Flixtrain

Svenska persontåg Hem



Den 6 maj 2021 inledde Flixtrain tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg. Sedan tidigare bedriver Flixtrain tågtrafik i Tyskland. Trafiken pågick i närmare tre år, men i april 2024 meddelade Flix att de tills vidare ställde in tågtrafiken i Sverige, för att istället satsa mer på tågtrafiken i Tyskland, och på busstrafiken i Sverige. Under de tre åren som trafiken pågick, skötte Hector Rail och bemannade tågen. Här ses ett antal av vagnarna på "Kolonin" i Sävenäs i Göteborg den 9 april 2021. Närmast i bild Bmmdz268.7F D-TAL 51 80 84-95 032-9, som bl.a. har plats för ett par cyklar.


Den 19 april 2021 kördes det första övningståget inför Flixtrain-starten från Göteborg till Stockholm och tillbaka. Här ses tåget ankomma Stockholm C i strålande vårsol! Loken 243.001 Curtius-Kniffler och 243.002 Wöhler samt 243.222 har folierats i Flixtrains färgsättning. Denna dag drogs tåget av 243.001.


Övningståget med Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler på Stockholm C en kort stund senare.


Övningståget på Norra Bantorget senare samma förmiddag.




Två bilder av inredningen i "cykelvagnen" D-TAL Bmmdz268.4F 51 80 84-95 011-3. Salongsinredningen är identisk med Bmmz-vagnarna, och cykelplatsen har tillkommit genom att toaletten i handbromsänden tagits bort.




Två bilder av övningståget på Stockholm C den 19 april 2021, innan avgång med tåg 28639 mot Göteborg C.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler passerar Älvsjö med tåg 28639 mot Göteborg C den 20 april 2021.


Inredningen i "cykelvagnen" D-TAL Bmmdz268.7F 51 80 84-50 032-9 den 22 april 2021.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med testtåg 28792 på Göteborg C på eftermiddagen den 22 april 2021.


Bmmz D-TAL 56 80 22-94 124-5 på "O-gruppen" i Göteborg den 23 april 2021.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler och Bmmbz D-TAL 61 80 59-17 750-7 i övningståg 28639 mellan Pålsboda och Hallsberg den 23 april 2021. Bmmbz-vagnarna är försedda med tjänstekupé och ett antal rullstolsplatser.


Hector Rail 243.002 Wöhler är det andra Flixtrain-"strajpade" Vectron-loket. Här ankommer det Hallsberg med tjänstetåg 29278 den 27 april 2021.


Hector Rail 243.002 Wöhler med södergående övningståg 28677 lämnar Hallsberg senare samma dag.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler ankommer Hallsberg från Göteborg med tjänstetåg 29278 den 29 april 2021.


I tåget gick bl.a. "cykelvagnen" Bmmdz268.7F D-TAL 51 80 84-95 032-9.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med södergående övningståg 28677 lämnar Hallsberg senare samma dag.


Bmmbz138.1F D-TAL 61 80 88-91 007-9 på Göteborg-Sävenäs den 3 maj 2021. Bmmbz-vagnarna har alltid vagnsnummer 100 och är försedda med tjänstekupé, handikapptoalett och platser för ett antal rullstolar.


"Standardvagnen" Bmmz264.4F D-TAL 51 80 22-94 833-6 på Göteborg-Sävenäs den 3 maj 2021.


Den 6 maj 2021 var det så äntligen dags för Flixtrain-premiären! Ett Corona-anpassat småskaligt evenemang på spår 10 på "Cst" i det regniga och kylslagna vädret fick det bli. Men idel glada miner!


Premiärtåget 23001, draget av 243.002 Wöhler strax innan avgången från Stockholm C den 6 maj 2021.


Premiärtåget från Stockholm framme i Göteborg, i tid förstås!


Hector Rail 243.002 Wöhler på Göteborg C med "lunchavgången" 23016 upp till Stockholm den 6 maj 2021.


Tåg 23016 gör uppehåll i Falköping samma dag.


Tåg 23016 efter ankomst på Stockholm C senare samma eftermiddag, i tid förstås!


