A-Train AB bedriver
flygpendeltågstrafik mellan Stockholm C och Arlanda flygplats under namnet Arlanda
Express. Dessutom är man infrastrukturförvaltare av Arlandabanan från Skavstaby
(strax norr om Upplands Väsby), via Arlanda, till Myrbacken (strax söder om
Knivsta). Trafiken inleddes den 24 november 1999 och den och bygget upphandlades av svenska
Staten som ett s.k. "BOT"-projekt (Build Operate and Transfer), idag
oftast kallad OPS (offentlig-privat samverkan). Här ses ett ännu omärkt X3-tågsätt anlända
till Stockholm C den 18 december 1999.
X3-tågsätt 3 börjat på Stockholm C den 6 mars 2000. Arlanda Express har en egen terminal vid spår 1 och 2 på Stockholm C med ingång från Östra Järnvägsgatan och Vasaplan.
Den 1 juni 2000 har X3-tågsätt 3 börjat komma upp i fart och passerar Solna pendeltågsstation på sin väg mot Arlanda flygplats.
X3-tågsätt 2 och 6 möts vid Antuna gård den gråmulna luciadagen 2002.
X3-tågsätt 5 passerar Solna den 20 mars 2003 och närmar sig slutmålet Stockholm C.
X3-tågsätt 5 rullar in i Karlberg den 13 juni 2003.
Nästan på dagen ett år senare X3-tågsätt 1 passerar Karlberg den 17 juni 2004. Notera att även fronten på X3:orna hade byggts om, för att underlätta vid bogsering.
Med det ursprungliga utförandet var man tvungen att demontera strörre delen av fronten när tågsättet skulle bogseras (det sitter ett Scharfenbergskoppel under).
Med det nya utförandet underlättades hanteringen betydligt.
Tågsätt X3 4 anländer till Stockholm C den 2 april 2007.
Miljön kring "Norra säcken" och Norra Bantorget har förändrats radikalt, jämfört med 1999.
Arlandabanan ansluter till Ostkustbanan (Trafikverkets benämning av idag) i Skavstaby, mellan Upplands Väsby och Rosersberg.
X3-tågsätt 7 hade företräde den 15 maj 2007 framför ett annat tåg, varifrån bilden är tagen.
Arlandabanan trafikeras
inte enbart av A-Trains tåg, utan även SJ kör IC- och X2000-tåg via Arlanda C.
Likaså stannar SL:s pendeltåg numera på Arlanda, sedan trafiken togs över från Upptåget. Bilden är tagen den 21 mars 2008 i
Arlandatunneln på väg söderut.
X3 5 i Karlberg den 11 maj 2009.
X3-tågsätt 6 mellan Stockholm C och Karlberg den 26 augusti 2009.
Arlanda Express station på Stockholm C den 5 november 2009.
X3 6 på Arlanda södra den 5 november 2009.
X3-tågsätten 3 och 4 möts vid Tomteboda den 29 januari 2010.
X3-tågsätt 7 vid kilometer 35 på Arlandabanan, mellan Blackvreten och Arlanda, den 22 maj 2010.
Drygt tre år hade gått sedan bilden ovan, hotellbygget var klart och Arlanda Express hade inlett ett moderniseringsarbete med X3:orna.
Först ut från Euromaints verkstad i Malmö var tågsätt 4, som här ses på Stockholm C den 19 juli 2010.
Jag vill nog tillstå att den nya designen både utvändigt och invändigt var snygg och fräsch!
X3 4 vid plattform på Stockholm C samma dag.
Inredningen i X3-tågsätt 4.
Ombyggda X3-tågsätt 4 mellan Stockholm C och Karlberg den 15 augusti 2010.
Ombyggda X3-tågsätt 7 lämnar Stockholm C den 25 november 2011.
X3-tågsätt 2 passerar Karlberg på väg mot Stockholm C den 12 april 2014.
X3-tågsätt 2 på Arlanda Norra den 17 oktober 2017.
En snarlik bild, tagen ca 1,5 år senare; X3-tågsätt 2 på Arlanda Norra den 22 april 2019.
A-Train drabbades hårt av Coronapandemin, eftersom flygresorna i stort sett upphörde som ett resultat av reserestriktionerna som infördes. Trafiken reducerades kraftigt och antalet resenärer ännu mer. I början av 2020 introducerades en ny design, med en citrongul färg. Här ses X3 5 i den nya färgsättningen på Stockholm C den 29 juni 2020.
Samma dag var X3 1 reservtågsätt på Stockholm C.
X3 5 ankommer Stockholm C i tåg 7853 på kvällen den 27 juli 2020.
En stund senare avgick tåg 7854, som bestod av X3 7...
....och kort därefter ankom X3 4 i tåg 7955.
X3 5 på spår 2 på Stockholm C samma kväll, redo för avgång som tåg 7956.
X3 1 på driftspåret förbi Hagalund i Solna på kvällen den 12 juli 2021. På grund av underhållsarbeten i Solnatunneln några veckor i juli 2021, leddes ett antal norrgående tåg denna väg.
X3 3 på Arlanda norra på kvällen den 7 februari 2023.
Sommaren 2023 fick Arlanda Express tillfälligt flytta till spår 10 på Stockholm C, p.g.a. byggnadsarbeten vid spår 1-2. Här ses X3 5 på spår 10 den 11 juli 2023.
För att överbrygga skillnaden mellan "normal" plattformshöjd och Arlanda Express högre vagnsgolv, hade speciella provisoriska plattformar byggs på spår 10.
X3 1 lämnar Stockholm C senare samma dag.
X3 2 ankommer spår 10 på Stockholm C senare den 1 augusti 2023.
X3 2 på Arlanda norra den 5 mars 2024.
Senast uppdaterad: 2024-03-10
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024