.222 med tåg 23010 ankommer Stockholm C samma kväll.
243.002 Wöhler med tåg 23005 vid Årstabron den 29 maj 2021.
243.002 Wöhler med tjänstetåg 23107 i Hagalund i bästa sommarväder den 1 juni 2021.
243.002 Wöhler med tåg 23001 på Stockholm C lite senare samma morgon. T.h. ett av SJ:s X2-tågsätt.
243.002 Wöhler med tåg 23004 på Göteborg C senare samma dag.
243.114 Heusinger von Waldegg och 142.105 Rosebud i Timrå den 3 juni 2021.
243.114 Heusinger von Waldegg och 142.105 Rosebud i Erikslund senare samma eftermiddag.
243.114 Heusinger von Waldegg vid lokstallet i Ånge senare samma kväll.
243.114 Heusinger von Waldegg och 142.209 Spade med gt 33863 i Ånge tidigt på morgonen den 4 juni 2021.
243.001 Curtius-Kniffler har just ankommit Stockholm C med tåg 23010 från Göteborg på kvällen den 7 juni 2021.
243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund senare samma kväll, i samband med rundgången på driftbangården.
243.001 Curtius-Kniffler på spår 37 i Hagalund senare samma kväll, förberett för morgondagens uppgifter.
243.002 Wöhler med tåg 23015 rullar in på Stockholm C den 14 juni 2021.
Tåg 23015 framme i Göteborg senare samma förmiddag. T.h. ses MTRX X74 74005.
243.222 i Skövde med SCA Logistics-tåget mot Holmsund den 14 juni 2021.
Tåg 23001, utökat till fem vagnar och draget av 243.001 Curtius-Kniffler, passerar genom Katrienholm den 17 juni 2021.
Två bilder av 243.107 Chapelon i Skutskär den 23 juni 2021, redo för avgång med tåg 40722 mot Gävle och Borlänge.
243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23007 i kroken, passerar genom Älvsjöskogen vid kilometer 10 på midsommardagen den 26 juni 2021.
Hector Rail 243.222 med tåg 23013 passerar Älvsjö den 27 juni 2021.
243.106 Ericsson med gt 40501 från Gällivare och Kiruna ankommer Luleå C den 30 juni 2021.
Ännu en bild av 243.106 Ericsson på Luleå C den 30 juni 2021.
243.106 Ericsson i kvällssolen på Luleå C.
Efter ankomst växlades 243.106 Ericsson över till vagnsättet, som hade avgång från Luleå tidigt på morgonen dagen efter.
243.221 och 142.108 i Boden den 1 juli 2021, med SCA Skog-tåget från Murjek till Piteå.
243.107 Chapelon i Ljusdal den 2 juli 2021.
Ibland är ordinarie Flixtrain-strajapde lok upptagna på annat håll. Då får en "vanlig" Vectron göra jobbet! Den 7 juli 2021 drog 243.111 Baldwin tåg 23023 och ses här passera Älvsjö vid Götalandsviadukten. Hector Rails vanliga målning passar bra till Flixtrains vagnar, den också!
På grund av underhållsarbeten i Solnatunneln, leddes ett antal tjänstetåg från Stockholm C till Hagalund via Tomteboda bangård några veckor i juli 2021. Här ses 243.222 i Tomteboda på kvällen den 7 juli 2021. Regnet drog undan och en fin regnbåge visade sig!
243.222 och 243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund samma kväll.
Flixtrain tåg 23030, draget av 243.111 Baldwin, har just ankommit Stockholm C den 8 juli 2021.
243.111 Baldwin med tjänstetåg 23156 i Tomteboda samma dag.
243.111 Baldwin med tjänstetåg 23158 i Solna en stund senare.
Flixtrains tåg 23022, med 243.001 Curtius-Kniffler i spetsen, på Stockholm C på kvällen den 8 juli 2021.
243.001 Curtius-Kniffler på "Viktor 1" (V1); ett av spåren som leder ner till Tomteboda från Karlberg samma kväll.
243.002 Wöhler med tjänstetåg 23158 på spår 42 i Solna, strax norr om Tomteboda, den 9 juli 2021.
243.002 Wöhler med Flixtrains tjänstetåg 23158 i Hagalund en stund senare samma dag.
243.002 Wöhler med Flixtrains tjänstetåg 23156 i Tomteboda den 12 juli 2021.
243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrains tjänstetåg 23160 i Karlberg samma kväll.
243.113 Pullman och 142.001 Martins i Timrå den 13 juli 2021.
243.113 Pullman och 142.001 Martins med gt 41742 i Töva senare samma dag.
243.002 Wöhler med tjt 23160 i Tomteboda på kvällen den 14 juli 2021.
243.001 Curtius-Kniffler med tjt 23158 i Solna den 15 juli 2021.
243.001 Curtius-Kniffler med tjt 23158 på spår 20 i Solna vid infarten till Hagalund den 16 juli 2021.
Flixtrains tåg 23004, draget av 243.001 Curtius-Kniffler, passerar Älvsjö den 4 augusti 2021.
Flixtrains tåg 23011, draget av 243.002 Wöhler, lämnar Stockholm C den 14 augusti 2021...
...och passerade kort därefter på "Getingmidjan" vid Gamla stan på sin väg söderut.
243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrains tåg 23005, passerar Älvsjö den 21 augusti 2021.
Flixtrain tåg 23017, draget av 243.001 Curtius-Kniffler, ankommer Göteborg C den 23 augusti 2021.
