2011 trädde Skandinaviska Jernbanor (SkJb) in på persontrafikmarknaden. Man marknadsförde sig som Blå Tåget.
Ägarstrukturen bakom företaget var, och är, snarlik den bakom Unionsexpressen, och även denna gång erbjöd man hög komfort med lägre hastighet i renoverade gamla 60-talsvagnar.
Tågen kördes mellan Göteborg och Uppsala, via Stockholm.
Den 12 november 2011 kördes premiärturen och på bilderna ovan ses tåget passera Älvsjö samma dag.
Loket 185 707 hyrdes av Railpool. I slutet av juli 2016 återkallade Transportstyrelsen SkJb:s tillstånd. Beslutet överklagades (naturligtvis), men överklagan ogillades sedermera. Från tågplaneskiftet till T17 den 11 december 2016 fram till sommaren 2019 drog Hector Rail SkJb:s tåg, inom ramen för sitt eget tillstånd.
SkJb:s tåg från Göteborg passerar Södertälje syd övre på morgonen den 5 december 2011.
SkJb:s tåg lämnar Stockholm C på väg mot Uppsala dagen därpå, den 6 december 2011.
"Blå Tåget" i Hallsberg den 20 januari 2012.
SkJb:s eftermiddagståg mot Göteborg ankommer Stockholm C från Uppsala den 3 mars 2012.
Förmiddagståget mot Stockholm ankommer Hallsberg den 26 mars 2012.
Strax därpå aviserade SkJb ganska kraftiga reduceringar i trafiken från mitten av april 2012.
Resandeunderlaget var magert och företaget valde att koncentrera trafiken till veckosluten.
Likheten med Unionsexpressen var i mångt och mycket slående och många undrade hur det skulle gå.
Utvecklingen blev dock positiv sedan SkJb:s biljetter kunde bokas via SJ:s bokningssystem, och SkJb befäste sin ställning på den svenska järnvägen fram till att trafiken ställdes in 2019.
SkJb:s uppställda tåg i Göteborg den 16 april 2012.
Ett tag disponerade SkJb även 185 704, som Railpool annars hyrde ut till Peterson Rail, vilket framgår ganska tydligt!
SkJb:s tåg mot Stockholm i sommarfagert Vretstorp den 21 juni 2012.
SkJb:s fullsatta tåg mot Göteborg står redo för avgång på spår 12 på Stockholm C den 7 december 2012.
SkJb:s tåg mot Göteborg passerar Gamla stan på "Getingmidjan" i strålande eftermiddagssol på skärtorsdagen den 28 mars 2013.
Eftermiddagståget 18637 till Göteborg, som sig bör draget av 185 707, passerar kilometer 10 strax söder om Älvsjö den 22 april 2013.
Sommaren 2013 provade SkJb det nya Vectron-loket, tillverkat av Siemens.
Den 7 augusti 2013 var 193 923 (EVN-nummer 91 80 6 193 923-0 D-PCW) spänt framför SkJb:s tåg 8602 och här lämnar tåget Stockholm C och fortsätter mot Uppsala. 2016 såldes loket till Hector Rail, och heter sedan dess 243.001.
SkJb:s tåg till Göteborg passerar genom Älvsjö den 1 december 2013.
Vid tågplaneskiftet den 15 december 2013 började SkJb köra i 160 km/h i stället för 140.
Detta blev möjligt genom att man hyrde in två sprillans nya Vectron-lok från North Rail/Railpool och 185-loket återbördades till Railpool. Även andra klass infördes i tågen.
Här ses "Vectronen" 91 80 6 193 922-2 D-Rpool med SkJb:s 10 vagnar långa eftermiddagståg till Göteborg på spår 10 på Stockholm C den 20 december 2013.
Förarhytten i 193 922 på Stockholm C den 10 januari 2014.
Växling i Karlberg den 8 februari 2014.
SkJb:s tåg 7075, med 193 922 i spetsen, rullar in på spår 12 på Stockholm C den 15 februari 2014.