Hector Rail 243.002 Wöhler med tåg 23019 i Skövde den 6 maj 2021.


Tåg 23019 på Göteborg C samma kväll, kort efter ankomst.


Hector Rail 243.002 Wöhler med 23010 på Göteborg C den 7 maj 2021.


Det tredje "Flix-strajpade" loket, Hector Rail 243.222 (tidigare Siemens 193 970), på Hallsbergs rangerbangård samma kväll. Som synes skiljer sig utförandet från 243.001 och 002; man valde med avsikt att inte "strajpa" rambalkarna med all viktig märkning; därmed skiljer sig 243.222 åt från de övriga två "Flix-loken" med sin grafitgrå ram.


Tåg 23010 gör uppehåll på Södertälje syd övre i kvällssolen den 7 maj 2021.


243.222 med tåg 23005 i kroken, passerar Älvsjö den 8 maj 2021.


Under Kristi Himmelfärdshelgen 2021 var "Getingmidjan" avstängd mellan Stockholm C och Stockholm S. Flixtrain valde att låta tågen vända i Flemingsberg. Tjänstetågen mellan Flemingsberg och Hagalund leddes genom Citybanan. Här ses Hector Rail 243.222 på Stockholm City den 13 maj 2021, i väntan på körsignal.


Hector Rail 243.222 med tåg 23157 i Flemingsberg samma morgon, kort före avgång mot Göteborg.


Senare samma eftermiddag stod Hector Rail 243.002 Wöhler för dragkraften i tåg 23143.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med ankommande tåg 23012 från Göteborg i Flemingsberg på kvällen den 13 maj 2021.


Dagen därpå, den 14 maj, drog Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler tåg 23170 från Göteborg, som här ses ankomma Flemingsberg.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund på morgonen den 15 maj 2021.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23047 i Flemingsberg samma morgon.


En del av tågen vände på Älvsjö godsbangård över dagen. Här ses Hector Rail 243.002 Wöhler redo för avgång med eftermiddags-/kvällståget till Göteborg den 15 maj 2021.


Det var en populär avgång! Nästan fullbokat, givet den rådande begränsningsförordningen. Här ses resenärerna skynda till sina vagnar i Flemingsberg samma eftermiddag.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler i Hagalund på morgonen den 17 maj 2021.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23001 klart för avgång på spår 12 på Stockholm C samma morgon.


Efter ankomst Göteborg backas tågsättet ut till "O-gruppen" för rundgång. Väl tillbaka vid plattform blev det en fin uppställning av fordon från trenne järnvägsföretag. Helt klart sticker de privata alternativen till statsägda SJ ut i sin färgsättning!


Tag plats! Dags för avgång för tåg 23001 från Södertälje syd på morgonen den 18 maj 2021.


Hector Rail 243.222 har just ankommit Stockholm C med tåg 23004 den 18 maj 2021.


Hector Rail 243.222 med tåg 23000 ankommer Hallsberg den 19 maj 2021.


Hector Rail 243.222 med tåg 23010 ankommer Stockholm C samma kväll.


Hector Rail 243.002 Wöhler med tåg 23005 vid Årstabron den 29 maj 2021.


Hector Rail 243.002 Wöhler med tåg 23001 på Stockholm C den 1 juni 2021.


Hector Rail 243.002 Wöhler med tåg 23004 på Göteborg C senare samma dag.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler har just ankommit Stockholm C med tåg 23010 från Göteborg på kvällen den 7 juni 2021.


Hector Rail 243.002 Wöhler med tåg 23015 rullar in på Stockholm C den 14 juni 2021.


Tåg 23015 framme i Göteborg senare samma förmiddag. T.h. ses MTRX X74 74005.


Tåg 23001, utökat till fem vagnar och draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, passerar genom Katrienholm den 17 juni 2021...


...och mötte där SJ X 2000 422, som samtidigt gjorde uppehåll i "Kattne".


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23007 i kroken, passerar genom Älvsjöskogen vid kilometer 10 på midsommardagen den 26 juni 2021.