243.001 Curtius-Kniffler på "O-gruppen" samma dag.
243.001 Curtius-Kniffler redo för avgång från Göteborg C med Flixtrain 23010 senare samma eftermiddag.
243.112 Gölsdorf med tåg 46713 mellan Lerum och Stenkullen den 23 augusti 2021.
Flixtrain tåg 23010 framme på Stockholm C senare samma kväll.
243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund senare samma kväll.
243.001 Curtius-Kniffler med 243.002 Wöhler i transport bakom, på Norra Bantorget den 7 september 2021.
Efter att rundgång gjordes med 243.001 Curtius-Kniffler, kunde 243.002 Wöhler kopplas loss och klargöras, för att sedan köras ut till verkstaden i Hagalund för lite "omvårdnad".
243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23019 på Stockholm C en stund senare samma dag.
243.002 Wöhler på spår E6 vid hållstället Norra Bantorget samma kväll.
243.002 Wöhler på "vändspåret" i Ulriksdal samma kväll.
243.002 Wöhler framme på spår B18 i Hagalund senare samma kväll.
Flixtrain tåg 23001, draget av Hector Rail 243.222, redo för avgång på Stockholm C den 10 september 2021. Loket har dels fått Hector Rail-numret påklistrat, men också nytt EVN och ny VKM (91 74 6243 222-5 S-HCTOR).
243.222 gör uppehåll i Södertälje Syd med tåg 23001 samma morgon.
243.222 med tåg 23001 i Hallsberg senare samma morgon.
243.104 Werner i Hallsberg den 10 september 2021.
Tåg 23028, även det draget av 243.222, ankommer i Hallsberg på väg mot Stockholm senare samma dag.
243.222 med tåg 23028 under uppehållet på Södertälje Syd senare samma dag.
243.002 Wöhler på "E-greuppen" på Norra Bantorget den 24 september 2021.
243.002 Wöhler passerar Huddinge med tåg 23000 den 25 september 2021.
243.222 ankommer Stockholm C med tåg 23088 den 1 oktober 2021.
243.222 med tåg 23089 på Stockholm C senare samma eftermiddag.
243.104 Werner med tåg 23019 på Stockholm C den 4 oktober 2021.
243.116 Buchli med tåg 62268 i Hallsberg den 7 oktober 2021.
243.116 Buchli med tåg 62268 i Storå senare samma dag. Ett något udda tåg; en leveranskörning av två sprillans nya Green Cargo Mb-lok; 4013 och 4014. Loktillverkaren Softronic har köpt leveranstransporten av RailAdventure, som i sin tur anlitade Hector Rail på svensk sträcka.
243.116 Buchli med tåg 62268 i Kopparberg senare samma dag.
243.116 Buchli med tåg 62268 i Rämshyttan senare samma dag.
243.116 Buchli med tåg 62268 framme i Borlänge senare samma dag.
243.107 Chapelon i Borlänge den 7 oktober 2021.
243.108 Mallet i dimman på Marjarpterminalen i Falköping på morgonen den 8 oktober 2021.
243.108 Mallet redo för avgång från Marjarpterminalen i Falköping senare samma dag.
243.108 Mallet med gt 46717 på Falköping C senare samma dag.
Flixtrain tåg 23028, draget av 243.002 Wöhler, i Linddalen den 8 oktober 2021.
243.119 Pihl i Torneå i Finland den 27 oktober 2021. Foto: © Lisa Lundqvist.
Två bilder av 243.222 med Flixtrain tåg 23017 i Älvsjö den 22 november 2021.
243.108 Mallet och 142.211 Dobbs i Timrå på morgonen den 1 december 2021.
243.108 Mallet och 142.211 Dobbs under framväxlingen i Timrå lite senare samma fina vintermorgon.
243.108 Mallet vid rundgången i Timrå kort därefter.
243.108 Mallet och 142.211 Dobbs med tåg 41825 redo för avgång från Timrå den 1 december 2021.
243.108 Mallet och 142.211 Dobbs med tåg 41825 Sundsvall C senare samma förmiddag.
243.106 Ericsson i Töva den 1 december 2021.
243.106 Ericsson och 142.204 Kane i Timrå senare samma dag.
243.118 Kruckenberg med BRLL T66K 714 på släp i Storå den 3 december 2021.
243.118 Kruckenberg med BRLL T66K 714 i Hallsberg senare samma dag.
243.104 Werner i Hallsberg den 3 december 2021.
Siemens 193 965 i Hallsberg samma dag. Loket var i Sverige för olika testkörningar.
243.118 Kruckenberg med två nya GC Mb-lok (4015 och 4016) i tåg 91430 redo för avgång från Hallsberg samma dag.
243.118 Kruckenberg med två nya GC Mb-lok (4015 och 4016) i Rällså samma dag.
243.118 Kruckenberg och GC Mb 4015 och 4016 i Klenshyttan senare samma eftermiddag.
243.118 Kruckenberg framme i Borlänge med Mb-loken senare samma kväll.
243.107 Chapelon i Hagalund den 9 december 2021.
Flixtrains tåg 23000, draget av 243.105 Westinghouse, passerar genom Älvsjö den 13 december 2021.
Flixtrains tåg 23005 drogs samma dag av 243.221 Nyblom. För ovanlighetens skull var alla tre Flixtrain-"strajpade" loken på andra uppdrag eller på verkstad. Här ett par bilder från Stockholm C kort innan tågets avgång.
243.001 Curtius-Kniffler med tjänstetåg 87089 på "Kolonin" på Göteborg Sävenäs i dimman på morgonen den 18 december 2021.
Flixtrains tåg 23006, draget av 243.001 Curtius-Kniffler står redo för avgång på Göteborg C en stund senare samma morgon.