Möte med Skandinaviska Jernbanors tåg 7070 i Katrineholm den 5 mars 2015...
...och med tåg 7073 mellan Finnerödja och Laxå på eftermiddagen samma dag. Skillnaden mellan svensk och kontinental fordonsprofil är tydlig.
"Blå Tåget" 7070 med Vectron-loket 193 922 främst, passerar genom Herrljunga den 16 mars 2015.
SkJb tåg 7070 mot Uppsala ankommer Skövde den 10 april 2015.
SkJb tåg 7073 mot Göteborg ankommer Skövde den 11 juli 2015.
Blått tåg i motljus. SkJb tåg 7070 mot Uppsala passerar Stuvsta den 5 januari 2016.
Blå Tåget i Hallsberg den 22 februari 2016.
Den 15 april 2016 drogs Blå tåget av 193 921, då annars uthyrd till TM Rail. Här ses tåget passera "U-gruppen" på Hallsbergs rangerbangård.
I samband med tågplaneskiftet till T17 den 11 december 2016, började Hector Rail dra tågen åt SkJb, som förlorade sin säkerhetslicens sommaren 2016. Här en tyvärr oskarp bild av "Blå Tåget" 7073, draget av 242.532 Lightyear, när det passerade genom Älvsjö på eftermiddagen den 12 december 2016.
Hector Rail 242.531 La Motta uppställt med "Gröna Tåget" på spår 17 i Tomteboda den 13 december 2016, i väntan på dagens trafikuppgift.
Hector Rail 242.531 La Motta med tåg 7087 "Gröna Tåget" passerar genom Älvsjö den 26 december 2016.
Den 8 januari 2017 drog Hector Rail 242.531 La Motta istället tåg 7076 "Blå Tåget" och ses här i Älvsjö i solnedgången.
Hector Rail 242.531 La Motta med "Blå Tåget" strax före avgång från Stockholm C den 12 januari 2017.
I april 2017 började Hector Rail använda 141-lok i SkJb-trafiken. Här ankommer 141.001 Ripley spår 17 på Stockholm C med "Blå Tåget" 7076 den 2 april 2017.
Hector Rail 141.001 Ripley med södergående "Blå Tåget" 7077 i Älvsjö senare samma dag.
Hector Rail 242.531 La Motta redo för avgång från Göteborg C med "Blå Tåget" 17070 den 20 april 2017.
Hector Rail 141.001 Ripley med södergående "Blå Tåget" 7077 passerar Älvsjö godsbangård den 18 juni 2017.
Hector Rail 141.001 Ripley lämnar Stockholm C i ösregn en vecka senare, den 25 juni 2017, med södergående "Blå Tåget" 7077.
Den 21 juli 2017 drogs "Blå Tåget" 17073 av Hector Rail 143.048 Saga, och här ses tåget passera Älvsjö. Det var första gången som en av Hector Rails 143:or (f.d. SJ Rc3) drog ett av SkJb:s tåg, och bortsett från den urblekta SJ-målningen passade ju Rc3-loket enligt min uppfattning väldigt bra till SkJb:s vagnar!
Hector Rail 242.531 La Motta passerar mellan Riddarholmen och Gamla Stan på "Getingmidjan" med "Blå Tåget" 7077 den 10 september 2017.
Hector Rail 143.059 Fenrisulfven med "Blå Tåget" på Stockholm C den 25 september 2017.
"Blå Tåget" 7070, draget av 242.531 La Motta, ankommer Hallsberg den 17 november 2017.
Samma tåg under uppehållet på Södertälje Syd övre.
Hector Rail 143.059 Fenrisulfven passerar genom Älvsjö med "Gröna Tåget" 17081 den 2 januari 2018.
En liten stund senare passerade norrgående "Blå Tåget" 17070 genom Älvsjö, draget av Hector Rail 143.048 Saga.
Hector Rail 143.054 Halfdan Snälle med norrgående "Blå Tåget" i Slätte den 19 mars 2018.