Hector Rail 243.222 med tåg 23013 passerar Älvsjö den 27 juni 2021.


Ibland är ordinarie Flixtrain-strajapde lok upptagna på annat håll. Då får en "vanlig" Vectron göra jobbet! Den 7 juli 2021 drog 243.111 Baldwin tåg 23023 och ses här passera Älvsjö vid Götalandsviadukten.


Flixtrain tåg 23022, draget av Hector Rail 243.222, har just ankommit Stockholm C på kvällen den 7 juli 2021.


På grund av underhållsarbeten i Solnatunneln, leddes ett antal tjänstetåg från Stockholm C till Hagalund via Tomteboda bangård några veckor i juli 2021. På kvällen den 7 juli var jag förarlots åt kollegan från Göteborg. Regnet drog undan och en fin regnbåge visade sig!


I Hagalund skedde ett lokbyte mellan 243.222 och 243.001 samma kväll.


Flixtrain tåg 23030, draget av Hector Rail 243.111 Baldwin, har just ankommit Stockholm C den 8 juli 2021.


En snarlik bild, tagen på kvällen samma dag. Här drogs Flixtrains tåg 23022 av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler.




Flixtrains tjänstetåg 23158 i Hagalund den 9 juli 2021. Dragare var Hector Rail 243.002 Wöhler.


Hector Rail 243.002 Wöhler med Flixtrains tjänstetåg 23160 i Tomteboda på kvällen den 14 juli 2021.


Flixtrains tåg 23004 , draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, passerar Älvsjö den 4 augusti 2021.


Flixtrains tåg 23011, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, lämnar Stockholm C den 14 augusti 2021...


...och passerade kort därefter på "Getingmidjan" vid Gamla stan på sin väg söderut.


Flixtrains tåg 23005, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, passerar Älvsjö den 21 augusti 2021.


Flixtrain tåg 23017, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, ankommer Göteborg C den 23 augusti 2021.


Efter att resenärerna stigit av, växlas tåget ut till "O-gruppen", där rundgång med loket sker, liksom "vändstädning". Efter tillkoppling och bromsprov, backas tågsättet tillbaka till "hallen".


Flixtrain tåg 23010, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, redo för avgång från Göteborg C senare samma eftermiddag.


Flixtrain tåg 23010 framme på Stockholm C senare samma kväll.


Samma tågsätt avställt och klart inför morgondagens trafik i Hagalund senare samma kväll.


Den 7 september 2021 drogs Hector Rails lok 243.002 Wöhler med i transport från Göteborg till Norra Bantorget i Stockholm. Efter att rundgång gjordes med 243.001 Curtius-Kniffler, kunde loket kopplas loss och klargöras, för att sedan köras ut till verkstaden för lite "omvårdnad".


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23019 på Stockholm C en stund senare samma dag.


Flixtrain tåg 23001, draget av Hector Rail 243.222, redo för avgång på Stockholm C den 10 september 2021.


Uppehåll i Södertälje Syd.


Tåg 23001 framme i Hallsberg senare samma morgon.


Tåg 23028, även det draget av Hector Rail 243.222, ankommer i Hallsberg på väg mot Stockholm senare samma dag.


Tåg 23028 under uppehållet på Södertälje Syd senare samma dag.


Hector Rail 243.002 Wöhler passerar Huddinge med tåg 23000 den 25 september 2021.


Hector Rail 243.222 ankommer Stockholm C med tåg 23088 den 1 oktober 2021.


Hector Rail 243.222 med tåg 23089 på Stockholm C senare samma eftermiddag.


Hector Rail 243.104 Werner med tåg 23019 på Stockholm C den 4 oktober 2021.


Tåg 23028, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, i Linddalen den 8 oktober 2021.




Två bilder av tåg 23017, draget av Hector Rail 243.222, i Älvsjö den 22 november 2021.


Tåg 23000, draget av Hector Rail 243.105 Westinghouse, passerar genom Älvsjö den 13 december 2021.