Samma tåg under uppehållet i Falköping...
...och i Skövde senare samma morgon.
Tåg 23006 framme på Stockholm C senare samma dag.
Efter rundgång på Norra Bantorget, ses här tåg 23003, draget av 243.001 Curtius-Kniffler redo för avgång i decembersolen på Stockholm C lite senare samma dag, flankerat av både grå och röda konkurrenter.
Flixtrain tåg 23003, draget av 243.001 Curtius-Kniffler, passerar genom Älvsjö den 18 december 2021.
243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund på morgonen den 19 december 2021. Notera den blå lampan på tågvärmeposten; den indikerar att tågvärmen är kopplad. Vectron-loket står i parkeringsläge med strömavtagaren uppe, och försörjer inte vagnarna med tågvärme, varför dessa måste få sin spänning från posten, via en genomgångsledning på loket.
Flixtrain tåg 23011, draget av 243.001 Curtius-Kniffler, gör uppehåll på Södertälje syd övre den 19 december 2021.
Tåg 23011 i Hallsberg senare samma morgon.
Tåg 23011 i Skövde senare samma morgon, när solens strålar just nått upp över trädtopparna.
Denna förmiddag ankom tåget för ovanlighetens skull spår 1 på Göteborg C. Spåret används annars nästan uteslutande för Alingsåspendeln.
243.222 med Flixtrain 23003 "i kroken", passerar genom Älvsjö på juldagen 2021.
243.222 med Flixtrain tåg 23004 "i kroken", redo för avgång från spår 7 på Göteborg C den 27 december 2021.
243.222 i Södertunneln mellan Stockholm S och Stockholm C den 27 december 2021.
Samma tåg framme på Stockholm C senare samma kväll.
243.222 i Hagalund den 27 december 2021.
Tåg 23003, draget av 243.222, rullar in på Stockholm C den 29 december 2021.
243.222 med tåg 23003 gör uppehåll på Södertälje syd senare samma dag...
... och i ett vintrigt Hallsberg.
243.120 Rudolf Wall och 243.108 Mallet på Stockholm C den 6 januari 2022.
243.222 på Norra Bantorget en kort stund senare.
243.120 Rudolf Wall och 243.108 Mallet i Hagalund senare samma dag.
Loken ställdes av och förbereddes för ett verkstadsbesök.
243.108 Mallet i "DPM-läge" i Hagalund en vecka senare, den 13 januari 2022.
243.108 Mallet i Vingåker senare samma dag.
243.222 med D-TAL Bmmdz 51 80 84-849 081-6 "i kroken" i Algutsgården den 13 januari 2022.
243.002 Wöhler med containertåget 22553 i Hallsberg den 27 januari 2022. Lite udda var det ju, att tåget drogs av "ett Flix-lok", men när de inte behövs i Flixtrains trafik, eller ska in på underhåll, kan de utnyttjas som resurs i Hector Rails övriga trafik.
243.002 Wöhler med containertåget 22553 i Algutsgården senare samma dag.
243.002 Wöhler med containertåget 22553 på Göteborg-Kville i väntan på tågmöte senare samma dag.
243.002 Wöhler med containertåget 22553 i Pölsebo, i väntan på ett ledigt spår i Skandiahamnen.
243.002 Wöhler framme i Skandiahamnen med containertåget 22553 senare samma eftermiddag.
243.002 Wöhler redo för avgång från Skandiahamnen samma kväll.
243.002 Wöhler på "Sopen" intill lokstallet i Hallsberg senare samma kväll.
243.222 med tåg 23001 gör uppehåll på Södertälje syd i soluppgången den 11 februari 2022.
243.222 i Skövde i strålande solsken, om än något kyligt, senare samma förmiddag.
Efter ankomst till Göteborg C backades tågsättet som vanligt ut till "O-gruppen" för rundgång och bromsprov. Därefter backas tågsättet åter tillbaka till "Hallen" (plattformsspåren), inför avgång mot Stockholm.
Tåg 23002, draget av 243.222, passerar Älvsjö i motjus senare på eftermiddagen den 11 februari 2022.
243.112 Gölsdorf i Flemingsberg den 17 februari 2022. Tyvärr hade loket tidigare blivit utsatt för "kreativa förmågors" åverkan, vilket jag hjälpligt försökt retuschera bort i bilden...
Möte med Flixtrain 23002, draget av 243.222, mellan Flen och Sköldinge samma dag .
243.112 Gölsdorf vid hjulsvarven i Rala utanför Hallsberg senare samma eftermiddag.
243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrain tåg 23003, passerar genom Älvsjöskogen vid kilometer 10 den 28 februari 2022.
Hagalund på morgonen den 25 mars 2022. Tågsättet till tjänstetåget 87001, med 243.002 Wöhler som dragare, skulle strax därpå klargöras av tågpersonalen.
243.002 Wöhler framme i Göteborg med tåg 23001 senare samma dag.
243.222 med tjänstetåg 87017 på "C-gruppen" på Norra Bantorget den 27 mars 2022.
Tåg 23013, draget av 243.222, passerar Årstaberg den 27 mars 2022.
243.002 Wöhler ankommer Stockholm C med tåg 23012 senare samma dag. T.h. SJ X2K 2036.
243.002 Wöhler med tjänstetåg 87019 på "E-gruppen" på Norra Bantorget en stund senare.
243.222 passerar Rönninge med Flixtrains tåg 23013 den 3 april 2022. Tågen leddes om över Västra stambanan denna helg, p.g.a. banarbeten på Grödingebanan.
