S-Bahn Berlin Tyskland Spårtrafik
Hem
En "eleganter
Rundkopf", 477 054 i Grunewald den 6 maj 1997.
I slutet av 1930-talet och början av 1940-talet levererades de eleganta Bankier- och Olympia-tågen.
Efter diverse ombyggnader, moderniseringar och typnummerändringar sammanfattades de under typbeteckningen BR 477.
Den sista "477:an" togs ur trafik i november 2003.
Från sydväst till sydost. Ett 477-tåg står redo för avgång mot Friedrichshagen på Potsdam Stadt den 7 maj 1997.
Ett 477-tåg mot Erkner på Potsdam Stadt samma dag.
477 167 lämnar Friedrichstraße ostwärts den 11 maj 1997.
Nach Wartenberg, zurückbleiben, bitte! 477 183 på Berlin-Zoologischer Garten den 30 juni 1998.
Ett stadteinwärts 477-tåg på S3 ankommer Westkreuz den 27 augusti 1999.
Samma tåg vid plattform.
Ostkreuz ligger på diametralt motsatta sidan om innerstaden i förhållande till Westkreuz.
Ett 477-tåg rullar in på Ostkreuz den 27 augusti 1999.
Ett 477-tåg på linje S8 mot Birkenwerder på Ostkreuz (Ringbahn) den 27 augusti 1999.
Samma dag lämnade ett annat 477-tåg Treptower Park på väg mot Birkenwerder på linje S8.
Föraren är på väg att byta körände på sitt 477-tågsätt i Spandau den 25 mars 2000.
Ett 477-tåg lämnar stationen på sin färd in mot centrala Berlin den 25 mars 2000.
Ännu en "eleganter
Rundkopf", just ankommen södertifrån till Birkenwerder den 26 oktober 2000.
Obs! att spåret både är försett med
strömskena för S-Bahn (likström) och kontaktledning ovanför (växelström), en
inte helt vanlig och heller inte oproblematisk kombination.
En stund senare växlades detta tågsätt på S8 mot Grünau fram i Birkenwerder.
Jag klev av tåget på den provisoriska stationsdelen vid Bornholmer Straße som byggdes efter att Berlinmuren fallit.
I samband med Historische S-Bahn e.V.:s 10-årsjubileum den 27 oktober 2001 pendlade bl.a. 477 605 mellan stationen i Grunewald och fordonsutställningen vid Abstellanlage Hundekehle i Grunewald.
BR 477 (tidigare BR 277) uppstod genom rekonditionering och ombyggnation (REKO) av ET 125, ET 166 och ET 167.
Ett av tågsätten som inte genomgick modifiering var 276 069/070, s.k. Bauart Peenemünde.
Motorvagnstågen baserades på ET 167 och levererades 1942 till den järnväg som fanns vid raketanläggningen på ön Usedom vid Östersjön under Andra världskriget.
Där byggdes bl.a. de beryktade V2-raketerna. Flera motorvagnsenheter skadades vid bombningarna och de som var någorlunda i skick hamnade så småningom i Berlin där de reparerades och byggdes om från kontaktledningsdrift till strömskenedito.
Enheten målades om i DR:s Hauptstadtfarben på 1980-talet. Här ses manövervagnen 276 070 vid Abstellanlage Hundekehle i Grunewald den 27 oktober 2001.
Precis som sin 475-kollega som stod uppställd på flygplatsen Tegel tjänade 477 119-2 som korvstånd utanför flygplatsen Schönefeld, där Berlins specialitet Currywurst serverades.
Föreningen Historische S-Bahn e.V. huserar i motorvagnshallen i Erkner. Numera pryder denna "torso" av ET 166 047 hallväggen, som en reklamskylt för föreningen. Denna motorvagn var en prototyp för de s.k. Bankier-tågen. Föreningen hade tidigare konstaterat att det skulle vara orealistiskt att sätta den i trafikdugligt skick, varför denna lösning valdes i stället.
Den 25 september 2024 körde Historische S-Bahn e.V. (HISB) ett chartertåg i samband med Innotrans-mässan. Här ses extratåget, med 3839 Bln sist, hålla vid Messe Süd samma dag. Främst gick Stadtbahner-enheten 475 605.
Förarplatsen i 3839 Bln. Siemems AG hade hyrt tåget, för att visa upp det nya tågskyddssystemet ZBS, som nu också installerats på dessa museifordon. ZBS-panelen ses t.v. Installationen var nödvändig, för att överhuvudtaget kunna köra museitåg på S-Bahn Berlins sträckor.
Efter ett kort uppehåll för trafikutbyte på Westkreuz, växlade chartertåget undan...
...till vändspåret strax öster om stationen...
...och satte sedan fart mot Westkreuz. Det var en mäktig ljudkuliss av "tasslagermorr" när tåget körde iväg!
Senare samma eftermiddag kördes ytterligare en vända med inbjudna gäster, denna gång till Nikolassee. Här ses det tåget lämna Westkreuz. Sist gick ET 165-enheten 475 605 (Stadtbahner). ET 167 och ET 165 kördes aldrig tillsammans när det begav sig, men HISB fick göra en kompromiss av kostnadsskäl, och det är ju fint att kunna visa upp dessa två klassiska S-Bahn-motorvagnar på samma gång i samma tåg! Denna ET 167-enhet renoverades i början av 2000-talet till (i princip) leveransutförande.
488 001 Panorama-S-Bahn den 29 oktober 2000 på stationen Potsdamer Platz. S-Bahn Berlin GmbH byggde om och modifierade ett tågsätt, bestående av tre 477/877-vagnar, och skapade ett smakfullt motorvagnståg med panoramafönster och bekväm inredning. Tåget gjorde rundturer runt Berlin och var mycket populärt. Ombord rådde viss Ostalgie; det serverades Wernesgrüner Pils och Rotkäppchen Sekt! Sedan S-Bahn-krisen bröt ut våren 2009 har panoramatåget stått avställt. Fokus har av naturliga skäl legat på att få i ordning fordonsflottan för den ordinarie trafiken. Det återstår att se om panoramatåget kommer att sättas i trafik, någonsin. Tills vidare står det avställt i vagnhallen i Erkner.
Inredningen i Panorama-S-Bahn den 29 oktober 2000.
Dagen då vi åkte med gick turen till Oranienburg norr om Berlin, eftersom det pågick banarbeten längs rundturens normala färdväg.
Föraren har bytt ände och tåget står redo för avgång från Oranienburg tillbaka till Potsdamer Platz.
Panorama S-Bahn 488 001 lämnar Berlin Hbf den 12 april 2008...
...och fortsatte österut på sin rundtur.
S-Bahn Berlin Tyskland Spårtrafik
Hem
Senast uppdaterad: 2024-10-04
Webbmästare Johan Hellström
©Johan Hellström 2004-2024