Tåg 23005 drogs samma dag av Hector Rail 243.221. För ovanlighetens skull var alla tre Flixtrain-"strajpade" loken på andra uppdrag eller på verkstad.


På kvällen den 16 december 2021 drogs tåg 23004 av Hector Rail 241.009 Moneypenny. Här ses tåget passera genom Älvsjö.


Dimmig morgon på Göteborg C den 18 december 2021. Flixtrains tåg 23006, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler står redo för avgång.


Samma tåg under uppehållet i Falköping...


...och i Skövde senare samma morgon.


Tåg 23006 framme på Stockholm C senare samma dag.


Efter rundgång på Norra Bantorget, ses här tåg 23003 redo för avgång i decembersolen på Stockholm C lite senare samma dag, flankerat av både grå och röda konkurrenter.


Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, passerar genom Älvsjö den 18 december 2021.


Flixtrain tåg 23011, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, gör uppehåll på Södertälje syd övre den 19 december 2021.


Tåg 23011 i Hallsberg senare samma morgon.


Tåg 23011 i Skövde senare samma morgon, när solens strålar just nått upp över trädtopparna.


Denna förmiddag ankom tåget för ovanlighetens skull spår 1 på Göteborg C. Spåret används annars nästan uteslutande för Alingsåspendeln.


Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.222, passerar genom Älvsjö på juldagen 2021.


Hector Rail 243.222 med tåg 23004 "i kroken", redo för avgång från spår 7 på Göteborg C den 27 december 2021.


Samma tåg framme på Stockholm C senare samma kväll.


Tåg 23003 rullar in på Stockholm C den 29 december 2021.


Tåg 23003 gör uppehåll på Södertälje syd senare samma dag...


... och i ett vintrigt Hallsberg.


Tåg 23001 gör uppehåll på Södertälje syd i soluppgången den 11 februari 2022.


Uppehåll i Skövde i strålande solsken, om än något kyligt, senare samma förmiddag.


Efter ankomst till Göteborg C backades tågsättet som vanligt ut till "O-gruppen" för rundgång och bromsprov. Därefter backas tågsättet åter tillbaka till "Hallen" (plattformsspåren), inför avgång mot Stockholm.


Tåg 23002, draget av Hector Rail 243.222, passerar Älvsjö i motljus senare på eftermiddagen den 11 februari 2022.


Möte med tåg 23002, draget av Hector Rail 243.222, mellan Flen och Sköldinge den 17 februari 2022.




Tåg 23003, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler passerar genom Älvsjöskogen vid kilometer 10 den 28 februari 2022.


Tåg 23002 i motljus på Älvsjöbågen vid Årstaberg den 3 mars 2022.


Samma tåg på Årstabron en kort stund senare.


Hagalund på morgonen den 25 mars 2022. Tågsättet till tjänstetåget 87001, med Hector Rail 243.002 Wöhler som dragare, skulle strax därpå klargöras av tågpersonalen.


Tåg 23001 framme i Göteborg senare samma dag.


Tåg 23013, draget av Hector Rail 243.222, passerar Årstaberg den 27 mars 2022.


Tåg 23012, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, ankommer Stockholm C senare samma dag. T.h. SJ X2K 2036.


Tåg 23013, draget av Hector Rail 243.222, passerar Rönninge den 3 april 2022. Tågen leddes om över Västra stambanan denna helg, p.g.a. banarbeten på Grödingebanan.


Hector Rail 243.002 Wöhler med tåg 23015 på spår 12 på Stockholm C senare samma kväll.


Hector Rail 243.104 Werner med tåg 23082 passerar Älvsjöskogen mellan Stuvsta och Älvsjö den 17 april 2022.


Hector Rail 243.104 Werner med tåg 23099 passerar Älvsjö senare samma eftermiddag.


Hector Rail 243.222 med tåg 23006 på Falköping C den 23 april 2022.


Hector Rail 243.222 med tåg 23003 på Göteborg C den 29 april 2022.


Hector Rail 243.222 med tåg 23005 passerar Älvsjö den 5 maj 2022.