243.002 Wöhler ankommer spår 12 på Stockholm C med Flixtrains tåg 23012 den 3 april 2022. Tåget var drygt en timme försenat, vilket främst berodde de pågående banarbetena mellan Flen och Sparreholm, med tillhörande hastighetsnedsättning till 40 km/h och enkelspårsdrift. I stället för att göra rundgången på "Norra Ban", skedde den vid plattform på spår 12.
243.002 Wöhler med tåg 23015 på spår 12 på Stockholm C senare samma kväll.
243.104 Werner med tåg 23082 passerar Älvsjöskogen mellan Stuvsta och Älvsjö den 17 april 2022.
243.104 Werner med tåg 23099 passerar Älvsjö senare samma eftermiddag.
243.114 Heusinger von Waldegg i Hallsberg den 20 april 2022. I bakgrunden anas...
...243.109 Vanderbilt, som stod på "Sopen", intill lokstallet.
243.222 på "kolonin" på Göteborg Sävenäs på morgonen den 23 april 2022.
243.222 med Flixtrains tåg 23006 på Falköping C senare samma förmiddag.
243.222 med tjänstetåg 87003 på "E-gruppen" på Norra Bantorget intill Stockholm C senare samma dag.
243.222 med Flixtrains tåg 23003 på Göteborg C den 29 april 2022.
243.222 med Flixtrains tåg 23005 passerar Älvsjö den 5 maj 2022.
243.222 med Flixtrains tåg 23003 på Stockholm C den 6 maj 2022, på dagen ett år efter Flixtrains premiärtur i Sverige.
243.109 Vanderbilt med Flixtrains tåg 23011 passerar Älvsjö den 14 maj 2022.
243.222 med Flixtrains tåg 23011 i Hallsberg den 21 maj 2022.
243.221 Nyblom med Flixtrains tåg 23122 i Älvsjö den 27 maj 2022.
243.115 Trevithick väntar på nya uppgifter i Luleå den 30 maj 2022.
243.115 Trevithick och 931.082 Vargen i tåg 61490 lämnar Luleå den 31 maj 2022.
243.117 De Glehn ankommer Luleå C med tåg 40501 på kvällen den 31 maj 2022.
243.117 De Glehn i Luleå en stund senare samma kväll.
243.104 Werner med Flixtrains tåg 23001 passerar genom Älvsjö den 13 juni 2022.
243.117 De Glehn med tåg 40500 på Luleå C kl. 03:38 den 30 juni 2022.
243.117 De Glehn i Tolikberget med tåg 40500 den 30 juni 2022.
243.117 De Glehn i Harrträsk med tåg 40500 den 30 juni 2022.
243.117 De Glehn framme i Gällivare med tåg 40500 senare samma morgon. T.h. ses fjället Dundret.
243.117 De Glehn ankommer i Gällivare med tåg 40501 på eftermiddagen den 30 juni 2022.
243.117 De Glehn med tåg 40500 i Gällivare den 1 juli 2022.
243.117 De Glehn med tåg 40500 i Kalixfors den 1 juli 2022.
243.117 De Glehn med tåg 40500 i Kirunavaara samma förmiddag.
243.117 De Glehn framme i Kiruna med tåg 40500 den 1 juli 2022. Förarpersonalen har bytt från kontaktledningsdrift till dieseldrift och radiostyrning.
I Kiruna pågick Kirunafestivalen, och Järnvägsmuseet, tillsammans med LKAB, passade på att fira norra Malmbanans 120-årsjubileum. Flera aktiviteter pågick, bl.a. kördes ångtåg "sjön runt" med malmtågsloket SJ R 976 som dragare. Samtidigt som ångtåget stod avgångsberett vid plattform växlade Hector Rail med 243.117 De Glehn.
243.117 De Glehn vid vagnverkstaden i Kiruna samma förmiddag.
243.117 De Glehn i "DPM-läge" vid växling av farligt gods-vagnar inne på LKAB:s sjöbangård senare samma eftermiddag.
243.117 De Glehn växlar från "DPM-läge" till kontaktledningsdrift "på rull" med tåg 40501 genom Kiruna malmbangård den 2 juli 2022.
243.105 Westinghouse i Ånge den 11 juli 2022.
243.120 Rudolf Wall i multipel med 142.204 Kane i Ånge samma dag.
243.222 med Filxtrain tåg 23101 på Stockholm C den 17 juli 2022.
Tåg 23101 under uppehållet i Falköping senare samma dag.
243.222 med tågsättet till 23102, på "O-gruppen" invid Göteborg C senare samma dag.
243.222 med tåg 23102 på Göteborg C en stund senare. På spåret intill stod ett av SJ:s nyombyggda X2-tågsätt.
Möte med tåg 23103, draget av 243.002 Wöhler, strax öster om Moholm den 17 juli 2022.
Inhyrda 193 965 vid lokstallet i Hallsberg den 17 juli 2022.
243.222 med tåg 23102, gör uppehåll i Hallsberg senare samma eftermiddag.
Flixtrains tåg 23131 passerar Älvsjö på morgonen den 23 juli 2022. Dragkraft denna dag var 243.001 Curtius-Kniffler.
Två bilder av 243.109 Vanderbilt som ankommer Stockholm C med Flixtrains tåg 23040 den 1 augusti 2022.
Lokuppställning vid havet. 243.104 Werner i Holmsund den 6 augusti 2022.