Hector Rail 143.054 Halfdan Snälle med södergående "Blå Tåget" på Stockholm C senare samma dag.
I takt med att Hector Rail tog leverans av nya "Vectroner" förekom även de emellanåt i SkJb:s trafik. Här ses 243.112 Gölsdorf med "Blå Tåget" 17071 i Älvsjö den 16 april 2018.
Tåg 27082, draget av Hector Rail 143.060 Jernsida intill SJ Rc6 1391 på Stockholm C den 17 maj 2018.
Hector Rail 143.060 Jernsida efter rundgång och bromsprov på Norra Bantorget en stund senare.
Hector Rail 143.060 Jernsida i spetsen för tåg 17099 på spår 16 Stockholm C den 17 maj 2018. Sedan pendeltågen "flyttat ner" i Citybanan, används de f.d. pendeltågsplattformarna för övrig trafik.
Hector Rail 143.060 Jernsida framme i Hallsberg senare samma eftermiddag med "Blå Tåget" 17099.
Två bilder av Hector Rail 143.060 Jernsida med "Blå Tåget" vid kilometer 10 i Älvsjö den 18 juni 2018.
Tåg 7088, dragen av nylevererade Hector Rail 243.119 Pihl, på spår 4 i "Norra Säcken" på Stockholm C den 6 augusti 2018. Under sommaren 2018 var "Getingmidjan" mellan Stockholm C och Stockholm S avstängd, varför tåget omleddes över Mälarbanan.
Två bilder från avgången en liten stund senare.
Hector Rail 143.054 Halfdan Snälle med tåg 7084 på Stockholm C den 16 augusti 2018.
Hector Rail 243.119 Pihl med tåg 7070 mot Uppsala Göteborg ankommer Hallsberg den 24 september 2018.
Hector Rail 243.119 Pihl med tåg 7070 framme i Uppsala senare samma dag.
Tåg 7071 med Hector Rail 243.119 Pihl i spetsen, redo för återfärd från Uppsala mot Göteborg senare samma dag.
Hector Rail 243.119 Pihl med tåg 7071 på Stockholm C den 24 september 2018.
Hector Rail 243.119 Pihl med tåg 7071 i Hallsberg senare samma dag.
Tåg 7070 draget av Hector Rail 243.119 Pihl passerar Årstaberg på bron Älvsjöbågen den 8 oktober 2018.
Samma tåg passerar här Solna lite senare samma dag.
Den 26 oktober 2018 var det 143.046 Prins August som drog tåg 7070. Här ses tåget ankomma Hallsberg.
Hector Rail 143.061 Valkyrian med tåg 7071 på Uppsala C den 9 november 2018.
S-SkJb DB 50 74 9073 012-8 på "Kolonin" på Göteborg-Sävenäs den 3 december 2018.
Inredningen i SkJb B5 4750 den 3 december 2018.
Julpyntad restaurangvagn den 3 december 2018.
Hector Rail 143.061 Valkyrian med tåg 7071 i Hallsberg på kvällen den 3 december 2018.
Hector Rail 143.061 Valkyrian med tåg 7070 passerar Älvsjö den 6 december 2018. Tre dagar senare inleddes den nya tågplanen "T19", och SkJb:s tåg slutade gå söder om Mälaren, för att istället gå längs Mälarbanan över Västerås till Stockholm.
Hector Rail 143.064 Bifrost med tåg 7096 (annonserat som 7075) nedanför S:t Eriksbron i Stockholm den 2 mars 2019, på väg mot Göteborg via Västerås.
Hector Rail 143.048 Saga med säsongens näst sista tåg från Stockholm till Göteborg passerar Barkarby den 15 juni 2019. Fyrspårsutbyggnaden mellan Barkarby och Spånga pågick som bäst. Därefter avslutades kontraktet mellan SkJb och Hector Rail.
El13 2131 i Uddevalla den 23 februari 2021.
Senast uppdaterad: 2023-08-13
Webbmästare Johan Hellström
© Johan Hellström 2004-2023