Hector Rail 243.222 med tåg 23003 på Stockholm C den 6 maj 2022, på dagen ett år efter Flixtrains premiärtur i Sverige.


Hector Rail 243.109 Vanderbilt med tåg 23011 passerar Älvsjö den 14 maj 2022.


Hector Rail 243.222 med tåg 23011 i Hallsberg den 21 maj 2022.


Hector Rail 243.221 med tåg 23122 i Älvsjö den 27 maj 2022.


Hector Rail 243.104 Werner med tåg 23001 passerar genom Älvsjö den 13 juni 2022.


Hector Rail 243.222 har just ankommit Stockholm C med tåg 23004 på kcällen den 28 juni 2022.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler med tåg 23003 lämnar Stockholm C den 9 juli 2022.


Tåg 23002, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler ankommer Stockholm C senare samma eftermiddag.


Tåg 23101, draget av Hector Rail 243.222, redo för avgång på Stockholm C den 17 juli 2022.


Tåg 23101 under uppehållet i Falköping senare samma dag.


Hector Rail 243.222 med tågsättet till 23102, på "O-gruppen" invid Göteborg C senare samma dag.


Hector Rail 243.222 med tåg 23102 på Göteborg C en stund senare. På spåret intill stod ett av SJ:s nyombyggda X2-tågsätt.


Tåg 23102, draget av Hector Rail 243.222, gör uppehåll i Hallsberg den 17 juli 2022.


Tåg 23131 passerar Älvsjö på morgonen den 23 juli 2022. Dragkraft denna dag var Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler.


Tåg 23040, draget av Hector Rail 243.109 Vanderbilt, ankommer Stockholm C den 1 augusti 2022.


Tåg 23001, draget av Hector Rail 243.120 Rudolf Wall, på Stockholm C på morgonen den 26 augusti 2022.


Tåg 23001gör uppehåll för påstigande på Södertälje syd övre samma morgon.


Tåg 23001 gör uppehåll i Hallsberg samma förmiddag.


Tåg 23002, draget av Hector Rail 243.221 Nyblom, på Göteborg C den 26 augusti 2022.


Den 1 september 2022 drog Hector Rail 243.221 Nyblom tåg 23005, och ses här på Stockholm C strax före avgången mot Göteborg.


Flixtrain tåg 23002, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, passerar genom Gårdsjö den 20 september 2022.


Flixtrain tåg 23061, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, på Stockholm C den 14 oktober 2022.


Flixtrain tåg 23060 utanför Älgarås på Västra stambanan den 14 oktober 2022.


Flixtrain tåg 23061 framme i Lerum senare samma dag.


Efter rundgång och bromsprov stod Flixtrain tåg 23062 redo för avgång mot Stockholm C.


Flixtrains tåg 23005 ankommer Skövde på kvällen den 20 oktober 2022.


Ett av Flixtrains tåg passerar Alingsås på kvällen den 21 oktober 2022.


Ett av Flixtrain-tågsätten klargörs på "Kolonibangården" i Göteborg-Sävenäs på eftermiddagen den 17 november 2022.


Flixtrain tåg 23004 på spår 2 på Göteborg C den 17 november 2022. Dragare denna kväll var Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler.


Flixtrain tåg 23004 under uppehållet i Falköping senare samma kväll.


Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, passerar Älvsjö station i snöyran den 21 november 2022.


Flixtrain tåg 23004 redo för avgång på spår 6 "i hallen", som plattformsspåren på Göteborg C ännu kallas, den 2 december 2022. Dragare denna kväll var Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler.


Flixtrain tåg 23004 under uppehållet i Skövde senare samma kväll.


Flixtrain tåg 23003, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, passerar Älvsjö den 9 december 2022.


På Juldagen 2022 drogs Flixtrain tåg 23003 av Hector Rail 243.119 Pihl, och här ses tåget i skärningen vid Götalandsvägens bro över Västra stambanan i Älvsjö.


Som tillfällig ersättning för ett antal skadade vagnar, sattes i december 2022 ett antal "tyska" vagnar i trafik i Sverige. Här ses en av dem, D-TAL Bmmbz266.7F 61 80 85-91 705-1 vid hjulsvarven i Hallsberg den 31 december 2022.