243.104 Werner med tåg 41402 i Holmsund samma dag.
243.104 Werner med tåg 41402 i Karsbäcken den 6 augusti 2022.
243.104 Werner med tåg 41402 i Koler senare samma kväll.
243.104 Werner med tåg 41403 i Arnemark samma kväll.
243.221 Nyblom i multipel med okänt 142-lok med tåg 41400 i Arnemark på kvällen den 6 augusti 2022.
243.104 Werner framme på Svedjan i Piteå med tåg 41403 den 6 augusti 2022.
243.104 Werner i Brännberg den 7 augusti 2022.
243.104 Werner på Boden C senare samma dag, intill SJ Rc6 1415, inhyrt av Vy Tåg.
243.104 Werner speglar sig i Boden senare samma dag.
243.104 Werner med tåg 41250 redo för avgång mot Haparanda den 7 augusti 2022.
243.104 Werner i "DPM-läge" i Haparanda på kvällen den 7 augusti 2022.
243.120 Rudolf Wall med tåg 87001 under klargöring i Hagalund på morgonen den 26 augusti 2022.
243.120 Rudolf Wall med Flixtrains tåg 23001 på Stockholm C samma morgon.
243.120 Rudolf Wall på Södertälje syd övre samma morgon.
243.120 Rudolf Wall med tåg 23001 i Hallsberg samma förmiddag.
Flixtrains tåg 23002, draget av 243.221 Nyblom, på Göteborg C den 26 augusti 2022.
243.221 Nyblom med tåg 23005 på Stockholm C strax före avgången mot Göteborg den 1 september 2022.
243.222 med gt 11533 i Hallsberg den 20 september 2022.
I Gårdsjö mötte vi kollegorna på norrgående Flixtrain 23002, draget av 243.002 Wöhler.
Det blev en intressant spegling i mötande tåget!
243.222 med gt 11533 i Algutsgården senare samma dag.
Framme i Skandiahamnen i Göteborg senare samma vacka kväll.
Flixtrain tåg 23061, draget av 243.002 Wöhler, på Stockholm C den 14 oktober 2022.
243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrain tåg 23060 utanför Älgarås på Västra stambanan den 14 oktober 2022.
243.002 Wöhler framme i Lerum med Flixtrain tåg 23061 senare samma dag.
Efter rundgång och bromsprov stod 243.002 Wöhler redo för avgång mot Stockholm C med Flixtrain tåg 23062.
243.002 Wöhler vid växling på "Kolonibangården" på Göteborg-Sävenäs den 20 oktober 2022.
243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrain tåg 23005 ankommer Skövde på kvällen den 20 oktober 2022.
Utsikt från kontoret i Göteborg-Sävenäs den 21 oktober 2022. 243.110 Brunel fick göra ett inhopp i Flix-trafiken och ses här i samband med att tågsättet växlades ut från "Kolonin" för att köras till Partille för påstigande.
243.110 Brunel och 241.003 Organa i Hallsberg den 27 oktober 2022.
243.105 Westinghouse och 243.110 Brunel flankerar NRFAB Rc2 1039 (f.d. 143.139 Berserk) i Hallsberg den 28 oktober 2022.
243.105 Westinghouse intill SJ Rc6 1386 på Stockholm C på morgonen den 1 november 2022.
Inhyrda 193 965 och 142.108 Butler med gt 41825 på väg mot Laxå i Hallsberg den 1 november 2022.
243.119 Pihl med gt 41476 i Skövde den 16 november 2022.
243.001 Curtius-Kniffler på "Kolonibangården" i Göteborg-Sävenäs på eftermiddagen den 17 november 2022.
243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrain tåg 23004 på spår 2 på Göteborg C den 17 november 2022.
243.001 Curtius-Kniffler med Flixtrain tåg 23004 under uppehållet i Falköping senare samma kväll.
243.002 Wöhler passerar Älvsjö station i snöyran med Flixtrain tåg 23003 den 21 november 2022.
Flixtrain tåg 23004 redo för avgång på spår 6 "i hallen", som plattformsspåren på Göteborg C ännu kallas, den 2 december 2022. Dragare denna kväll var 243.001 Curtius-Kniffler.
243.001 Curtius-Kniffler under uppehållet med Flixtrain 23004 i Skövde samma kväll.
243.001 Curtius-Kniffler i samband med rundgång i Hagalund senare samma kväll.
Flixtrain tåg 23003, draget av 243.001 Curtius-Kniffler, passerar Älvsjö den 9 december 2022.
243.108 Mallet vid den nya s.k. Kombihallen "på Rala" i Hallsberg den 15 december 2022.
243.108 Mallet och 931.082 Vargen vid lokstallet i Hallsberg senare samma kväll.
På Juldagen 2022 drogs Flixtrain tåg 23003 av 243.119 Pihl, och här ses tåget i skärningen vid Götalandsvägens bro över Västra stambanan i Älvsjö.
243.108 Mallet i "DPM-läge" med 243.114 Heusinger von Waldegg i transport, på överlämningsbangården i Värö på kvällen den 30 december 2022.
243.114 Heusinger von Waldegg och 931.082 Vargen i Värö samma kväll.
243.114 Heusinger von Waldegg och 931.082 Vargen på kvällen den 30 december 2022.
243.114 Heusinger von Waldegg på Kolonibangården i Göteborg-Sävenäs i samband med ihopväxling av blivande tjänstetåg 66238 samma kväll. Utöver 931.082 Vargen skulle ett par "Flix-vagnar" transporteras till Hallsberg.
243.114 Heusinger von Waldegg med tjänstetåg 66238 i Lerum samma kväll.
243.114 Heusinger von Waldegg på "Rala" vid hjulsvaren i Hallsberg på småtimmarna den 31 december 2022.
243.124 på lokuppställningen i Hallsberg den 31 december 2022. Notera det extra handtaget på hyttdörren, en nymodighet som infördes med 243.123. Vid fototillfället hade varken 243.123 eller 124 fått några namn.
Sista tågbilden för år 2022! 243.002 Wöhler med Flixtrain 23000 i Hallsberg den 31 december 2022.
Nytt år och nya tag! Den 23 januari 2023 drogs Flixtrain 23011 av 243.002 Wöhler, och ses här redo för avgång på Stockholm C.
Möte med norrgående tåg 23000, draget av 243.001 Curtius-Kniffler, mellan Älgarås och Slätte samam dag.
243.002 Wöhler på "O-gruppen" på Göteborg C senare samma dag.
Flixtrain 23000, draget av 243.002 Wöhler, klart för avgång på Göteborg C den 24 januari 2023.
243.120 Rudolf Wall med tåg 43432 i Boden på morgonen den 7 februari 2023.
243.120 Rudolf Wall i "DPM-läge" med växling 43432 i Haparanda samma dag.
Två bilder av 243.120 Rudolf Wall med växling 43432 i Torneå i Finland den 7 februari 2023.
243.120 Rudolf Wall med gt 40531 och Västtrafiks nya X80 80002 på provtur i Haparanda samma dag.
243.120 Rudolf Wall med gt 40531 i Kosjärv senare samma dag.
243.120 Rudolf Wall framme i Boden med tåg 40531 samma eftermiddag.
243.120 Rudolf Wall vid infarten till Piteå växlingsområde 1 senare samma eftermiddag.
243.120 Rudolf Wall och 142.106 Stark på Svedjan vid Munksund i Piteå den 7 februari 2023.
Flixtrain 23004, draget av 243.001 Curtius-Kniffler, klart för avgång på Göteborg C den 9 februari 2023.
243.112 Gölsdorf i Hallsberg den 16 februari 2023.
SIEAG 193 965 med 243.109 Vanderbilt "på kroken" i Hallsberg samma dag. 193 965 hade använts en tid i Hector Rails trafik, men skulle nu återlämnas till Siemens. Dagen därpå inleddes transporten av loket ner till Tyskland.
Lite senare samma dag passerade Flixtrain tåg 23002, draget av 243.002 Wöhler.
Flixtrain tåg 23002, draget av 243.001 Curtius-Kniffler, i Älvsjö den 4 mars 2023.
243.001 Curtius-Kniffler lämnar Stockholm C med Flixtrain 23003 den 14 mars 2023.
243.110 Brunel bredvid GC Rc4 1188 i Hallsberg den 15 mars 2023.
243.117 De Glehn i Hallsberg den 15 mars 2023.
243.107 Chapelon står redo att växla till sina vagnar i Borlänge den 22 mars 2023.
243.117 De Glehn i Borlänge samma dag.
Möte i Avesta-Krylbo med tåg 40722, draget av 243.117 De Glehn, senare samma dag.
243.104 Werner och ATLU 119 001 i Hallsberg den 23 mars 2023.
243.108 Mallet med tåg 37418 för Trätåg passerar Älvsjö på kvällen den 26 mars 2023. Tåget var omlett över Stockholm p.g.a. banarbeten, och det hör inte till vardagen direkt, att timmertåg körs denna väg.
243.114 Heusinger von Waldegg med tåg 46700 i Värö den 4 april 2023.
243.114 Heusinger von Waldegg på Göteborg-Kville senare samma dag.
243.114 Heusinger von Waldegg i Trollhättan samma dag.
Framme i Uddevalla samma eftermiddag. Här bytte vi lok med kollegorna som hade växlat där, eftersom vi behövde en fungerande "DPM" (dieselmotor) för växlingen i Uddevalla hamn. Nytt "åkdon" blev 243.123, faktiskt första gången jag stötte på detta lok sedan det levererades år 2022. Det finns några små skillnader jämfört med övriga "Vectroner", bl.a. har det elhissar till solgardinerna.
243.123 i "DPM-läge" i Uddevalla en stund senare.
243.123 i Uddevalla hamn senare samma dag.
Flixtrain tåg 23002, draget av 243.002 Wöhler, passerar Älvsjöskogen den 14 april 2023.
Två dagar senare var vädret betydligt angenämare! Här ses Flixtrain tåg 23002, även denna dag draget av 243.002 Wöhler, i Älvsjö den 16 april 2023.
243.124 med Flixrtrain tåg 23002 i Hallsberg den 27 april 2023.
Framme på Stockholm C senare samma dag.
Efter avslutat trafikutbyte, kördes tåget vidare till Norra Bantorget för rundgång och städning.
Bara några dagar senare fick 243.124 närkontakt med en älg, och bl.a. skadades en tågvärmedosa. Därtill var ordinarie "Flix-lok" upptagna på annat håll, varför "vita loket" 243.221 Nyblom fick rycka in igen i Flixtrain-trafiken. Här ses tåg 23002 passera Älvsjö den 1 maj 2023.
243.123 och 142.204 Kane i Ånge på kvällen den 3 maj 2023.
243.124 och 142.204 Kane med norrgående SCA Logistics-tåget 41434 i Ånge den 4 maj 2023.
243.105 Westinghouse (ännu utan namnet påmålat!) i "mult" med 142.209 Spade samt 142.106 Stark (t.v.) i Ånge samma morgon.