Flixtrain 23000, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, gör uppehåll i Hallsberg den 31 december 2022.


Flixtrain 23011, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler på Stockholm C på morgonen den 23 janauri 2023.


Möte med norrgående tåg 23000, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, mellan Älgarås och Slätte samma dag.


Flixtrain 23000, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, klart för avgång på Göteborg C den 24 januari 2023.


D-TAL Bmmz264.4F 51 80 22-94 897-1 på Norra Bantorget vid Stockholm C den 24 januari 2023.


Flixtrain 23000 hade inte långt kvar till slutstationen Stockholm C, när det passerade genom Älvsjö den fina vinterdagen den 4 februari 2023.


Flixtrain tåg 23004 på Göteborg C den 9 februari 2023, kort innan avgång på Göteborg C. Dragkraften stod Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler för.


Sist i tåget som vagn 100 gick D-TAL Bmmbz266.4F61 80 85-94 417-0, tillfälligt inlånad från Tyskland som ersättning för vagnar som skadats av "makadamsprut".


Flixtrain tåg 23002, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, ankommer Hallsberg den 16 februari 2023.


Flixtrain tåg 23002, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler, i Älvsjö den 4 mars 2023.


Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler lämnar Stockholm C med Flixtrain 23003 den 14 mars 2023.


Flixtrain drabbades ånyo av underredesskador p.g.a. "makadamsprut" efter ett kraftigare snöoväder i början av mars 2023. All trafik ställdes in under en månad, för att få tid till att reparera ett antal vagnar. Den 13 april återupptogs trafiken, tll en början med endast ett tågpar per dag. Här ses tåg 23002, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, passera Älvsjöskogen den 14 april 2023.


Två dagar senare var vädret betydligt angenämare! Här ses Flixtrain tåg 23002, även denna dag draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, i Älvsjö den 16 april 2023.


Flixrtrain tåg 23002, draget av Hector Rail 243.124, i Hallsberg den 27 april 2023.


Framme på Stockholm C senare samma dag.


Efter avslutat trafikutbyte, kördes tåget vidare till Norra Bantorget för rundgång och städning.


Sist i tågsättet gick "cykelvagnen" D-TAL Bmmdz268.7F 51 80 84-95 032-9.


Bara några dagar senare fick Hector Rail 243.124 närkontakt med en älg, och bl.a. skadades en tågvärmedosa. Därtill var ordinarie "Flix-lok" upptagna på annat håll, varför Hector Rails "vita loket" 243.221 Nyblom fick rycka in igen i Flixtrain-trafiken. Här ses tåg 23002 passera Älvsjö den 1 maj 2023.


Hector Rail 243.221 Nyblom med tåg 23005 i Älvsjö den 24 maj 2023.


Tåg 23001, draget av Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler redo för avgång från Stockholm C mot Göteborg den 29 juni 2023.


Hector Rail 243.002 Wöhler på Stockholm C den 1 juli 2023, nyss ankommen från Göteborg med tåg 23000.


Tåg 23022, draget av Hector Rail 243.221 Nyblom, passerar Älvsjö den 16 juli 2023.


Den 28 juli 2023 drogs tåg 23003 också av Hector Rail 243.221 Nyblom, och här ses tåget passera Älvsjö vid Götalandsviadukten.


Tåg 23023, draget av Hector Rail 243.115 Trevithick, passerar genom ett regnigt Älvsjö den 6 augusti 2023.


Tåg 23003, draget av Hector Rail 243.103 Stephenson, ankommer Göteborg C ca sex (!) timmar försenat den 10 augusti 2023. Oturligt nog fastnade tåget mellan två (!) nedrivna kontaktledningar och blev ståendes mellan Stjärnhov och Sparreholm. Ingen bra dag för järnvägen... Flera av resenärerna tackade personalen när de passerade loket, och det är ju trevligt att få se och höra, trots att tåget blev så försenat.


Tåg 23000, draget av Hector Rail 243.103 Stephenson avgår från Göteborg C på morgonen den 11 augusti 2023.