243.108 Mallet och 142.212 Jeffries klara för avgång med tåg 51716 i Östavall den 4 maj 2023.
243.108 Mallet och 142.212 Jeffries i Ånge senare samma eftermiddag.
243.108 Mallet med tåg 31400 i Harmånger den 15 maj 2023.
243.108 Mallet med tåg 31400 i Årskogen samma dag.
243.118 Kruckenberg i Årskogen med södergående First Row-tåg den 15 maj 2023.
243.108 Mallet med tåg 31400 på Sundsvall C senare samma kväll.
Kort därefter passerade 243.105 Westinghouse och 142.110 Blane> med ett södergående tomtåg.
243.108 Mallet och GC RdE 1069 sida vid sida i Timrå den 15 maj 2023.
243.108 Mallet med tåg 31402 i Kramfors samma kväll.
243.108 Mallet med tåg 31402 i Hämrasviken på Botniabanan senare samma kväll.
243.108 Mallet i Gimonäs en stund efter midnatt den 16 maj 2023.
243.221 Nyblom med Flixtrains tåg 23005 i Älvsjö den 24 maj 2023.
243.106 Ericsson i Hallsberg den 1 juni 2023.
243.124 i Borlänge den 14 juni 2023.
243.104 Werner och 243.107 Chapelon i Borlänge samma dag.
243.107 Chapelon med tåg 40721 klart för avgång på Borlänge godsbangård den 14 juni 2023.
243.107 Chapelon framme i Avesta Krylbo med tåg 40721 senare samma dag.
243.107 Chapelon framför det imponerande stationshuset i Avesta Krylbo i samband med rundgång den 14 juni 2023.
243.104 Werner i "DPM-drift" i Borlänge den 27 juni 2023.
243.124 vid lokstallet i Borlänge samma dag.
243.124 med tåg 40702 i Borlänge på tidiga morgonen den 28 juni 2023.
243.124 framme i Mora med tåg 40702 senare samma morgon.
SCA Skog-tåget 41820, draget av 243.105 Westinghouse och okänd 142:a, i Byvalla den 28 juni 2023.
Flixtrains tåg 23001, draget av 243.001 Curtius-Kniffler redo för avgång från Stockholm C mot Göteborg den 29 juni 2023.
243.002 Wöhler på Stockholm C den 1 juli 2023, nyss ankommen från Göteborg med Flixtrain tåg 23000.
243.109 Vanderbilt i Töva den 14 juli 2023.
243.106 Ericsson och 142.212 Jeffries passerar Stavre med tåg 51773 den 15 juli 2023.
Filxtrains tåg 23022, draget av 243.221 Nyblom, passerar Älvsjö den 16 juli 2023.
Den 28 juli 2023 drogs tåg 23003 också av 243.221 Nyblom, och här ses tåget passera Älvsjö vid Götalandsviadukten.
Flixtrains tåg 23023, draget av 243.115 Trevithick, passerar genom ett regnigt Älvsjö den 6 augusti 2023.
Flixtrain 23003, draget av Hector Rail 243.103 Stephenson, ankommer Göteborg C ca sex (!) timmar försenat den 10 augusti 2023. Oturligt nog fastnade tåget mellan två (!) nedrivna kontaktledningar och blev ståendes mellan Stjärnhov och Sparreholm. Ingen bra dag för järnvägen... Flera av resenärerna tackade personalen när de passerade loket, och det är ju trevligt att få se och höra, trots att tåget blev så försenat.
243.114 Heusinger von Waldegg på Marjarpterminalen i Falköping den 11 augusti 2023.
243.114 Heusinger von Waldegg med godståg 46757 på Falköping C den 11 augusti 2023.
243.114 Heusinger von Waldegg på ett av de något gistna utdragsspåren i Herrljunga den 11 augusti 2023. Samtidigt passerade ett av MTRX tåg.
Möte med 243.123 i Borgstena, mellan Herrljunga och Borås, den 11 augusti 2023.
243.114 Heusinger von Waldegg i Varberg senare samma dag.
243.114 Heusinger von Waldegg med tåg 46712 på Varbergs nya godsbangård en stund senare.
243.114 Heusinger von Waldegg i Värö den 11 augusti 2023, nu med kontaktledningsdrift (jämför med bilderna ovan).
243.002 Wöhler med Flixtrain 23020 på Göteborg C den 13 augusti 2023.
Möte med södergående Flixtrain, draget av 243.103 Stephenson, i Linddalen den 13 augusti 2023.
243.103 Stephenson med Flixtrain tåg 23005 i kroken, passerar genom Älvsjö på eftermiddagen den 17 augusti 2023.
243.222 återkom den 21 augusti 2023 till Flixtrain-trafiken, efter att ha varit på "äventyr" i norra Sverige, och därtill en boggirevision. Här ses loket med tåg 23000 passera Älvsjö samma dag.
243.103 Stephenson med tjänstetåg 96101 i Hagalund den 24 augusti 2023.
Flixtrain 23001, draget av 243.103 Stephenson på Stockholm C den 24 augusti 2023.
243.103 Stephenson i Skövde samma dag.
Flixtrain 23002, med 243.103 Stephenson i spetsen, på Göteborg C senare samma dag.
Möte i Norsesund med 243.105 Westinghouse och "Södra-tåget" 46757 den 28 augusti 2023.
I Hallsberg förbigås tåg 23002 planenligt av ett annat tåg, och denna dag togs vi in på spår 5A.
243.221 Nyblom i Hagalund på morgonen den 28 augusti 2023.
243.221 Nyblom med Flixtrain 23001 i Skövde senare samma dag.
243.105 Westinghouse med "Södra-tåget" 46757 i Falköping den 28 augusti 2023.
243.105 Westinghouse med "Södra-tåget" 46757 i Floby samma dag.
243.221 Nyblom ankommer Falköping C med Flixtrain 23002 den 28 augusti 2023.
Denna dag togs tåg 23002 in på spår 2 i i Hallsberg istället (jmf. ovan).