Tåg 23020 backas "ner i hallen" en stund innan avgång den 13 augusti 2023.


Tåget drogs denna dag av Hector Rail 243.002 Wöhler.


Hector Rail 243.103 Stephenson med tåg 23005 i kroken, passerar genom Älvsjö på eftermiddagen den 17 augusti 2023.


Hector Rail 243.222 återkom den 21 augusti 2023 till Flixtrain-trafiken, efter att ha varit på "äventyr" i norra Sverige, och därtill fått en boggirevision. Här ses loket med tåg 23000 passera Älvsjö samma dag.


Flixtrain 23001, draget av Hector Rail 243.103 Stephenson på Stockholm C den 24 augusti 2023.


Tåg 23001 i Skövde samma dag.


Flixtrain 23002 på Göteborg C senare samma dag.


I Hallsberg förbigås tåg 23002 planenligt av ett annat tåg, och denna dag togs vi in på spår 5A.


Flixtrain tjänstetåg 96101 i Hagalund på morgonen den 28 augusti 2023. Efter klargöring kördes tåget till Stockholm C, och avgick därifrån som tåg 23001.


Hector Rail 243.221 Nyblom med Flixtrain 23001 i Skövde den 28 augusti 2023.


Flixtrain 20332, draget av Hector Rail 243.221 Nyblom, ankommer Falköping C den 28 augusti 2023.


Denna dag togs tåg 23002 in på spår 2 i Hallsberg i stället (jmf. ovan).


Tåg 23005 på järnvägsbron över Söderström i Stockholm, kort efter avgången från Stockholm C mot Göteborg på kvällen den 31 augusti 2023.


Tåg 23001, draget av Hector Rail 243.103 Stephenson, i Hallsberg den 4 september 2023.


Tåg 23001 framme på Göteborg C senare samma förmiddag.


Tåg 23002 klart för avgång på Göteborg C den 13 september 2023. Även denna dag stod Hector Rail 243.103 Stephenson för dragkraften.


Tåg 23002 i Hallsberg senare samma eftermiddag.


Tåg 23001, draget av Hector Rail 243.103 Stephenson, passerar genom Älvsjö på morgonen den 18 september 2023.


Tåg 23002 hade inte långt kvar till slutstationen, när det passerade genom Stockholms södra på eftermiddagen den 22 september 2023. Denna dag stod Hector Rail 243.222 för dragkraften.


Tåg 23005, draget av Hector Rail 243.222, passerar ett av Green Cargos godståg i Älvsjö på kvällen den 24 september 2023.


Tåg 23001, draget av Hector Rail 243.221 Nyblom, redo för avgång på Stockholm C på morgonen den 25 september 2023.


Tåg 23001 framme på Göteborg C på förmiddagen den 29 september 2023. Lokets frontrutor får en behövlig insektstvätt...


Tåg 23002 brukar under uppehållet i Hallsberg förbigås planenligt av ett SJ X 2000-tåg. Denna dag fick vi stå "åt sidan" på spår 4, vilket nog var lite ovanligt.


Tåg 23005, draget av Hector Rail 243.222, redo för avgång från spår 19 på Stockholm C på kvällen den 29 september 2023.


Tjänstetåg 96101 i Hagalund på morgonen den 2 oktober 2023.


Möte med Hector Rail 243.221 Nyblom med tåg 23000 i Älgarås den 2 oktober 2023.


Tåg 23003 ankommer Göteborg C den 2 oktober 2023.


Sist i det tågsättet gick "PAX-vagnen" D-TAL Bmmz264.5F 51 80 22-91 251-4.


Tåg 23006, draget av Hector Rail 243.222, passerar Rönninge den 15 oktober 2023. Grödingebanan var avstängd p.g.a. banarbeten denna helg, och tågen omleddes "gamla vägen" över Västra stambanan.


Tåg 23002, draget av Hector Rail 243.222, står redo för avgång på Göteborg C den 17 oktober 2023.


Tåg 23002 i Skövde senare samma dag.


Hector Rail 243.109 Vanderbilt med tåg 23005 på Stockholm C den 19 oktober 2023.


Tåg 23005 framme i Göteborg senare samma kväll.


Tjänstetåg 96103, draget av Hector Rail 243.002 Wöhler, på Norra Bantorget intill Stockholm C den 26 oktober 2023.


Tåg 23001 gör uppehåll i snöigt Hallsberg den 30 oktober 2023. Dragkraften stod Hector Rail 243.002 Wöhler för.


Möte med tåg 23000 mellan Finnerödja och Gårdsjö den 30 oktober 2023.


Tåg 23001 på spår 1 i Skövde den 30 oktober 2023.


Tåg 23001 framme i Göteborg senare samma dag. Himlen sprack upp och solen tittade fram!


Tåg 23003 framme i Göteborg den 1 november 2023.


Samma kväll fick tåg 23004 stå och vänta i Partille ca 20 minuter, p.g.a. obehöriga i spårområdet vid Jonsered.


Tåg 23004 framme på Stockholm C senare samma kväll.


Tåg 23005 på Stockholm C på kvällen den 16 november 2023. Dragkraften stod Hector Rail 243.113 Pullman för denna afton.


Hector Rail 243.120 Rudolf Wall med tåg 23003 passerar Älvsjö den 24 november 2023.


Hector Rail 243.104 Werner med tåg 23004 i Hallsberg den 30 november 2023.


Flixtrain 23000, draget av Hector Rail 243.104 Werner, stannar till i Hallsberg den 2 december 2023. Det blev f.ö. sista gången jag åkte med Flixtrain från Hallsberg, fr.o.m. tågplaneskiftet den 10 december 2023 (T24) stannar Flixtrain endast i Skövde på vägen mellan Stockholm och Göteborg.


Tåg 23000 framme på Stockholm C senare samma dag.


Tåg 23020, draget av Hector Rail 243.120 Rudolf Wall passerar Älvsjö i det fina vintervädret den 27 december 2023.


Tåg 23023 lämnar Stockholm på eftermiddagen den 27 december 2023 och sätter fart mot Göteborg.


Flixtrain tåg 23003 i skärningen vid Götalandsvägens bro över Västra stambanan i Älvsjö den 30 december 2023. Även denna dag stod Hector Rail 243.120 Rudolf Wall för dragkraften.


Flixtrain tåg 23000 på väg mot Stockholm i Älvsjö den 12 januari 2024. Dragkraften stod Hector Rail 243.001 Curtius-Kniffler för.


Hector Rail 243.002 Wöhler med tåg 23003 redo för avgång på Stockholm C den 26 januari 2024. Några dagar senare ställdes trafiken in, och i februari meddelade Flixtrain att tågtrafiken ställdes in "på obestämd tid" på grund av "problem med avisning och underhåll av tågvagnar".




Trafiken återupptogs aldrig, och den 16 april 2024 drogs samtliga "Flixtrain-vagnar" med 243.119 Pihl från Göteborg till Trelleborg, för att färjas över till Tyskland. Några dagar senare meddelade Flix att de tills vidare ställer in tågtrafiken i Sverige, för att istället satsa mer på tågtrafiken i Tyskland, och på busstrafiken i Sverige. På den övre bilden ses tåget på Malmö godsbangård, och på den nedre i Trelleborg. Foto: © Jacob Holm Wittrup.

Det var nästan ironiskt, att pressmeddelandet om detta kom ganska precis tre år efter att första övningståget kördes. Personligen anser jag att det finns utrymme för fler aktörer med olika pris- och komfortalternativ på svenska järnvägar, men det är ju inte helt enkelt att bedriva en sådan verksamhet. Tråkigt är ju också, att våra ombordkollegor måste se sig om efter nya jobb. Om och i så fall när Flixtrain kommer tillbaka till Sverige får framtiden utvisa. Att få ha jobbat med och i Flixtrain-trafiken var helt klart tre intressanta år i min järnvägsmannabana.

Svenska persontåg Hem


Senast uppdaterad: 2024-04-21
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2024