Flixtrain tåg 23005 på järnvägsbron över Söderström i Stockholm, kort efter avgången från Stockholm C mot Göteborg på kvällen den 31 augusti 2023. 243.221 Nyblom stod för dragkraften denna kväll.
Flixtrain 23001, med 243.103 Stephenson i spetsen, i Hallsberg den 4 september 2023.
Framme i Göteborg senare samma förmiddag.
243.103 Stephenson på "Kolonin" i Göteborg Sävenäs den 4 september 2023.
Flixtrain tåg 23002 klart för avgång på Göteborg C den 13 september 2023. Även denna dag stod 243.103 Stephenson för dragkraften.
243.104 Werner med tåg 46757 vid kilometer 389 mellan Vårgårda och Herrljunga den 13 september 2023.
243.103 Stephenson i Hallsberg senare samma eftermiddag.
243.103 Stephenson framme på Stockholm C med Flixtrain 23002 senare samma eftermiddag.
Flixtrain tåg 23001, draget av 243.103 Stephenson, passerar genom Älvsjö på morgonen den 18 september 2023.
Flixtrains tåg 23002 hade inte långt kvar till slutstationen, när det passerade genom Stockholms södra på eftermiddagen den 22 september 2023. Denna dag stod 243.222 för dragkraften.
243.222 passerar ett av Green Cargos godståg med Flixtrain 23005 i Älvsjö på kvällen den 24 september 2023.
243.221 Nyblom med tjänstetåg 96101 i Hagalund på morgonen den 25 september 2023. I bakgrunden anans en annan Vectron i bakgrunden; Snälltågets 193 287.
Tåg 23001, draget av 243.221 Nyblom, redo för avgång på Stockholm C på morgonen den 25 september 2023.
243.222 framme på Göteborg C med tåg 23001 på förmiddagen den 29 september 2023. Lokets frontrutor fick en behövlig insektstvätt...
Flixtrains tåg 23002 brukar under uppehållet i Hallsberg förbigås planenligt av ett SJ X 2000-tåg. Denna dag fick vi stå "åt sidan" på spår 4, vilket nog var lite ovanligt.
Tåg 23005, draget av 243.222, redo för avgång från spår 19 på Stockholm C på kvällen den 29 september 2023.
243.222 med tjänstetåg 96101 i Hagalund på morgonen den 2 oktober 2023.
243.221 Nyblom med tåg 23000 i Älgarås den 2 oktober 2023.
243.221 Nyblom ankoomer Göteborg C med Flixtrain tåg 23003 den 2 oktober 2023.
243.106 Ericsson på Svedjan i Piteå den 5 oktober 2023.
243.106 Ericsson vid "Haraholmsväxeln" i Piteå samma morgon.
Tåg 83674, bestående av 243.106 Ericsson och SJ BFS9 5219 i Boden dne 5 oktober 2023, redo för avgång mot Haparanda.
243.106 Ericsson framme i Haparanda senare samma förmiddag.
243.106 Ericsson i "DPM-läge" på ett av sidospåren i Haparanda samma dag.
243.106 Ericsson på spår 8 vid det pampiga stationshuset i Haparanda den 5 oktober 2023.
243.106 Ericsson intill GC Rc4 1267 på Boden C på eftermiddagen den 5 oktober 2023.
243.106 Ericsson åter på Svedjan i Piteå på kvällen den 5 oktober 2023.
243.002 Wöhler, tämligen långt bort ifrån sina ordinarie "domäner" på Västra stambanan, i Piteå på kvällen den 5 oktober 2023.
243.113 Pullman lämnar Värtan med tåg 40151 den 13 oktober 2023.
243.222 med omlett Flixtrain-tåg 23006 passerar Rönninge den 15 oktober 2023. Grödingebanan var avstängd p.g.a. banarbeten denna helg, och tågen omleddes "gamla vägen" över Västra stambanan.
Två bilder av 243.115 Trevithick i "lokgång" 17594 i Älvsjö den 15 oktober 2023.
243.002 Wöhler i "lokgång" 41506 från Skandiahamnen i Göteborg till Hallsberg, passerar "Kolonibangården" i Göteborg-Sävenäs den 17 oktober 2023.
243.222 med Flixtrain tåg 23002 på Göteborg C den 17 oktober 2023.
243.124 mellan Lerum och Stenkullen med tåg 46757 den 17 oktober 2023.
Möte med "lokgången" 17747, bestående av 243.109 Vanderbilt, mellan Alingsås och Algutsgården den 17 oktober 2023.
243.222 med Flixtrain tåg 23002 i Skövde senare samma dag.
243.109 Vanderbilt med Flixtrain tåg 23005 på Stockholm C den 19 oktober 2023.
243.109 Vanderbilt med Flixtrain tåg 23005 framme i Göteborg senare samma kväll.
243.125 i Borlänge tidigt på morgonen den 21 oktober 2023. Foto: © Ewa Nordling.
243.115 Trevithick med "fliståget" 40152 i Älvsjö den 21 oktober 2023.
Två bilder av 243.126, det senast levererade Vectron-loket, i Borlänge den 24 oktober 2023.
243.113 Pullman med tåg 40808 i Borlänge den 24 oktober 2023.
243.002 Wöhler med tjänstetåg 96103 på Norra Bantorget den 26 oktober 2023.
Hector Rail Svenska godståg Hem
Senast uppdaterad: 2023-10-28
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023